hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Unifaun – 3-delade etiketter till DHL

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97744
    pyhobby
    Deltagare

    Vi har precis börjat använda Unifaun för bokning av våra DHL-paket. Jag dras dock med problemet att det bara skrivs ut en etikett per A4-ark. Jag använder 3-delade etiketter som jag tidigare använt när jag bokat via multishipping.

    Nu är min fråga om någon av er andra som använder Unifaun också använder 3-delade ark?

    Jag väntar på svar från Unifauns support, men med tanke på förra svaret jag fick där man tyckte jag skulle använda tvådelade etiketter istället så är jag lite smått chockad.

    Jag kan inte se en enda fördel med tvådelade ark före tredelade, vad tycker ni?

    #141238
    Lufox
    Deltagare

    Lagrar du utskrifterna först innan du skriver ut?
    Har du ställt in rätt i skrivarinställningen?

    #141185
    pyhobby
    Deltagare

    Lufox, det blir ja på båda dina frågor.

    Jag har fått svar från Unifaun och de 3-delade etiketterna fungerar endast till Postens tjänster. Till DHL är det tydligen ark med två etiketter som gäller.

    Känns otroligt slösaktigt för både plånbok och miljö men det är bara att tugga i sig av det sura;)

    #141184
    Parvelito
    Deltagare

    Jag kör ju med tre etiketter för DHL via Multishipping, låter ju väldigt korkat om Unifaun inte kan ordna en sådan sak.

    #141256
    pyhobby
    Deltagare

    Det har vi också gjort, jag förstår inte heller varför man inte kan lösa detta.

    Jag ställde frågan:
    ”Är det alltså omöjligt att skriva ut DHL-etiketterna med 3 etiketter per ark?”

    Och fick svaret:
    ”Nej, det är inget vi har stöd för med de som är tredelade. Det är ett format som bara DHL stödjer i vissa program. Detta beror mycket på att de inte är standardetiketter när det gäller layout och storlek. Det är däremot de tvådelade som skriver stående, 2 per ark.”

    Saken är den att när jag gjorde inställningarna för utskrifterna så fanns alternativet med tre etiketter per ark, dock visste jag inte då att dessa endast var avsedda för Posten. Jag testade såklart att skriva ut och det fungerade fint efter en liten justering av marginalen, men det blev alltså bara en fraktsedel per ark. Men med tanke på att det trots allt fungerade att skriva ut i formatet jag önskade förstår jag inte motsträvigheten till det hela från Unifauns sida.

    #141318
    tomped
    Deltagare

    @Parvelito 40075 wrote:

    Jag kör ju med tre etiketter för DHL via Multishipping, låter ju väldigt korkat om Unifaun inte kan ordna en sådan sak.

    Går det att skriva ut tre på en gång i Multishipping – eller man måste ta en och en?

    #141321
    Parvelito
    Deltagare

    Jag markerar en hel radda, och sedan kommer arken ut med tre etiketter på varje.

    #141472
    Staffan
    Deltagare

    Angående layouter i Unifaun Online

    På laserskrivare har vi indag stöd för 2xSTE på A4.
    Denna layout är en vanlig STE-etikett med kvittensdel gånger två. Denna fungerar för alla transportörer och det är därför vi valt att stödja den.

    För Posten finns en annan tredelad layout, med där används de tre delarna som en enhet och är bara för ett kolli per A4.

    Den tredelade layouten som är en STE utan kvittensdel (och som bl.a. DHL stödjer) har vi idag inte stöd för. Detta endast för att den inte fungerar för vissa Schenker- och Posten-fraktsätt. Vi har valt att hittils inte stödja den endast för att den riskerar att tappa informationen som krävs på kvittendelsdelan för de transportsätt som kräver det, och vi har inte viljat uppmuntra till att det blir fel. Vi har då tyckt att 2xSTE med kvittdel på A4 är säkrare eftersom den alltid fungerar.

    Finns ett behov hos flera av att köra på 3xSTE utan kvittensdel på A4 så kommer vi ompröva beslutet och lägga till det stödet.

    #141483
    tomped
    Deltagare

    Trevligt med lite input från Unifaun här.

    Det är väl inte så vansinnigt många som kör med 3xSTE utan kvittensdel på A4, men de som valt detta tillvägagångsätt (t.ex jag) skulle bli väldigt glada om ni omprövar.
    Det går ju som sagt bra att skriva ut i det formatet – men endast en åt gången, vilket skapar frustration när arket ska vändas / klippas osv.

    För att undvika fel eller missförstånd så kan ni ju lägga till ett alternativ för detta (som t.ex måste kryssas i) under utskriftshantering.

    #141485
    Staffan
    Deltagare

    Den tredelade som finns är egentligen designad för en etikett i A4-format med vidanvisning i form av preforeringar mellan vanje del och där den översta tredjedelen är adressbäraren, dvs den vanliga etikettens huvuddel, den mellerast delen är kvittensdelen för de fraktsätt som kräver en sådan (tex vissa Postens och Schenker) och den sista tredjedelen är en del som det tidigare printades ett inbetalningskort vid Postförskott på, vilket inte behövs längre. Denna etiketttyp viks och läggs i en speciell plastficka. Det finns dock dem som printar denna layout på vanlig A4 och lägger i plastficka eller printar den på den självhäftande 3xSTE utan kvittensdel på A4, men då, precis som du säger, så kan man inte lagra tre kollin och få dem på samma A4. Det krävs då en ny layout för oss som är gjort för 3xSTE liggande på A4 för den självhäftande typen av etikett som bl.a. DHL har stöd för.

    Jag undersöker om vi kan ordna en 3xSTE på A4.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.