hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel norden vs världen

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98186
    Ignotum
    Deltagare

    sitter och läser postens guide hur jag lyckas i norden. Då frågar jag mig, varför norden?

    Ska man lyckas i norge ska man helst ha dotterbolag där står det i guiden.pga tull och moms osv. Man bör även ha kundtjänst på det språket man talar i landet man ska expandera till säger guiden. Vill man då etablera sig i norden bör man alltså ha en norsk, en dansk, och en finsk kundtjänst + ett dotterbolag i norge då såklart.

    Varför vill man då inte istället etablera sig i tyskland tex. 1 kundtjänst, inget dotterbolag och tyskland är nästan 4 ggr så stort som sverige, danmark, norge och finland tillsammans. Alltså generellt bör marknaden vara 4 ggr så stor i tyskland. Generellt!

    Nu har jag ingen koll på tyskland, men det känns ju inte som att deras kultur skiljer sig så mkt från den nordiska.

    Posten blev ombedda att snöa in sig på norden när de gjorde guiden. Så uppenbarligen föredrar ehandlare norden framför tex tyskland. Varför undrar jag? Vad har jag missat?

    Någon som har koll på läget?

    #146192
    Croona
    Deltagare

    @Ignotum 45407 wrote:

    sitter och läser postens guide hur jag lyckas i norden. Då frågar jag mig, varför norden?

    Ska man lyckas i norge ska man helst ha dotterbolag där står det i guiden.pga tull och moms osv. Man bör även ha kundtjänst på det språket man talar i landet man ska expandera till säger guiden. Vill man då etablera sig i norden bör man alltså ha en norsk, en dansk, och en finsk kundtjänst + ett dotterbolag i norge då såklart.

    Varför vill man då inte istället etablera sig i tyskland tex. 1 kundtjänst, inget dotterbolag och tyskland är nästan 4 ggr så stort som sverige, danmark, norge och finland tillsammans. Alltså generellt bör marknaden vara 4 ggr så stor i tyskland. Generellt!

    Nu har jag ingen koll på tyskland, men det känns ju inte som att deras kultur skiljer sig så mkt från den nordiska.

    Posten blev ombedda att snöa in sig på norden när de gjorde guiden. Så uppenbarligen föredrar ehandlare norden framför tex tyskland. Varför undrar jag? Vad har jag missat?

    Någon som har koll på läget?

    Så länge du inte satsar på att omsätta åtskilliga miljoner i de nordiska länderna behöver du inte ha kundtjänst där.
    Du nämner att marknaden är 4 ggr så stor i Tyskland. Gissningvis borde konkurrensen också vara det då? Varför ska en tysk köpa från en Svensk sida när de kan välja och vraka bland flera webbutiker i Tyskland som dessutom har fraktfritt, kundtjänst på tyska och i vissa fall kända varumärken.

    #146193
    bslask
    Deltagare

    PostNord (som Svenska & Danska Posten numera heter) Har som målsättning att bli det självklara och heltäckande transportalternativet för Norden. För att överleva mot de riktigt stora transportbjässarna (DHL, Schenker, Fedex etc) fokuserar dom på att endast verka i Norden och ej expandera ut i ex. Europa. (Där dom istället köper in tjänsterna istället för att verka själva)

    Så att Posten tycker att du också ska fokusera på Norden blir då inte så konstigt =)

    #146194
    Ignotum
    Deltagare

    @Croona 45408 wrote:

    Varför ska en tysk köpa från en Svensk sida när de kan välja och vraka bland flera webbutiker i Tyskland som dessutom har fraktfritt, kundtjänst på tyska och i vissa fall kända varumärken.

    Jo fast det var inte riktigt detta saken handlade om. Det handlade om skillnaden mellan norden och tex tyskland. Det du skriver kan ju appliceras på norge danmark och finland också. Där har de ju också fraktfritt, kundtjänst på språket och i vissa fall kända varumärken.

    Dock förstår jag din synpunkt om konkurrensen, men du har ju som sagt 4 ggr fler köpare så det borde få plats till fler konkurrenter då. Eller?

    #146195
    Ignotum
    Deltagare

    @bslask 45409 wrote:

    Så att Posten tycker att du också ska fokusera på Norden blir då inte så konstigt =)

    hehe nej sant. Men om jag förstod det rätt så var det ehandlarna som hade bett posten att göra en guide om norden. Så min fråga är då som innan, varför föredrar ehandlare norden framför i vårt fall, Tyskland.

    #146196
    Parvelito
    Deltagare

    Du har helt rätt i att man istället för en expansion till nordiska grannländer kanske skulle titta lite på våra övriga europeiska länder. Tyska talas ju inte bara i Tyskland utan också i Österrike och stora delar av Schweiz. Franska täcker dessutom halva Belgien, Luxemburg och goda delar av Schweiz. Engelska täcker upp både Storbritannien och Irland. Språk som spanska (exkl katalanska), italienska och polska har också många fler utövare än de nordiska språken tillsammans.

    För den med kontakter och en internationell affärsidé vore det kanske en jackpot att hitta en spanjor i Barcelona som behärskar spanska/katalanska och franska för att översätta och etablera verksamhet där. Enligt någon nyhetsartikel jag läste i förbifarten för någon vecka sedan är det fullt möjligt att anställa även akademiker i Spanien för 1000-1200 euro i månaden.

    #146198
    Max Christensen
    Deltagare

    Tyskland er spændende, men meget svært. Der er hård konkurrence med langt mere end 100.000 web shops. Jeg hørte forleden om en dansk web shop, de havde brugt mere end 50.000 kroner på SEO over 6 måneder i Tyskland og lå på side 70 på Google. Det var på de samme ord som han uden problemer lå i top 3 på i Danmark.

    Samtidig er Adwords priser i tyskland markant højere, flere konkurrenter giver mere konkurrence om ordene og dermed højere priser.

    Se iøvrigt min tidligere blog om Tyskland: MakesYouLocal | Challenging Germany

    Mit råd vil være at gå til et mindre land, med mindre man har en meget stærk grund til at gå til Tyskland, England eller Frankrig. Der er masser af online omsætning i lande som Danmark, Norge og Finland – også nok til at det kan retfærdiggøre en tilpasning til kultur, sprog og regler.

    #146200
    Richie72
    Deltagare

    @Max Christensen 45414 wrote:

    Se iøvrigt min tidligere blog om Tyskland: MakesYouLocal | Challenging Germany

    Intressant blogg, gillar speciellt det här citatet ”Dankort is used for 80% of all online payments in Denmark and no Dane would open a webshop without accepting the payment method. Never the less, these 20 Swedes came to the conclusion that since the Dankort was co-branded as a Visa card, the Dankort was not needed”

    Jag brukar aldrig skriva så mycket om andra länder men Tyskland är extremt tufft. Det går även att läsa i Anders blogg (som också är mycket läsvärd)

    Jag tror man ska fokusera på Norden (om man tycker svenska marknaden är för liten) för att vi i stort har samma kultur och litar på och känner till varandra i ganska stor utsträckning.

    #146201
    Ignotum
    Deltagare

    Ni är båda visa Parvelito och Max Christensen. Intressant.

    Så det vi kommit fram till gällande skillnaden mellan norden vs världen är att det är större konkurrens i tyskland. Föga förvånande. Ska det vara ett hinder för att svenska ehandlare inte ska etablera sig där i samma utstreckning som i norden?

    Ah jag tycker det hela är märkligt iaf.

    Gällande 100.000 webshops och 50.000 kronor i SEO på 6 månader så behöver man ju lite mer info för att kunna argumentera mot det. Beror ju på hur många konkurrenter man har, hur stora de är, hur bra man är på SEO, vem man anlitat för SEO, vad man säljer, osv osv.

    #146202
    Ignotum
    Deltagare

    @Richie72 45416 wrote:

    Jag brukar aldrig skriva så mycket om andra länder men Tyskland är extremt tufft. Det går även att läsa i Anders blogg (som också är mycket läsvärd)

    Ok, efter att ha läst den artikeln förstår jag lite mer :)

    Kan väl sammanfatta det som att ska man gå in i tex tyskland bör man inte ha några konkurrenter och inte gå att spåra till sverige. :)

    Men någon måste väl ha lyckats. Vem?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.