hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Extra kompensation vid "förlorat" paket?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98305
    Soffs
    Deltagare

    Vi har en lite udda situation som jag faktiskt inte riktigt vet om jag har varit ”snål” i. Eller om jag tvärt om varit generös. Egentligen är det era ”kompensationsprinciper” jag vill åt ;-) .

    En kund beställde en rea-vara (barntröja för 299:-, ord 599:-, fri frakt). Uppenbarligen hade en förväxling skett tidigare och istället för rätt storlek fanns bara storleken större kvar (absolut sista exet). Kund ville ha den större istället men det brådskade – det var en present. Så vi slängde den på posten som brev. Efter en vecka hörde hon av sig (kass attityd redan här) och sade att den aldrig hade kommit fram och hon hade inte haft någon present till sin bror. Väldigt otrevlig. Hon erbjöds pengarna tillbaka eller eller lite rabatt på en annan vara. Det var tyst en vecka till och sedan kom det mail om att hon egentligen inte hittade något hon ville ha men kunde tänka sig två tröjor för sammanlagt 494:- – det var ju lite dyrare men det kunde vi ju bjuda på eftersom vi hade förstört hennes födelsedagspresent. Rimligt enligt henne var således kläder värda 494 kr för 298 kr. Det tyckte jag var lite overkill och attityden var så kass så jag tröttnade och erbjöd henne en värdecheck på 75 kr på köp från 299:- kr och förstås hennes pengar tillbaka. Det var sedan tyst i flera dagar så jag betalade tillbaka pengarna och skickade henne en rabattkod. Idag kom det ett mail om att det är en skymf och en droppe i havet bla bla bla. och att hon aldrig kommer att handla hos oss igen.

    Är vi helt ute och cyklar här? Kompenserar ni i fall som detta (har det ens hänt någon annan)? Trist att varan inte fanns, ja. Det kan dock hända. Sedan kommer den bort – vilket typ aldrig händer. Dubbel otur. Men ska vi ge henne 200 kr för detta? 70% av vad hon har betalat i kompensation?

    #147557
    Parvelito
    Deltagare

    Jag tycker väl att ni har varit generösa i överkant redan som det är. Jag tror att man i längden sågar den gren man sitter på om det hela tiden skall överkompenseras. Då kommer det att bli alldeles för lönsamt att vara missnöjd kund jämt och ständigt.

    #147561
    pyhobby
    Deltagare

    Jag får ”bedragarvibbar” av hela situationen. ”Kunder” som är otrevliga och aggressiva i sina mejl kan ha en baktanke med det, det ska man inte glömma.

    Om jag hade beställt en prylar som skulle vara present så hade jag hört av mig till butiken och frågat om sakerna innan själva födelsedagen. Jag hör varningsklockor ringa lite dovt:(

    Jag tycker absolut inte du varit snål. Tycker nästan du kunde skippat värdechecken med tanke på kundens ”otrevlighet”.

    I första läget där en vara inte finns erbjuder vi dock alltid kunden något extra. Det kan vara en annan vara + en liten rabattcheck eller liknande.

    #147564
    fotofyndet
    Deltagare

    Ja jag tycker också att du varit generös så det räcker. Vi försöker alltid visa vår goda vilja när något blivit fel, men man får ge sig nån gång också.

    #147568
    Soffs
    Deltagare

    Jag tror egentligen att det är bedrägeri men jag måste utgå från att det inte är det. Jag tycker också att jag är för generös men vi har sällan den här typen av aggressiva kunder så jag blev lite stressad men nej, det fanns inte anledning. Skönt att få lite support :-) .

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.