hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur tacklar ni strömavbrott?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98419
    DavidWigg
    Deltagare

    Som topic säger, hur tacklar ni strömavbrott? Hur är ni förberedda på det?

    Jag kör affärsverksamheten i villan och tänker på att förebygga avbrott som kan uppstå när det blir strömavbrott. Det har varit en del avbrott, några korta och några långa. Så nu tänker jag införskaffa ett mindre elverk som klarar av kontoret och lager. Samt en UPS som hindrar att det blir tvärstopp vid strömavbrott.

    Hur gör ni? Liten som stor e-handlare…

    #149004
    Parvelito
    Deltagare

    En del saker får man helt enkelt lov att ”ta” som ehandlare, och dit tycker jag att elavbrott hör.

    En UPS klarar sällan mer än 10-15min drift, och är ju mest till för att man skall göra en kontrollerad nedtagning av systemet. Ett elverk känns inte heller aktuellt. Så ofta är det trots allt inte avbrott att jag kan motivera ett sådant, även om det är en kul manlig leksak.

    Det enda jag har för ”katastrofer” är en USB-sticka för mobilt bredband om ADSL skulle dyka och rejäl redundans i skrivarparken.

    #149008
    DavidWigg
    Deltagare

    Ja UPS:en är till för att kunna avsluta det man håller på med, orderhantering mm.

    Jag tänker kanske lite för långt. Tänker december (julrusch), eftermiddag alla kommer hem från sina arbeten och slår på alla elapparater. Överbelastning i nätet. Totalhaveri.

    😮:D

    #149009
    Rikard
    Deltagare

    Nästan det viktigaste, rejält med skrivare! :D

    @Parvelito 48563 wrote:

    Det enda jag har för ”katastrofer” är en USB-sticka för mobilt bredband om ADSL skulle dyka och rejäl redundans i skrivarparken.

    #149012
    Per Nilsson
    Deltagare

    Jag föddes redo!

    (mobilt bredband, bärbara datorer, platta med tangentbord och två olika lokaler)

    #149013
    norrkemi
    Deltagare

    @Per Nilsson 48571 wrote:

    Jag föddes redo!

    (mobilt bredband, bärbara datorer, platta med tangentbord och två olika lokaler)

    Men ingen batteridriven skrivare? ;)

    #149015
    Per Nilsson
    Deltagare

    @norrkemi 48572 wrote:

    Men ingen batteridriven skrivare? ;)

    Nej, men om strömmen går i ena lokalen så är sannolikheten stor att det finns ström i den andra lokalen.

    Skulle det vara strömlöst i båda lokalerna så står vi antagligen inför en apokalyps och då behåller jag mina knivar för mig själv ändå..

    #149016
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    He he he he:):):)

    @Per Nilsson 48574 wrote:

    Skulle det vara strömlöst i båda lokalerna så står vi antagligen inför en apokalyps och då behåller jag mina knivar för mig själv ändå..

    #149017
    Parvelito
    Deltagare

    @DavidWigg 48567 wrote:

    Ja UPS:en är till för att kunna avsluta det man håller på med, orderhantering mm.

    Jag tänker kanske lite för långt. Tänker december (julrusch), eftermiddag alla kommer hem från sina arbeten och slår på alla elapparater. Överbelastning i nätet. Totalhaveri.

    Näe, elnätet brukar hålla för sådant. Du bor ju inte långt ute i skogen, för då förstår jag att man vill ta höjd för långvariga elavbrott.

    Det som däremot brukar kunna knäcka företag är brand och översvämning, eftersom det förstör varulagren som kan ta tid att ersätta. Kika mer på den biten än dieseldrivna elverk är mitt tips.

    #149018
    Per Nilsson
    Deltagare

    Av ren nyfikenhet kollade jag upp detta.

    Sökresultat – Jula AB

    Det var ju inte fasligt dyrt.

    @Parvelito 48576 wrote:

    Näe, elnätet brukar hålla för sådant. Du bor ju inte långt ute i skogen, för då förstår jag att man vill ta höjd för långvariga elavbrott.

    Det som däremot brukar kunna knäcka företag är brand och översvämning, eftersom det förstör varulagren som kan ta tid att ersätta. Kika mer på den biten än dieseldrivna elverk är mitt tips.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.