hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Smygstarta en liten e-butit, tips!

Etiketter: , , ,

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97231
    KandiKid
    Deltagare

    När jag började tillverka Kandi (smycken och accessoarer gjorda av 6x9mm stora plastpärlor, s.k. pony beads trädda på elastisk tråd) upptäckte jag vilket galet skralt utbud av material det finns i Sverige.

    Planen är att importera pony beads och elastisk tråd från en stor leverantör i USA, och sedan sälja via en enkel e-butik till andra kreativa själar.

    Jag har inte några större summor att lägga på projektet, så hur kan jag smyga igång det lite vackert och sen se vart det tar vägen?
    Kanske man kan få till nån slags deal med den amerikanska leverantören, bli nån form av återförsäljare eller sälja på kommission eller liknande, vad har ni för förslag?

    Ska väl tilläggas att jag inte har ambitionen att leva på detta, varje krona plus ser jag som en bonus.

    #134951
    Parvelito
    Deltagare

    Man behöver kanske inget jättelager till en början, utan det finns folk här på forumet som kommit rätt så långt med 5-10.000kr som ett första lager. Det går ju att fylla på när affärerna börjar rulla på, och små plastpärlor kan ju få hem med ganska snabb flygfrakt.

    Det finns en hel del webshopslösningar som bygger på open source och som egentligen bara kräver en massa tid att sätta igång och ett vettigt webhotell. Det finns också en hel del färdiga hyrlösningar som är allt ifrån helt utan månadsavgifter men några procents provision på det du säljer, till enklare shopar med några hundralappar i månadsavgift.

    Betalning kan man sköta t.ex. via Payson eller Paypal som är helt utan fasta avgifter eller startavgifter. Bokföringsprogram finns det en del som är gratis, andra som kostar lite pengar, men ofta som engångsavgift. Skall du ha det som hobbyverksamhet går det alldeles utmärkt att komma igång utan att investera mycket pengar, och det går att ”gå runt” med bara några tusenlappar i månaden som omsättning.

    #134956
    KandiKid
    Deltagare

    @Parvelito 33129 wrote:

    Man behöver kanske inget jättelager till en början, utan det finns folk här på forumet som kommit rätt så långt med 5-10.000kr som ett första lager. Det går ju att fylla på när affärerna börjar rulla på, och små plastpärlor kan ju få hem med ganska snabb flygfrakt.

    Det finns en hel del webshopslösningar som bygger på open source och som egentligen bara kräver en massa tid att sätta igång och ett vettigt webhotell. Det finns också en hel del färdiga hyrlösningar som är allt ifrån helt utan månadsavgifter men några procents provision på det du säljer, till enklare shopar med några hundralappar i månadsavgift.

    Betalning kan man sköta t.ex. via Payson eller Paypal som är helt utan fasta avgifter eller startavgifter. Bokföringsprogram finns det en del som är gratis, andra som kostar lite pengar, men ofta som engångsavgift. Skall du ha det som hobbyverksamhet går det alldeles utmärkt att komma igång utan att investera mycket pengar, och det går att ”gå runt” med bara några tusenlappar i månaden som omsättning.

    Tack för alla tips och råd!

    #135102
    felix10
    Deltagare

    Bernts förslag låter bra, men du måste tänka på hur du ska få besökare också. Många e-handlare tänker precis som dig och startar och sedan har de svårt att få besökare till sin sida. Prata med folk i branschen du känner som kan berätta hur de får besökare, kolla på forum (e-handel.se) etc.
    Kolla om du kan sälja på kommission, alltid bra i början att slippa ligga ute med lagerpengar.

    #135119
    KandiKid
    Deltagare

    @felix10 33296 wrote:

    Bernts förslag låter bra, men du måste tänka på hur du ska få besökare också. Många e-handlare tänker precis som dig och startar och sedan har de svårt att få besökare till sin sida. Prata med folk i branschen du känner som kan berätta hur de får besökare, kolla på forum (e-handel.se) etc.
    Kolla om du kan sälja på kommission, alltid bra i början att slippa ligga ute med lagerpengar.

    Tack Felix, mkt tänkvärt det där!
    Jag har lite idéer hur jag ska dra uppmärksamhet till mig och då också få lite nyfikna besökare.

    Sälja på kommission skulle ju vara drömscenariot, ska se om jag kan lirka lite med leverantören på den punkten.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.