hej

Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Plattformar i början av 2000-talet [utbruten tråd]

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98402
    ceadeg
    Deltagare

    @Dan 47937 wrote:

    Tack! Det är min egna plattform och allt är gjort av mig på gott och ont ;)

    Jag börja på den 2003 och jobbar på den hela tiden så det är ganska många tusen timmar men det mesta bakom kulisserna.

    Imponerande! För att ha gjort allting själv tycker jag att du har gjort ett fenomenalt arbete. Har du några tips på vad man ska lägga krutet på i början?

    #148445
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Dan 47937 wrote:

    Tack! Det är min egna plattform och allt är gjort av mig på gott och ont ;)

    Jag börja på den 2003 och jobbar på den hela tiden så det är ganska många tusen timmar men det mesta bakom kulisserna.

    Fundering:

    Hur såg plattformsmarknaden för ehandel ut 2003? Hade du ens några andra alternativ än att bygga en egen plattform? I dag kan man ju hyra/köpa en butik för en spottstyver.

    Kan ”vem som helst” sätta sig in i din plattform/kod, eller är den Dan-beroende?

    #148447
    Joel
    Deltagare

    @Per Nilsson 47940 wrote:

    Fundering:

    Hur såg plattformsmarknaden för ehandel ut 2003? Hade du ens några andra alternativ än att bygga en egen plattform? I dag kan man ju hyra/köpa en butik för en spottstyver.

    Kan ”vem som helst” sätta sig in i din plattform/kod, eller är den Dan-beroende?

    Nu ska jag inte svara istället för Dan, men både jag och han har byggt vår plattform själva och jag vet att ingen av oss är egentligen särskilt superduktiga programmerare. Vi kan läsa oss till saker och förstår hur logiken kring kod fungerar (och det kommer man lååångt med).

    Jag är rätt övertygad om att de flesta kan åstadkomma något liknande själv om man ser det rent tekniskt, men de flesta skulle nog ge upp halvvägs för att det är för mycket jobb och skall man hålla på med e-handel tappar man mycket fokus på att sälja om man skall hålla på att programmera och uppdatera webbshoppen hela dagarna :)

    Det finns många fördelar med att göra det själv, jämfört med att hyra en befintlig lösning. En av de stora fördelarna enligt mig är att man får det precis som man vill. Vi har inte ett enda fält i databasen eller i kontrollpanelen, som vi inte använder. Hyr man en färdig lösning måste den vara skapad för att fungera för så många som möjligt och rent logiskt blir det därför en hel del flikar, knappar, fält och tjaffs som man inte kommer behöva använda i just sin webbshop.

    [Edit] Såg att jag missuppfattade frågan lite. Ännu en gång skall jag inte svara för Dan, men vi har fått många förfrågningar från andra företagare som vill hyra/köpa koden för Partykungne och göra en egen shop. Och eftersom den är så ”custommade” för just det vi säljer och just det utseende vi vill ha, så är jag rätt övertygad om att det är mycket svårt eller mycket tidskrävande att implementera den på en annan butik.

    #148448
    Per Nilsson
    Deltagare

    Frågan är mer riktad på hur det såg ut på plattformsmarknaden runt 2001-2004.

    E-handel var ju inte så etablerat då som nu. Därför är jag väldigt intresserad av hur just Dan (eller Joel eller någon annan nytänkare) funderade kring e-handel i denna era.

    Förmodar att man kunde köpa en fin e-butik om man satt på en stor påse pengar. Rätta mig om jag har fel så har ”ni” alla börjat från ruta 1 mer eller mindre?

    #148449
    Parvelito
    Deltagare

    I efterdyningarna av IT-bubblans kollaps dök det upp rätt så många hyrlösningar som inte sällan var rätt så kompetenta. En hel del var olika OsCommerce-lösningar som paketerats. Det var inga större problem att köpa en”webshop på burk” för under 10.000kr redan år 2001-2002 som kunde hostas på webhotell för en femhundring i månaden. (Det fanns lösningar redan tidigare för sådana pengar, men de var inte så våldsamt roliga att pyssla med).

    I Sverige byggdes bredband ut till hushållen i stor skala under 1999 – 2003 och då började ehandeln ta ordentlig fart. Under dessa år kom också den verkligt tekniskt stora vågen inom det mesta som finns på nätet. Skillnaden mellan en webshop byggd 1998 och en byggd 2003 är otroligt mycket större än mellan en som byggdes 2003 och den som byggs i år. Det var framför allt scriptspråken och det man kallar dynamisk HTML som var den stora skillnaden, på senare år är det mest frames som försvunnit och att alla bygger efter Googles intentioner, men det ser inte kunden så mycket av.

    #148450
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Per Nilsson 47943 wrote:

    Frågan är mer riktad på hur det såg ut på plattformsmarknaden runt 2001-2004.

    E-handel var ju inte så etablerat då som nu. Därför är jag väldigt intresserad av hur just Dan (eller Joel eller någon annan nytänkare) funderade kring e-handel i denna era.

    Förmodar att man kunde köpa en fin e-butik om man satt på en stor påse pengar. Rätta mig om jag har fel så har ”ni” alla börjat från ruta 1 mer eller mindre?

    Jag kan svara eftersom vi började 2001 att koda för att sedan dra igång 2002. På den tiden fanns väldigt få butiker. Oscommerce var i sin linda och det fanns inte så många fler open soruce varianter, nån till vill jag minnas men jag minns inte namnet. Hyrlösningsmarknaden var obefintlig, ebutik hade nyss börjat vill jag minnas men jag tror inte det fanns fler hyrlösningar överhuvudtaget då, eller köplösningar. Jetshop startade något år efter, och de var väl två på marknaden vill jag minnas,

    När jag pratade med min man om att starta djurbutik kastade han ett öga på ocommerce och konstaterade kallt. ”Katrin sån skit får du inte köra, koden ser totalt tokig ut och du kommer att få hur mycket problem som helst, jag gör en butik åt dig”. Sedan tittade vi på ebutik men som den kodare han var så tyckte han att det var att kasta pengar i sjön att betala för deras lösning, så alltså startade han koda….så på den vägen är det.

    Du kunde såklart precis som i dag säkert köpa en butik men det var DYRT! I alla fall om du inne ville ha ompacketerad oscommerce sådana fanns och såldes. Du fick då räkna med att köpa en skräddarsydd konsultlösning, eller att som nu hitta en finnig student som kunde koda och ville tjäna extra pengar.

    En lite parentes är att det är många genom åren som kontaktat oss och velat köpa en likadan butik som swecat för att ”den verkar så bra” De har då bara egentligen sett fronten och designen, och det är ju minsta delen av en butik vet de flesta som nån gång jobbat med e-handel. Smickrande, men det får en att inse att tyvärr så tror många att designen är butiken, och det var ju inte hela sanningen direkt

    #148451
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Parvelito 47944 wrote:

    I efterdyningarna av IT-bubblans kollaps dök det upp rätt så många hyrlösningar som inte sällan var rätt så kompetenta. En hel del var olika OsCommerce-lösningar som paketerats. Det var inga större problem att köpa en”webshop på burk” för under 10.000kr redan år 2001-2002 som kunde hostas på webhotell för en femhundring i månaden. (Det fanns lösningar redan tidigare för sådana pengar, men de var inte så våldsamt roliga att pyssla med).

    I Sverige byggdes bredband ut till hushållen i stor skala under 1999 – 2003 och då började ehandeln ta ordentlig fart. Under dessa år kom också den verkligt tekniskt stora vågen inom det mesta som finns på nätet. Skillnaden mellan en webshop byggd 1998 och en byggd 2003 är otroligt mycket större än mellan en som byggdes 2003 och den som byggs i år. Det var framför allt scriptspråken och det man kallar dynamisk HTML som var den stora skillnaden, på senare år är det mest frames som försvunnit och att alla bygger efter Googles intentioner, men det ser inte kunden så mycket av.

    Nu pratar du utländska lösningar känns det som, hyrmarknaden 2001 i Sverige känns som den var obefintlig när vi började

    #148453
    Parvelito
    Deltagare

    @Kodmyran 47946 wrote:

    Nu pratar du utländska lösningar känns det som, hyrmarknaden 2001 i Sverige känns som den var obefintlig när vi började

    Njae, på den tiden köpte man sin shop, man hyrde den inte.

    Till och med att företaget där jag jobbade grossistsålde en svenskutvecklad webshop på burk för 6950kr + moms 2002. Det var ett havererat IT-projekt där någon plockade upp 25.000 mantimmars kodande, lade ned 1000 timmar till och fick ihop en shop. Men den blev ingen succé att tala om, alldeles för jobbig att arbeta med. Var från början gjord för att integreras med SAP, men det fanns ju inga småföretagare som satt med det, så det blev ett torftigt admin byggt i all hast.

    #148454
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Då måste vi kikat får dåligt för jag hittade ingenting när vi började, eller så var det kanske det som var problemet för de lösnignarna, de som fanns marknadsfördes inte mot massorna direkt :-)

    #148456
    Dan
    Deltagare

    Well vet ej men jag började sälja tshirts som man kunde designa själv o en färdig plattform för det fanns ej så hade inget val plus kul att bygga egen ;)

    Min plattform är byggd för att kunna skötas av alla men användargränsnittet är väl sådär. Min mamma kör den dock men hon är inte helt nöjd med supporten ;)

    Den är byggd för att inte va specialkod utan helt dynamisk med moduler för att kunna sälja allt. En gång i tiden skulle jag hyra ut den tänkte jag. Därav det tänket. Den iden är dock nedlagd :)

    @Per Nilsson 47940 wrote:

    Fundering:

    Hur såg plattformsmarknaden för ehandel ut 2003? Hade du ens några andra alternativ än att bygga en egen plattform? I dag kan man ju hyra/köpa en butik för en spottstyver.

    Kan ”vem som helst” sätta sig in i din plattform/kod, eller är den Dan-beroende?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.