hej

Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Komplettera med Klarna?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97417
    RollUp-Kungen
    Deltagare

    http://www.rollup-kungen.se är främst riktad till B2B men har cirka 15% privatpersoner och föreningar vilket är ok, frågan är betalningarna.
    Idag har vi egen faktura 30 dagar med relativt låga kundförluster, kortbetalning och direktbet via swedbank.

    Räcker detta?
    Skulle vi tjäna på att addera Klarnas lösning?
    Eller skulle det bara bli mer administration?
    någon som har något smart att inlägga?

    #136822
    Rikard
    Deltagare

    Jag signade upp oss på Klarna för snart ett år sedan. Innan dess hade vi fakturering i egen regi. Vi har ungefär 50% B2B, i antal order räknat. Vi har en del strul med stora fakturor som ej går igenom med Klarna samt lite krux ibland med adressfel eftersom företag ofta har en fakturaadress och en annan leveransadress. Vi kan inte heller få med referensnummer som ganska ofta krävs om kommuner eller större företag handlar. Referensnummer kanske går att ordna med egendesignad faktura, vet ej. Enskilda Firmor är också ett stort krux då det nästan alltid blir fel i adressen då Klarna hämta adress tror att dessa är privatpersoner.

    Allt som allt så får vi ganska ofta ordna med egen fakturering, dessa har vi automatiserat också och kan erbjuda lite olika betalterminer och referensnummer samt adresser.

    Med ovan sagt så är ändå integrationen av Klarna kanske det bästa vi gjorde förra året. Det är otroligt mycket företagskunder som ändå rasslar igenom via Klarna och det har minskat administrationen mycket. Vi minskar och riskexponeringen när en stor del av nya kunder går igenom Klarna. Så från att vi har 65% av alla order via egen fakturering så har vi idag kanske 40% via Klarna och 20% egen faktura, resten med kort/direktbank. Anledningen till att totala andelen fakturaorder minskat tror jag beror på att kunder som blir nekade faktura via Klarna i många fall väljer kort eller direktbank istället.

    #136830
    NO LINGO
    Deltagare

    Jag tycker definitivt att du ska dumpa egen fakturering och gå över till Klarna som huvudmetod för fakturering. Jag håller med Rikard om att de som inte blir godkända betalar på annat sätt eller hör av sig och då man man lösa det genom att göra en egen faktura efter en egen kreditbedömning. Du kommer att spara otroligt mycket arbete, både eget arbete och på administration/bokföring genom att gå över till Klarna.

    #136834
    Per Nilsson
    Deltagare

    Kolla även med Svea, de är också grymt duktiga och serviceinriktade.

    #136835
    henrik
    Deltagare

    Hej!

    Jag skulle nog råda precis tvärtemot och säga att du riskerar att förlora en del kunder. Är dina kunder vana vid dina villkor och du sen börjar använda Klarna så kanske du tappar en del kunder. Det är inte säkert att de väljer annat betalsätt utan de kanske till och med har valt just dig för dina bra fakturavillkor. För vår del är det ett starkt konkurrensmedel i vår ena shop då många i den branschen har väldigt likt sortiment och ungefär samma priser men dom andra använder Klarna eller Svea.

    Dessutom så kostar det en hel del att använda Klarna också. Nu har vi iofs implementerat faktureringen med webshoppen så vi hade bara fått mer administration om vi skulle anlitat att kreditbolag. Men du kan ju räkna på hur mycket tid du lägger på att sköta faktureringen själv per månad och sen jämför med vad det skulle kosta att låta tex Klarna att hantera det och se vad det kostar dig per timme. I vårt fall hamnar det på ca 1000:- /h att anlita tex Klarna. Jag jämförde ej med andra bolag för efter att jag diskuterat priser med klarna lade jag ner projektet. Även om man hittat en som skulle ta hälften av vad dom tar så är det fortfarande alldeles för dyrt.
    Anledningen till att jag funderade på att börja med dem var att alla verkar ju använda dom så det måste ju finnas någon fördel men om man jämför kostnaden mot vad man får så har jag svårt att motivera det.
    Jag kan förstå att mindre shoppar som inte har kunskap och möjlighet att göra det själv och större företag som antagligen får betydligt bättre pris än vad vi får använder dem. Men för medelstora (som jag nog får kalla oss) tycker jag personligen att det är bortkastade pengar. Vi skickar totalt ca 5000 fakturor årligen.

    /Henrik

    #136841
    Plastskivor
    Deltagare

    Enskilda firmor ÄR privatpersoner. Juridiskt iaf.

    #136844
    Nicklas
    Deltagare

    @RollUp-Kungen 35231 wrote:

    Idag har vi egen faktura 30 dagar med relativt låga kundförluster, kortbetalning och direktbet via swedbank.

    Räcker detta?
    Skulle vi tjäna på att addera Klarnas lösning?
    Eller skulle det bara bli mer administration?
    någon som har något smart att inlägga?

    Jag som företag hoppar alltid företag som erbjuder klarna faktura då de enbart har 14 dagar, jag som sitter med bokföring och betalningar en gång i månaden brukar detta bli dyrt för mig när det hinner gå till inkasso.
    Så numera handlar jag hellre med kort hos någon annan med samma varor.

    Edit: jag har själv klarna i alla butiker vilket är att kasta sten i glashus.

    #136846
    Anton A
    Deltagare

    @NO LINGO 35240 wrote:

    Jag tycker definitivt att du ska dumpa egen fakturering och gå över till Klarna som huvudmetod för fakturering. Jag håller med Rikard om att de som inte blir godkända betalar på annat sätt eller hör av sig och då man man lösa det genom att göra en egen faktura efter en egen kreditbedömning. Du kommer att spara otroligt mycket arbete, både eget arbete och på administration/bokföring genom att gå över till Klarna.

    Instämmer till fullo! Det blir mycket smidigare. Du får använda dig av ett starkt varumärke samt att du garanterat får dina pengar!

    #136871
    RollUp-Kungen
    Deltagare

    Tack för alla svar, att spara tid är bara värt något om man sparar pengar.. det tar ju % och det blir rätt mycket på ett år,, motsvarande en tjänst.. Jag utveckar frågan med att lägga till:
    Om jag kompletterar med Klarna som ytterligare alternativ får jag på något sätt en ökad avslutsfrekvens? man brukar ju säga att fler betalningslösningar ger fler kunder men vi har ju faktura och inför då faktura som ett till alternativ genom Klarna,,, finns det en poäng i deras varumärke.. säljer jag inget mer ser jag ingen poäng då vi idag hanterar allt själva och får behålla 100% av fakturavärdet och har väldigt små kundförluster och jag är lit orolig över att kunder som blir nekade kankse jag gjort en helt annan bedlömning själv..

    #136893
    GregerA
    Deltagare

    @Plastskivor 35251 wrote:

    Enskilda firmor ÄR privatpersoner. Juridiskt iaf.

    Det beror på vilken juridik man syftar på. ;)

    EF är inte att anse som konsument, utan som näringsidkare, i t.ex Konsumentköplagen och Distansavtalslagen, men om innehavaren handlar för sitt privata bruk så är han naturligtvis konsument.

    Vad du nog tänkte på är att i en EF så är innehavaren fullt personligt ansvarig för skulderna. Organsiationsnumret är dessutom samma som personnumret.

    Enligt Kreditupplysningslagen så måste omfrågadkopia skickas ut till innehavaren av en EF.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.