hej

Startsida Forum Övrigt Off-topic Läge att köpa aktier i CDON Group?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97219
    Joel
    Deltagare

    Jag har precis sålt min lägenhet och gjort en del vinst som jag skulle vilja förvalta på ett bättre sätt än Swedbanks sparkonto med knappa 2% ränta.

    Så varför inte investera i andra e-handelsbolag i form av CDON Group?

    Jag ska erkänna att det var länge sedan jag köpte & sålde med aktier och jag har numera dålig koll på börsen. Är det någon med lite insikt som tycker sig veta huruvida det är en bra eller dålig investering vid köp av x antal CDON-aktier?

    Förslag på andra e-handelsorienterade aktier?

    /Joel

    #134792
    evomedia
    Deltagare

    Köp en ny dyrare lägenhet:D

    Ne men det var ett tag sen jag köpte några aktier men det ser ut att vara på väg neråt

    http://www.cdongroup.com/sv/Investerare/Aktien/Aktiekursen/

    #134793
    Andreas
    Deltagare

    Aktier är alltid en risk i jämförelse med ränta, i värsta fall kan du förlora mycket. Gjorde jag på Nokias dipp i våras.

    Istället för CD:on kan du köpa aktier i ett investeringsföretag, de gjorde jag. Köpte i Kinnevik tillika som deras aktier de ägde var mer värde (dagskurs) en vad företaget värderades till. Minns jag rätt så låg de 30% under värdet under sensommaren. Kinnevik äger en stor del aktier i CDon bl.a

    Ett annat företag jag skulle satsa på och äger aktier i är Google. Vart betalar vi våra pengar för Adwords-annonsering, vad för typ av marknadsföring kommer att öka även om vi går in i lågkonjuktur? Kanske bra köpläge nu efter Fredagens dipp.

    Annars har jag hört att Gand Group Ab är ett bra kort att satsa på! =)

    #134794
    Parvelito
    Deltagare

    Bolagets aktie har stigit med runt 50% på ett par månader och handlas nu nära ATH-nivåerna och de riktkurser som olika analytiker gett dem.

    Rapporten för tredje kvartalet var inte bra, men alla förväntar sig att julhandeln var bra och att man där kunnat putsa till siffrorna. Skulle man ha missat sina marginaler där så är det rätt så stor fallhöjd i kursen från de här nivåerna. Första februari har de rapport, och känner man inte för att gambla skulle jag invänta den och se att de är på rätt väg. Jag tycker inte de ser så intressanta ut på de här nivåerna.

    Är det avkastning du är ute efter skulle jag titta på bolag som är stabila och som brukar dela ut mer än bankräntan. Axfood är ett sådant bolag liksom Teliasonera, Astrazeneca och NCC. Alla dem finns i min portfölj. Jag har ett par mindre favoriter där också i form av Lagercrantz och Malmbergs som legat i portföljen i många år. Mekonomen är en annan favorit, men den börjar kanske bli fullt värderad som det ser ut. Skogsbolag med stora egna innehav som SCA och Holmen gillar jag också att ha i portföljen på lång sikt. På 10-15 års sikt tror jag att vi får se fördubblade virkespriser.

    Vill man ha mer trygga hamnar så skulle jag kika på Ericsson, för det kommer behöva byggas massor av infrastruktur inom Telekom i hela världen de kommande decennierna. Skanska, för att de är duktiga på stora byggprojekt, och vi kommer se hur det skall byggas massor med motorvägar, hamnar och järnvägar i världen framöver.
    ABB för att de är duktiga på energiförsörjning med turbiner, generatorer, transformatorer och liknande, som också kommer ha hög investeringstakt de kommande 10-20 åren.

    #134799
    banane
    Deltagare

    Med risk för att verka tråkig och med stor sannolikhet att jag har fel… Men ser man lite hur tankebanorna går runt om i europa och världen så är det många med mig som tror på en global börsnedgång inom relativ snar framtid. Det är enligt min begränsade kunskap ganska ovanligt att även bra bolag lyckas gå emot strömmen under sådana perioder. Köpte du aktier vid fel tillfälle för 10 år sedan ligger du fortfarande back (om du inte haft bra direktavkastning som Parvelito var inne på och återinvesterat dessa pengar). OMXS30 ligger på sina högsta nivåer på länge och många snackar om att det bör ske en rekyl ned inom kort.
    Skall du ändå investera hade jag gjort som Parvelito säger – sikta på aktier med hög direktavkastning inom branscher som du tror kommer hålla hyffsat även under lågkonjunktur. Dvs vad är det sista folk drar in på när man får det tufft ekonomiskt.
    OBS! Jag är ingen expert på något sätt, och ofta brukar börsen gå tvärtemot vad jag tror :-)
    Men jag tror bara att man får vara beredd på att det kan gå back ett bra tag nu…
    Lycka till :-)

    #134836
    pyhobby
    Deltagare

    Joel, köp en viss piratdräkt för slantarna, kommer garanterat att ge fin avkastning, antagligen bättre än de flesta aktierna:)

    Om det är på lång sikt (köp och behåll 5-10 år) och inte nödvändigtvis men anknytning till E-handel så tror jag själv att Northland Resources är en mycket god spargris. Nu har det varit rusning senaste månaden, men fortfarande mycket lågt värderad jämfört med vilka vinster man kan förvänta sig framöver.

    Hur som helst, läs på ordentligt själv och gå inte enbart på andras rekommendationer. Går det åt skogen är det rimligt att man själv står som ansvarig:)

    När ska Partykungen in på börsen då?

    #134843
    gottis
    Deltagare

    2%? Varför inte låsa pengarna i X antal månader eller år till högre ränta?

    SEB ger ex. 3.10% på 3 månader

    #134872
    Kocken
    Deltagare

    @Joel 32943 wrote:

    Jag har precis sålt min lägenhet och gjort en del vinst som jag skulle vilja förvalta på ett bättre sätt än Swedbanks sparkonto med knappa 2% ränta.
    /Joel

    Investera i G9 Media AB, så kan du påverka din investering själv:)

    #134873
    Joel
    Deltagare

    Den investeringen är redan gjord och bolaget är idag inte i behov av mer pengar :)

    #134874
    danielandersson
    Deltagare

    @Kocken 33046 wrote:

    Investera i G9 Media AB, så kan du påverka din investering själv:)

    http://www.ekonomi-info.nu/marknadsmassig_ranta_vid_delagares_eller_narstaendes_inlaning_av_kapital_5531.asp

    Borde kunna ge några fler ”skattefria” kronor

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 23 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.