hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Direkt återförsäljare eller gå genom redan distributörer av märkena?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98523
    Knos
    Deltagare

    Hej! Jag är på gång att öppna en e-butik och har lite frågor kring hur vidare jag ska göra med importen av mina varor. Det jag har gjort hittills är att kolla upp flera olika märken och dess webbplatser vars varor jag vill sälja och därefter antecknat dessa.

    Antingen kan man bli direkt återförsäljare åt dessa märken eller också kan jag i vissa fall bli återförsäljare åt distributörerna som distribuerar åt märkena redan.

    Effekterna av att gå genom antingen en redan distributör eller bli direkt återförsäljare av märket förstår jag. T.ex går jag genom en redan distributör blir ju inköpspriserna högre osv.

    Det jag undrar är hur ni skulle göra som har erfarenhet av detta? Vad finns det för fördelar/nackdelar med att vara det ena eller det andra?

    #149426
    Prix
    Deltagare

    Ofta så brukar man inte ha ett val när man öppnar… En distributör finns ofta av en anledning och de kan vara många. Så som att de är bara dem som får sälja i Sverige/Norden, de har möjlighet att ta hand om de mindre kunderna osv osv…

    För att handla direkt av ett märke brukar det krävas större inköp och det kan vara svårt i början. Även om det kan vara billigare är det inte säkert eftersom att då hade distributören blivit förbannad då dem blir överflödiga.

    Annars så gällande leveranstid och liknande så bör det inte vara något skillnad. Läs igenom deras villkor om du är accepterad av båda och se vad som skiljer där.

    Vet nu inte vad du ska sälja men det finns även olika oskrivna regler och normer inom de flesta branscher.

    Lycka till! :)

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.