hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Era erfarenheter av DHL?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97020
    Sazi
    Deltagare

    Jag har använder mig uteslutande av DHL och Posten, men på senare tid har jag haft en del problem med DHL.

    De levererar oftast snabbt och till låg kostnad, vilket är super. Däremot tycker jag att paketen som gått i retur till mig oftast ser väldigt tråkiga ut – smutsiga, tillplattade och nötta. Naturligtvis kan de inte se ut som ”nypackade” paket när de gått tur och retur, men ibland är det extremt, och det är väldigt stor skillnad mot de paket som kommer tillbaka via Posten. Är det något ni andra också upplever?

    Jag undrar också om ni upplever det svårt att få en sändning krediterad när de gjort fel? I mitt fall handlar det just nu om att de levererat helt fel (locatorn angav 0.03 km till service point, verkligt avstånd = 160 km) och ger mig olika bud varje gång. Jag bad om att få byta till paket istället för service point, men det gick inte. Då ville jag ha sändningen krediterad eftersom att avståndet de angav skiljde sig så mycket mot vad som angavs (någon mil hade jag kunnat köpa..). Till svar fick jag att det inte gick eftersom att man var tvungen att kolla via deras locator hur långt avståndet var. Jag i min tur svarade att det VAR ju deras locator som angav 0.03 km.. :)

    Nu fick jag bara ett svar i stil med; Ärendet är avslutat, vi diskuterar inte det mer. Frågade återigen varför jag inte kunde få den krediterad eftersom att locatorn faktiskt var fel, men nu har jag inte fått svar på flera veckor.

    Det är verkligen en skitsak, men jag är lite sur på dem då de extra fraktkostnaderna som uppkom översteg förtjänsten på försäljningen. Dessutom var kunden (med all rätt) skitsur eftersom att det tog så lång tid att få paketet (skickade givetvis ett nytt direkt, men det tog ändå längre tid än nödvändigt).

    #132762
    GregerA
    Deltagare

    Jag kan nog hålla med om att vissa paket ser ut att ha varit sampackade med både pall och styckegods … men jag tror att det är mest returerna som ser ut så. De paket som kommer till kunderna brukar se bra ut.

    Att det kan bli ett o annat fel är sånt man får räkna med när man har avtalspriser. I det stora hela skickar du ganska billigt. Sedan får du värdera varje transportör i sin helhet när du bestämmer om du skall jobba vidare med dem eller inte. Skall man bli nånting i e-handels-världen så får man lära sig att bita ihop … ;)

    Beträffande avtsånd till ServicePoint så kan det ju vara så att de räknar från en viss punkt i ett postnummerområde, och om det området är geografiskt stort, så kan det slå på några km. Jag tror inte locatorn tar hänsyn till gatuadress, även om du matat in den.

    #132766
    martinkiland
    Deltagare

    Jag måste säga att vi överlag är väldigt nöjda med DHL. Bra priser och snabba leveranser som Greger skriver.

    Dom returer vi får tillbaka är ju inte alltid jättesnygga men dom har hittills nästan alltid varit hela.

    Sen när man har med sådana här stora företag att göra finns ju alltid risken att man råkar ut för nån person, på support tex, som inte hamnat helt rätt.

    Vad gäller krediteringar/reklamationer har vi haft några sådana ärenden där paket försvunnit. Då har vi alltid fått erstättning, men dom drar alltid ut med betalningen iaf 30 dagar efter utsatt datum.

    #132769
    Per Nilsson
    Deltagare

    Jag har negativa erfarenheter av DHL.

    – Borttappade paket från leverantörer
    – Säljare som inte återkopplar fast man ringer och e-postar
    – De har huvudcentralen i Rosersberg, vilket ligger i tjottahejti. Drygt som sjutton att åka och hämta när deras utkörning har felat (som den gör ibland…)
    – När de flyttade från Solberga till Rosersberg var det kaos i flera månader, i flera veckor i allaf all
    – Deras kundtjänst är rätt så ohjälpsam och stel
    – De ”kan inte” kontakta chaufförerna p.g.a. säkerhetsrutiner. De kan alltså inte ringa och berätta att man är plats eller dylikt.
    – De har rätt så dåliga kundrelationsrutiner.

    Här finns det lite Facebookgrupper som man kan vara med i om man inte gillar DHL :)

    http://www.facebook.com/search/results.php?q=I%20hate%20DHL&init=quick&tas=0.6926423912390017

    Visst är dom billigare än posten på paket men i mitt fall så vill jag inte riskera att få missnöjda kunder genom att anlita DHL.

    Bifogar en chattlogg som jag sparade sist när jag chattade med deras kundtjänst (det här är efter cirka 10 samtal hit och dit hos DHL samt ett par dagar mellan samtalen). Ingen, jag menar INGEN, ville ta ansvaret, ingen ville hjälpa till. Det enda de kunde göra var att ”konstatera”.

    Välkommen till DHL’s kundservice, du pratar med xxxx xxxx . Hur kan jag hjälpa dig?
    14:37 Hej! 64515x6x796 är fortfarande inte oss till handa.
    14:38 Ärendenummer: 4xX9
    14:38 Hej, då detta är inrikes frakt hänvisar jag till 0771-345345 val 1 Du har nu valt Dhl Express
    14:39 Chatta med kundservice har jag tryckt på
    14:39 Där kan du välja vägtransport eller dhl express.
    14:40 Nej, jag vill att ni på DHL tar ert ansvar och hjälper mig detta ärende nu.
    14:40 Jag kan tyvärr inte se vad som har hänt din sändning.
    14:41 Då får du ta reda på det.
    14:41 Du har ärendenumret och du har sändningsnumret.
    14:41 Jag finns på Dhl Expressavdelning fär flygexpress försändelser och har ej tillgång till inrikes informationen eller ärendenumren.
    14:42 Det är inte mitt problem att jag har blivit ”kopplad” till dig. Jag tryckte på ”Chatta med kundtjänst” och jag förväntar mig att få hjälp. Sluta kom med undanflykter.
    14:43 jag ska se om jag har möjlighet att koppla dej över till chatten för vägtransport. Dröj lite.
    14:44 Alternativt att du tar den information som du har fått av mig och gör något med den…
    Samtalet överförs till operator yyy yyyy …
    Sessionen överförd
    14:51 Har du all information?
    14:52 Strax…
    14:54 Då ska jag bara öppna ditt ärende också. V.g. dröj…
    14:56 Jag ser att vi har lagt en sökning på ditt kolli. Vi har ännu inte hittat det utan vår godssökning har ärendet. Vi kommer återkomma så fort vi får något besked ang. detta.
    14:57 Om ni inte har hittat det tills nu, vad är sannolikheten att ni kommer att hitta det?
    14:58 Kan du se om det ligger några andra leveranser till oss som inte har kommit fram?
    14:59 Jag kan inte se andra sändningar annat än via sändningsnummer.
    14:59 Inte på företagsnamn?
    15:01 Det är inte säkert att ditt gods är ”borta” men vi har haft stora distrubutionsproblem från terminalen i Rosersberg vilket gjort att stora mängder gods hamnat i, ska vi kalla det kö. Detta gods kommer att köras ut så fort det går men fram till dess kan det vara svårt att lokalisera iom att det helt enkelt står i burar.
    15:02 Okej. Tack för hjälpen.

    #132772
    fotofyndet
    Deltagare

    Jag är ju en som är genomnöjd med DHL. Vi har precis börjat skicka med dem, men har fått leveranser i några år nu. Skillnaden mot Posten som vi körde med tidigare och Fedex, som en del leverantörer envisas med, är MIIIIIIILSVID, både i snabbhet och service. Jag har berättat förut om när tjejen som kör ut våra flygexpresspaket tog med sig våra paket i sin privata bil och svängde in och kollade om vi hade kommit tillbaka, efter att vi inte var på plats vid första försöket. Detta har hänt en gång till efter den gången jag skrev en tråd om. Killen som kör ut pallgods är hur trevlig som helst. Folket på terminalen i Sundsvall (Birsta) är väldigt trevliga och serviceminded och hjälper gärna till när man har frågor.

    Vi fick nyligen vår första båtfrakt med DHL och jag hade många dumma frågor om allt möjligt. Alla besvarades på en gång och med mycket trevlig ton. Jag var så nöjd den gången så jag mailade dem med cc till det DHL-bolagets VD.

    Så min erfarenhet hittills är väldigt positiv. Dock har vi som sagt precis börjat skicka paket med dem och det återstår väl att se om (eller när) det strular till sig där.

    #132774
    Parvelito
    Deltagare

    Jag är generellt mycket nöjd med DHL, även om de naturligtvis likt solen har fläckar. Min erfarenhet av deras kundtjänst är att de är mycket hjälpsamma så länge man ber om något de kan göra (t.ex. styra om ett paket till en annan SP, återkalla ett paket eller anmäla ett försvunnet paket som försvunnet). De kan däremot inte trolla, utan är ett paket borta så har de inga mirakelsiare som kan leta reda på det.

    #132775
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Parvelito 30722 wrote:

    Jag är generellt mycket nöjd med DHL, även om de naturligtvis likt solen har fläckar. Min erfarenhet av deras kundtjänst är att de är mycket hjälpsamma så länge man ber om något de kan göra (t.ex. styra om ett paket till en annan SP, återkalla ett paket eller anmäla ett försvunnet paket som försvunnet). De kan däremot inte trolla, utan är ett paket borta så har de inga mirakelsiare som kan leta reda på det.

    Jag begärde inga mirakel ifrån dem. :)

    Leverans skulle ske på måndagen vilket den inte gjorde, sedan så skulle den ske på tisdagen, vilket den inte heller gjorde.

    I deras värld existerade paketet fortfarande. Sanningen som det tog dem ett jäkla tag att komma fram till var att paketet var försvunnit. De visste alltså inte om de hade lastat det på bil eller inte, de trodde att de hade lastat det på bil, men i realiteten så fanns det inget paket.

    Det blir liksom syntax error när de scannar in ett paket som lastat på bil när det inte finns.

    Det värsta var att de inte ville erkänna sitt misstag eller ens säga att de hade gjort fel. De bollade mig fram och tillbaka mellan olika avdelningar (mycket mycket dålig internkommunikation) utan att ta ansvar över problemet eller ärendet.

    Som grädde på moset tänkte jag förlåta DHL och prova dem på paket då de faktiskt är billigare än Posten.

    Jag blev uppringd av en kvinnlig säljare som presenterade förslaget. När jag läste avtalet så såg jag att det var 10 dagar netto, det gillade jag inte och bad om 15 dagar netto.

    Hon skulle kolla med sin chef då skrev hon. Okej tyckte jag och undrade om inte säljarna kunde fatta egna beslut när det bara gällde 5 dagar.

    Efter det har jag inte hört något ifrån henne, fast jag både har e-postat och ringt.

    #132780
    obbe
    Deltagare

    @Parvelito 30722 wrote:

    Jag är generellt mycket nöjd med DHL, även om de naturligtvis likt solen har fläckar. Min erfarenhet av deras kundtjänst är att de är mycket hjälpsamma så länge man ber om något de kan göra (t.ex. styra om ett paket till en annan SP, återkalla ett paket eller anmäla ett försvunnet paket som försvunnet). De kan däremot inte trolla, utan är ett paket borta så har de inga mirakelsiare som kan leta reda på det.

    Håller med Parvelito,

    I mitt vanliga jobb skickar vi med posten, dsv, schenker och dhl när det gäller inrikes. Tyvärr är det så att det är väldigt lokalt var det strular. Oftast vid större omlastnings orter, ofta strul med posten och dsv. Vi har kunder som vägrar att vi skickar med vissa av speditörerna.

    När det gäller DHL, funkar dom jäkligt bra här aldrig haft problem med kundservicen om det varit reklamation.
    Hade ett paket som var borta förra veckan. Gjorde anmälan på torsdag lunch. Fick mail uppdatering både morgon och kväll idag gjorde dom sa att det paket hittat de kört ut det extra till servicepoint och scannar in direkt.

    Ett kund hade ej hämtat ut sitt paket. Så det gick tillbaka dom fixade att det gick ut en ny runda igen inga problem där heller.

    Postens reklamtions avdelning dom är ju värdelösa. Istället för att använda mail eller tele skickar dom brev och ber som saker.

    Så DHL får tummen upp av oss.
    Men som sagt allt är väldigt lokalt.

    #132783
    Tomas
    Deltagare

    Har skickat med DHL nåt år nu och är på det stora hela nöjd. Visst 10 dagars faktura är snabba ryck, men det kan jag ta om det fungerar vilket det för det mesta gör.

    Lokalt är de bra, chaufför och på terminalen.

    Tycker kundtjänst/reklamation/förfrågningar ger snabbare respons än jag minns att Posten gjorde.

    Kunde de bara skicka ut en brevavi som påminnelse skulle jag vara nästan helt nöjd.

    För att bli helt nöjd skulle jag behöva plocka det bästa av Posten, DHL och Schenker det skulle kunna bli bra:)

    #132785
    Richie72
    Deltagare

    Jag håller med Per men jag tror det är Rosersbergkontoret som är superkassa. När jag får leveranser från utlandet är jag helnöjd. Senast blev det försenat (borttappat några dagar) men kundtjänst i Helsingborg och personalen i Västberga är toppen. De hjälper till riktigt bra och då kan man lätt ha överseende med ett enstaka missöde.

    När man ska ringa DHL inrikes så är det som en fars. Jag får en klump i magen när en viktig leverantör ska frakta med DHL inrikes. Dessutom verkar de inte hitta till vår lokal (vilket DHL utland eller andra bolag inte har något problem med) utan vi får ett mail, ni var inte på plats fast vi har folk på kontoret mellan 9-17.30.

    Slutsatsen är väl antagligen att det är väldigt lokalt och uppdelat. Men Rosersberg är ”computers says no” upphöjt i tio.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.