hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Faktura från TNT på samples [mod]

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98626
    banane
    Deltagare

    Enligt vad jag lyckats läsa på tullverkets hemsida är varuprover av ringa värde ej något man behöver tulla på.
    Jag beställde ett par varuprover som var värdelösa och som jag får kasta men fick nu en faktura från TNT på såväl moms som tull.
    Har haft mailkonversation med fedex och dom hävdar att såväl moms som tull skall debiteras då värdet på paketet inklusive frakt är 155$.

    Stämmer det?

    Edit: SKrev fel fraktbolag.

    #150543
    GregerA
    Deltagare

    Det stämmer att varuprover av mindre värde kan tas in fritt. Det är du som är ansvarig för tulldekalartionen, så på ett sätt så borde det du säger gälla. Men ofta går de nog på avsändarens deklaration, så har inte avsändaren uppgivit att det är varuprover i försändelsen så kanske de inte vill ändra det. De som gör tulldeklarationen hos speditörerna har ju genomgått utbildning och certifiering, så de får förmodligen inte göra något som de anser är fel.
    Momsen är ju avdragsgill, och tullen kan inte vara särskilt mycket, så det är väl bara att bita ihop och gå vidare.

    #150544
    henrik
    Deltagare

    Då $155 i dagsläget är nästan 1000:- så är det nog svårt att motivera det som ringa värde. Plus att har du inte föranmält till FedEx/Tullen att det är varuprov måste man begära en omprövning som förmodligen kostar mer än vad du får betala nu. Har för mig att UPS tex tar 900:- för att göra om tulldeklarationen.

    #150545
    banane
    Deltagare

    Tack för svaren båda två, TNT:S svar ordagrant var:

    Är det frakt på sändningen i detta fallet 98USD ska avgifter tas ut om det överstiger 100SEK

    Låter konstigt och det är inte mycket pengar det handlar om men jag stör mig ändå på det om det nu är så att det är fel. Av ren princip alltså :-)

    Edit: SKrev fel fraktbolag.

    #150546
    verngren
    Medlem

    Utan att ha sett både faktura från FedEx eller underlaget som det är baserat på så låter det som att du bara ska ha en faktura från FedEx på moms och speditionsavgift.

    Klippt från Tullverket:

    En försändelse som skickas direkt från ett land utanför EU till en mottagare inom EU och som innehåller varor med ett sammanlagt värde av högst 1 400 kronor är befriad från tull

    .

    Däremot skall du betala full moms på varuvärde, fraktvärde och speditionsavgift.

    #150548
    banane
    Deltagare

    Exakt, momsen är jag helt med på precis som du skriver men tullen kändes fel. Dessutom har dom på något sätt hittat på att det är motordelar…
    Blir ett mail till och se vad dom säger.

    Obs! Det är TNT och inte FEDEX som gäller. Tänkte det kan vara värt att förtydliga :)

    #150549
    verngren
    Medlem

    :)

    Du kan ju använda denna sidan om du skulle stöta på patrull:
    Lågvärdeförsändelser – Tullverket [NS4 version]

    #150550
    GregerA
    Deltagare

    @verngren 50258 wrote:

    :)

    Du kan ju använda denna sidan om du skulle stöta på patrull:
    Lågvärdeförsändelser – Tullverket [NS4 version]

    Jag tror inte att den lättnaden gäller när man importerar för kommersiellt bruk, utan bara för personligt bruk. Följer man Tullguiden på Tullens hemsida så ser man att det är lite skillnad i reglerna.

    #150551
    banane
    Deltagare

    @GregerA 50259 wrote:

    Jag tror inte att den lättnaden gäller när man importerar för kommersiellt bruk, utan bara för personligt bruk. Följer man Tullguiden på Tullens hemsida så ser man att det är lite skillnad i reglerna.

    Känns lite som det blir en bedömningsfråga. Dvs om ett varuprov räknas som kommersiellt på samma sätt som en vara avsedd för försäljning.
    Jag har iaf mailat TNT så får vi se vad dom säger annars orkar jag inte tjaffsa mer :-)

    #150576
    dgraves
    Deltagare

    Du behöver inte oroa dig.

    Jag fick precis som du, ett paket med varuproven från TNT förra veckan och de begärde ett kvitto eller någon form av bekräftelse på hur mkt jag betalat. Jag förklarade via mail att det endast var en test och att jag inte visste mycket mer än så förutom vad det innehöll och vad jag hade tänkt att använda det till. Fick det levererat på dörren nästa dag :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.