hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Problem med Google Adwords tredjepart

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96611
    henrik.hansson
    Deltagare

    Jag har en kompis som blev kontaktad av ett företag. De sålde en tjänst som skulle hjälpa dem med deras Google Adwords annonsering. Företaget lovade dem en mycket bättre försäljning och de skulle få upp deras klick frekvens. De gick med på avtalet där de köpte 1.000.000 visningar för 4500 SEK i månaden under 12 månader. Efter att de hade godkänt avtalet så skapade företaget en kampanj för dem. Inte länge efter detta märkte de att försäljningen dalade och hade knappt några besökare på deras webbshop längre. De har tagit upp detta och företaget lovade att titta på detta. Men det hände ingenting.
    De har nu kollat upp hur Google Adwords tredjeparts försäljning skall fungera. Enligt Googles tredjeparts avtal så får man inte lova att sälja Google Adwords tjänsten på det sätt som de gör och företaget bryter på flertalet av dessa punkter. De har konfronterat företaget angående detta och företaget hävdar att de inte är Google Adwords certifierade så de behöver inte följa dessa regler.
    De har även varit i kontakt med Google om detta men eftersom att företaget inte är Google Adwords certifierade så kan de inte göra något.
    Efter detta så har de försökt komma ur avtalet på alla möjliga sätt men tyvärr så har företaget sålt fakturan till ett leasing företag så företaget behöver inte bry sig om betalningen.
    De har både mailat och ringt företaget men på mailen svara de inte och när man ringer så säger företaget att man skall bli uppringd av någon ansvarig men så händer det inget mera.
    De börjar bli ganska förtvivlade då de inte kan göra någonting och deras försäljning bara rasar. De är för små för att kunna marknadsföra sig på massa olika sätt och just Google Adwords fungerade bra för dem.
    Om någon vet hur man skall göra för att kunna komma ur ett avtal som detta så snälla hjälp dem.

    #128625
    Crilles
    Deltagare

    Jag skulle ha tagit kontakt med min jurist på en gång!

    Har du inte en du jobbar med så se till att du får tag i en, så att du kan rådfråga hur du ska gå tillväga, eller om avtalet är så bra skrivit att du sitter på pottan och måste fullfölja det.

    Men som sagt, ta det med en jurist.

    Lycka till

    #128626
    freddan115
    Deltagare

    OM de lovar bättre klickfrekvens och bättre försäljning och detta står i avtalet så bryter de mot avtalet och du har rätt i att både säga upp avtalet och be att få pengar tillbaka (reklamera tjänst). de har rätt i att försöka åtgårda ett uppenbart fel i tjänsten. Men du säger ju att de gjort detta men att ingen förbättring uppnåtts, då är det som sagt var din fulla rätt att reklamera tjänsten. Om företaget är seriöst så skall de låta dig göra detta. Om inte, så håller jag med föregående talare. Skaffa jurist och för en anmälan.

    #128632
    henrik.hansson
    Deltagare

    Borttaget.

    #128634
    Crilles
    Deltagare

    @henrik.hansson 26089 wrote:

    Efter som detta är första gången jag är utsatt för något sånt här så undrar jag om man ska ha någon speciell jurist eller hur fungerar den biten?

    Nästan alla jurister riktar in sig, eller blir bra på olika områden, så det enda du kan göra är att ta kontakt med flera för att se hur dom kan hjälpa dej. Eller om du vet någon som kan rekommendera en.

    Men om du blir rekommenderad, så bör du lyssna på vilket ärende dom har fått hjälp med, så det är ett ärende som är liknade ditt. Annars skulle jag nog gå på min egen ”magkänsla”.

    #128636
    Parvelito
    Deltagare

    Bor du i en mindre stad kan du kontakta i princip vilken advokatbyrå som helst, för att diskutera detta ärende och se vad man kan göra. Bor du i en större stad bör du väl försöka hitta någon som pysslar med affärsjuridik och avtal.

    Det är svårt att häva kontrakt som man skrivit under, och summan det handlar om här är i sammanhanget så pass liten att en rättslig process mycket snabbt kostar mer pengar än det ni tvistar om, eftersom advokater har vett att ta betalt. Håll förväntningarna lågt.

    Mitt råd är väl att du slår på din ordinarie adwordskampanj i alla fall, så att du får fart på försäljningen igen. Och så lär sig alla andra som läser den här tråden att man gör inte affärer per telefon. Aldrig.

    #128637
    Plastskivor
    Deltagare

    Nej slösa inte bort era liv på att bli fattiga rättshaverister.
    Att processa är dyrt och om ni skulle vinna någon framgång så är det Thomas Ravelli som ni i slutändan ska försöka plocka några slantar från.
    Det ni har torskat sätter ni upp på lärkontot.
    Jag har också gått på någon mina som nyföretagare. Inte telefonförsäljare dock men väl en annan klassiker dvs företagare som gör större inköp just innan de konkar bolaget.
    Visst det svider lite men det är utbildning och jag har gått andra utbildningar som har varit dyrare så man överlever detta.

    #128674
    henrik.hansson
    Deltagare

    Borttaget.

    #128696
    SamHjalp
    Deltagare

    Regel nummer 1: Säg aldrig ja till en telefonförsäljare!

    #128699
    NO LINGO
    Deltagare

    Kan bara hålla med. Gråt ut, slå sönder något i din närhet (ingen person bara), öppna fönster och vråla. Bryt ihop och kom igen och sen är det bara upp på hästen igen. Lägg inga pengar på jurister för det kommer snabbt att kosta dig mångdubbelt mer än vad du kan få tilbaka vid en ev. hävning av avtalet.

    I know, life´s a bitch…

    @Plastskivor 26094 wrote:

    Nej slösa inte bort era liv på att bli fattiga rättshaverister.
    Att processa är dyrt och om ni skulle vinna någon framgång så är det Thomas Ravelli som ni i slutändan ska försöka plocka några slantar från.
    Det ni har torskat sätter ni upp på lärkontot.
    Jag har också gått på någon mina som nyföretagare. Inte telefonförsäljare dock men väl en annan klassiker dvs företagare som gör större inköp just innan de konkar bolaget.
    Visst det svider lite men det är utbildning och jag har gått andra utbildningar som har varit dyrare så man överlever detta.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.