hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Novis streckkoder och EAN

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97441
    AndreasG
    Deltagare

    Efter att ha följt trådar om handscanners och liknande känner jag att jag skulle behöva mer information om just streckkoder och även EAN.

    Alla våra produkter är från tillverkare märkta med EAN. Har en handscanner och denna returnerar vid scanning EAN-koden.
    Men vad för info gömmer sig i själva EAN-koden. Har förstått att tillverkningsland är ett. Men vad kan jag få ut mer. Finns det någon form av databas för att tex få ut vikt på produkten osv?
    Har i alla fall kunnat få ut viss information om tillverkare på gs1.org men inte om själva produkten.

    Bra informationskällor efterfrågas.

    Tack!

    Andreas

    #137162
    Johan_S
    Deltagare

    Hej Andreas!
    Streckkoder är en intressant lösning som jag arbetar med dagligen. Då främst med inläsning och den processen, själva uppbyggnaden av streckkoder är betydligt mer komplicerad.

    Här finns mer information som är intressant speciellt den sista länken gällande vikt:
    International Article Number (EAN) – Wikipedia, the free encyclopedia
    Konsumentförpackningar – GS1 Sweden
    Konsumentförpackningar – GS1 Sweden VIKT

    #137163
    Richie72
    Deltagare

    Här hittar du info om streckkoder: GS1 Sweden – GS1 Sweden

    #137166
    AndreasG
    Deltagare

    Tack, har gått igenom dessa.
    Men ser inte här att det finns någon data över själva produkten. Jag skulle ju vilja få upp typ: EAN xxxxx genererar Smartphonen x, Väger y, Tillverkare z osv.

    Men det kanske helt enkelt måste byggas upp i egna sysem?

    Tack

    Andreas

    #137167
    Parvelito
    Deltagare

    Något sådant finns inte, utan det man kan få fram är vem som är utfärdare av en kod. Vad denne sedan valt att sätta koden på finns det inget samlat register på.

    #137172
    Johan_S
    Deltagare

    Kan du inte lagra denna information i ditt affärssystem/lagersystem och helt enkelt identifiera dessa artiklar med hjälp av streckkoden?

    #137173
    Joel
    Deltagare

    @AndreasG 35605 wrote:

    Jag skulle ju vilja få upp typ: EAN xxxxx genererar Smartphonen x, Väger y, Tillverkare z osv.

    Det vore en dröm! :rolleyes:

    #137174
    Parvelito
    Deltagare

    Det en databas som heter cnet och som har samlat en hel del information om tekniska produkter, och som använder EAN-koden för att identifiera dem. Även Prisjakt och andra prisjämförelsesiter har ofta sökning på EAN som leder till en produkt. Annars finns ju Google som vid en sökning på EAN xxxxxxxxxxxx ofta ger bra resultat tillbaka.

    #137175
    AndreasG
    Deltagare

    Har den mesta av denna information redan så nu skall egentligen bara EAN in.

    En fråga som bara slog mig. Hur håller man i datasystem bäst koll på eventuella bäst-före-datum. Ytterligare en märkning och register?

    Andreas

    #137177
    Johan_S
    Deltagare

    @AndreasG 35614 wrote:

    Har den mesta av denna information redan så nu skall egentligen bara EAN in.

    En fråga som bara slog mig. Hur håller man i datasystem bäst koll på eventuella bäst-före-datum. Ytterligare en märkning och register?

    Andreas

    Oftast använder man då andra sorters streckkoder, etc EAN 128 som alltså är en mer komplicerad streckkod. Där finns tillverkningsdatum, bästföre-datum och förpackningsdatum!

    Palletiketten – GS1 Sweden

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.