hej

Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Klarna och "no risk"

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96618
    Soffs
    Deltagare

    Ikväll fick jag för första gången upp ett väldigt spännande meddelande från Klarna och eftersom jag inte har tålamod att vänta tills de öppnar kundtjänst frågar jag här :) .

    Jag har en kund som ville handla för ett lite högre belopp och bad då om 30 dagar. Jag kollade med Klarna om det gick att göra genom dem på något smidigt sätt och fick info om att jag bara skulle flytta fram förfallodatum på fakturan i Klarna Online och acceptera den lite högre kostnaden. Det bästa var att jag ändå skulle få mina pengar som om den hade förfallit på 14 dagar osv. Och så tog de hela risken, vilket var relevant för mig.

    Sagt och gjort. Jag skapade fakturan och sålde (aktiverade i Specter) den till Klarna. Upp kom då ett meddelande om att Klarna hade skapat fakturan och skulle skicka ut fakturan och påminnelser men att det var som ”no risk”, dvs de skulle inte ta risken???? Då kunde jag ju lika gärna ha gjort det själv. Nu har jag en aktiverad faktura som blir dyr i avgifter och jag har inte vunnit mer på det än att jag får pengarna en dryg vecka tidigare. Det var risken jag ville slippa. I min värld hade jag fått denna info innan fakturan skapades så att jag hade haft ett val att aktivera den.

    Något som har varit med om detta och vet vad det beror på? Min gissning först var att kunden inte var kreditvärdig men då borde det ju rimligen ha blivit ett avslag?

    #128539
    Plastskivor
    Deltagare

    ”vi betalar alltid dig oavsett vad” enligt bannern på deras hemsida. Känns tryggt va?

    #128542
    danielandersson
    Deltagare

    Är du på ett gammalt kontrakt?

    Och vad sa kundtjänst idag?

    #128544
    flennstrom
    Deltagare

    Hej!
    Jag ser i våra system att du fått hjälp att reda ut fakturan. Vi ska normalt ta risken i ett sådant här fall, precis som du förutsatte.

    Vi måste tillsammans reda ut varför Specter och vårt system inte kunde skapa en korrekt faktura. Vår integrationsavdelning kommer att kontakta dig och se vad som gick snett och varför.

    Jag beklagar att du behövde lägga tid på att undersöka händelsen. Kontakta mig om du undrar något. Tel 0700-012945.

    Mvh

    Fredrik Lennström

    #128548
    janne
    Deltagare

    Du som jobbar på Klarna såhär dags, kommunikationen funkar inte mot Klarna från vår webbutik samt flera andra jag testat, undrade just varför det inte trillar in ordrar, kommer upp ett felmeddelande vid hämtning av adress..

    EDIT: Kommer inte ens in på Klarnas hemsida..

    #128549
    Crilles
    Deltagare

    ja vi har samma problem :(

    #128550
    janne
    Deltagare

    Nu funkar det igen, undrar hur länge det var så, inte direkt man gör testordrar för jämnan.. =)

    #128551
    Klarna
    Deltagare

    @janne, @Crilles
    Vi hade för en kort stund tekniska störningar men de kunde snabbt lokaliseras och åtgärdas. Systemet rullar nu på som vanligt igen!

    Elias på Klarna

    #128570
    Soffs
    Deltagare

    Som flennstrom skrev har jag fått hjälp.

    Så här låg det till (med reservation för att jag nästan är en teknisk idiot):
    Jag skapade ordern manuellt i Specter och tryckte därefter på fakturera och sedan ”sälj fakturan till Kreditor”. Om man gör så, och ordern därmed inte har gått via webshoppen, finns det ingen tidigare reservation hos Klarna. Ingen kreditprövning är gjord och därför skapas fakturan men med no risk.

    Detta har något med integrationen Specter-Klarna att göra och nästa vecka ska jag engagera mig i hur jag skulle ha gjort för det borde rimligen gå att även sälja fakturor som inte kommer av ordrar i webshoppen.

    Klarna har nu tagit bort den faktura som skapades och jag behöver inte betala några avgifter för den. Istället ska fakturan skapas manuellt i Klarna Online. Tyvärr får jag ingen matchning mellan den fakturan och ordern i Specter men det kan jag leva med.

    Tackar Klarna för en superb kundtjänst.

    P.S. Borde det inte finnas ett max antal gånger under ett samtal som era medarbetare måste säga ”ursäkta att du fick vänta” ;). Det är förstås trevligt men ”ursäkta att du fick vänta” eller ”ursäkta att det dröjde” borde eka i deras öron när de går hem efter en dag. :D

    #128645
    Andreas
    Deltagare

    En sak jag stör mig på med Klarna är fakturor som jag skapar och aktiverar. Allt fint så långt, men sedan ångrar kunden sig och returnerar eller avbryter beställningen.

    Måste då både returnera pengarna till kunden samt betala för fakturan till Klarna.

    Förstår ej varför man ej kan få tillbaka pengarna för en aktiverad faktura som dras tillbaka – borträknat en liten behandlingsavgift då.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.