hej

Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar En enda produkt?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96946
    Murmelin
    Deltagare

    Funderar på vilka alternativ det finns för följande scenario.

    En enda produkt, som enbart säljs under ca 3 månader per år. Därefter finns inte produkten tillgänglig överhuvudtaget. Kostnad ca 3000:-. Kunderna är olika företag, många återkommande från år till år. Hittills har allt körts manuellt, men funderar över om en ehandelslösning skulle kunna funka.

    #131950
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Menar du att ca 3000 kronor är vad det får kosta?

    @Murmelin 29778 wrote:

    Funderar på vilka alternativ det finns för följande scenario.

    En enda produkt, som enbart säljs under ca 3 månader per år. Därefter finns inte produkten tillgänglig överhuvudtaget. Kostnad ca 3000:-. Kunderna är olika företag, många återkommande från år till år. Hittills har allt körts manuellt, men funderar över om en ehandelslösning skulle kunna funka.

    #131965
    Murmelin
    Deltagare

    Sorry, att jag var otydlig.
    Jag menar att ”produkten” har ett pris på ca 3.000:-.

    #131967
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Okej jag är med.

    Jag skulle tittat på Kodmyrans lösning:

    http://www.kodmyran.se/shop4sale/valj_butik.php

    Börjar du tex med deras baslösning på 395 kronor i månaden men sen känner att du vill ha fler shoppar så hade jag hoppat upp till deras grundlösning (995 kronor i månaden) och sen köpt till en multishop för 495 kronor extra i månaden.

    Här kan du lätt föra över bokföringen till din bank eller annat.

    @Murmelin 29804 wrote:

    Sorry, att jag var otydlig.
    Jag menar att ”produkten” har ett pris på ca 3.000:-.

    #132008
    Murmelin
    Deltagare

    Tack för svaret!

    Sen tillkommer kostnader för kortbetalning för Kodmyrans lösning också, eller hur?

    Det här är till en ideell förening som en gång om året arrangerar ett evenemang som dom säljer biljetter till. Finns det någon lösning där man bara ligger uppe typ 3 månader om året? Det känns lite surt att ha månadskostnader för shop och kortbetalning under de 9 månader om året då man inte säljer något och det inte går att göra några köp (ingen ”produkt” i butiken).

    Eller finns det några andra alternativ? Jag har blivit ansvarig för att hitta olika lösningar och hur mycket de olika varianterna kostar per år och på 5 år.

    #132010
    pete
    Deltagare

    men då är det kanske bättre att bara lägga upp en liten egenbygd sida där du kan ta emot betalning via paysoin/paypal/faktura?

    #132016
    Parvelito
    Deltagare

    Precis, meka ihop något med WP eller kanske OpenCart och kör Payson på det.

    #132037
    Murmelin
    Deltagare

    Ja, jag har funderat på det. WP e-commerce har jag byggt webshoppar i förut. Grejen är väl mer Payson. Tar inte dom typ 5% per transaktion? Eller har dom ändrat det?

    #132046
    Parvelito
    Deltagare

    Payson tar 3kr + 3%, vilket på ett köp om 3000kr blir hiskeliga 93kr. Å andra sidan så är betalväxel + inlösare inte heller gratis, och de vill gärna ha startavgift, 24-måndersavtal samt månadsavgift.

    Kanske kan faktura i egen regi vara något för er? Man gör sitt köp, får en faktura som PDF med OCR, betalar till bankgiro.

    #132047
    pete
    Deltagare

    Om du har byggt butiker förut så borde du veta att en ideell förening befinner sig lite i ett ”ingemansland” när det gäller ehandel. Att få upp en snabb shop är inga problem, det är betallösningarna som klämmer. Du kommer nog att få leva med stränga avgifter, lika mycket som oss andra. Som grön inom ehandel har jag precis fått lära mig detta. Det hade varit mycket smidigare om det hade funnits enklare lösning för detta. Det är ingen raketforskning direkt, klarnas affärsidé tar 5 sekunder att fatta och dom badar i miljarder nuförtiden. Det är bara toppen av isberget. Ett hett tips är att lyssna på NEK’s föreläsning, finns länkad på framsidan. Lite veteraner som delar sin syn på ämnet.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.