hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Garanti utländsk tillverkare

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97750
    shavingroom
    Deltagare

    Jag har en kund som vill få en rakhyvel åtgärdad efter drygt ett år. Det verkar vara ett tillverkningsfel så det är inga problem så. Tillverkaren som ligger i Tyskland rekommenderar att kunden skickar rakhyveln direkt till dom.

    Frågan är om man kan begära att kunder ska skicka tillbaka sina produkter direkt till tillverkare som ligger utanför Sverige? Hur gör ni? Hur resonerar ni?

    Känns som att jag borde skriva ut vad som gäller på min site också för garanti med olika tillverkare…

    #140614
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Första frågan får vara om den är dyr i inköp och vad kommer frakten kosta? Är det inte det så hade jag skickat en ny till kunden och låtit han behålla den andra. Men är den dyr och leverantören tar kostnaderna med frakter så är det en annan femma.

    @shavingroom 39377 wrote:

    Jag har en kund som vill få en rakhyvel åtgärdad efter drygt ett år. Det verkar vara ett tillverkningsfel så det är inga problem så. Tillverkaren som ligger i Tyskland rekommenderar att kunden skickar rakhyveln direkt till dom.

    Frågan är om man kan begära att kunder ska skicka tillbaka sina produkter direkt till tillverkare som ligger utanför Sverige? Hur gör ni? Hur resonerar ni?

    Känns som att jag borde skriva ut vad som gäller på min site också för garanti med olika tillverkare…

    #140616
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Jimmy Öström 39379 wrote:

    Första frågan får vara om den är dyr i inköp och vad kommer frakten kosta? Är det inte det så hade jag skickat en ny till kunden och låtit han behålla den andra. Men är den dyr och leverantören tar kostnaderna med frakter så är det en annan femma.

    Håller med.

    Ställ kostnad i paritet till kundnöjdhet också.

    #140618
    Parvelito
    Deltagare

    @shavingroom 39377 wrote:

    Jag har en kund som vill få en rakhyvel åtgärdad efter drygt ett år. Det verkar vara ett tillverkningsfel så det är inga problem så. Tillverkaren som ligger i Tyskland rekommenderar att kunden skickar rakhyveln direkt till dom.

    Frågan är om man kan begära att kunder ska skicka tillbaka sina produkter direkt till tillverkare som ligger utanför Sverige? Hur gör ni? Hur resonerar ni?

    Känns som att jag borde skriva ut vad som gäller på min site också för garanti med olika tillverkare…

    Du kan inte tvinga en kund att skicka saker utomlands på sin bekostnad för att få det utbytt. Nu kostar det väl inte skjortan att skicka en rakhyvel, så kanske kan du be kunden skicka den dit direkt och spara lite tid, och sedan ersätta kunden för portokostnaderna.

    #140684
    laser
    Deltagare

    Inte för att våra sådär men vi snackar om en rakhyvel eller en rakapparat? Rakhyvel hade jag skickat ut utan att tveka. De flesta leverantörer krediterar dig ändå för det, kontrollera med dem.

    #140691
    hansanders
    Deltagare

    Eftersom det är du som har, eller har haft, en affärsrelation med kunden så är det du som har gatantiansvaret. Man kan inte begära att kunden ska vända sig till tredje man, i synnerhet inte om det är i utlandet.

    #140692
    Liniver
    Deltagare

    @laser 39451 wrote:

    Inte för att våra sådär men vi snackar om en rakhyvel eller en rakapparat? Rakhyvel hade jag skickat ut utan att tveka. De flesta leverantörer krediterar dig ändå för det, kontrollera med dem.

    Det beror väl på vad rakhyveln kostar? Den här Mühle Sophist Safety Razor Afrikansk Blackwood – Mühle Shaving – shavingroom.se kostar ju 769kr så det skulle inte jag ge bort hur som helst i alla fall. ;)

    #140695
    shavingroom
    Deltagare

    Tack för alla synpunkter. Jag kommer be kunden skicka in den till oss och sedan skicka en ny till honom. Sedan får vi skicka den till tillverkaren. Anledningen till att jag frågade är att jag har erfarenhet från it-branschen och där skickar man ofta produkterna direkt till tillverkaren dock i sverige.

    Ja det är en rakhyvel för nästan 800 så jag vill inte bara ge ut en ny ;)

    #140833
    laser
    Deltagare

    @shavingroom 39462 wrote:

    Tack för alla synpunkter. Jag kommer be kunden skicka in den till oss och sedan skicka en ny till honom. Sedan får vi skicka den till tillverkaren. Anledningen till att jag frågade är att jag har erfarenhet från it-branschen och där skickar man ofta produkterna direkt till tillverkaren dock i sverige.

    Ja det är en rakhyvel för nästan 800 så jag vill inte bara ge ut en ny ;)

    Ja men då förstår jag att du inte vill ge bort den, jag tänkte runt Gillette prisklass :)

    #140845
    Jimmys
    Deltagare

    @laser 39611 wrote:

    Ja men då förstår jag att du inte vill ge bort den, jag tänkte runt Gillette prisklass :)

    Gillette är ju snart uppe i den prisklassen :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.