hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Domän, vad tänka på?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97173
    ogge_112
    Deltagare

    Håller på att starta upp en webbutik och en av sakerna på att göra listan är att bestämma domänamn. Men jag har själv ingen jättekoll på vad man bör tänka på när man ska välja. Antar att det ska vara lätt att stava till och inte alltför långt.

    Så vad bör man mer tänka på?

    Är det .se man ska välja om man säljer till svenska kunder eller bör man ha .com också?

    #134252
    Nicklas
    Deltagare

    En .se är att föredra om du ska bedriva försäljning mot Svenska kunder.
    Sen vad du ska välja för namn är en smaksak.

    #134254
    ande85
    Deltagare

    Jag hade i första hand satsat på en .se men om även .com fanns ledig av ert önskade namn hade jag tagit även det.

    #134256
    fotofyndet
    Deltagare

    Jag hade bedrivit försäljning mot Sverige på en .se, men även köpt .com.

    Hur man väljer själva namnet är upp till tycke och smak. Har du en väldigt viktig produkt är det klart bra att ha det som domännamn. Det kan ju dock också begränsa dig om det skulle visa sig att det inte är den produkten eller produktgruppen som blir din viktigaste.

    Ta fram några förslag som känns bra för dig själv. Sedan frågar du en liten grupp människor vilket namn de tycker är bäst för det du ska sälja.

    #134260
    Abbesnabb
    Deltagare

    Lätt att associera till det ni säljer utan att vara bundet i tiden (alltså inte så framtidssäkert att välja något med iphone4s). Bra även sökmotormässigt om du har med något relevant i domännamnet. Stavas som det låter (om du inte vill registrera en mängd varianter på din domän). Om du väljer att ha med åäö i din domän, registrera även aao-motsvarigheten. Undvik bindestreck.

    #134261
    Andreas
    Deltagare

    Jag tror själv att Google kommer dra ner på domänets betydelse när de värderar en webbsida för dess sökresultat.

    Jag tror på ett kort och enkelt, gärna lite udda namn som man kommer ihåg. Jag kör på en nu-adress. Smat vet jag inte, men det fungerar och Nu- är även en uppmaning tillika!

    #134218
    ogge_112
    Deltagare

    Tack för alla tips.

    Har hittat ett domännamn som jag gillar där .se är ledigt dock är .com tyvärr är upptaget och så har det varit på flera potensiella domänamn. Ska jag fortsätta leta vidare för att få både .com och .se eller räcker det gott och väll med .se?

    #134434
    hakedq
    Deltagare

    @ogge_112 32416 wrote:

    Tack för alla tips.

    Har hittat ett domännamn som jag gillar där .se är ledigt dock är .com tyvärr är upptaget och så har det varit på flera potensiella domänamn. Ska jag fortsätta leta vidare för att få både .com och .se eller räcker det gott och väll med .se?

    Har du tänkt att rikta in dig på den svenska marknaden tycker jag både .se är att föredra och att det räcker gott och väl!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.