hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Tips angående företagsförsäljning?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98725
    Trocadero4
    Medlem

    Hej,

    Jag är innehavare av en e-handel som har en omsättning runt 15 miljoner kr ex moms, som har ökat med runt 15% det senaste året med en vinst på 1,6 miljoner innan skatt (företaget betalar ut löner och dylikt).

    Är det någon som har ett tips på hur/var man kan sälja bolaget? Samt vilken summa ska man begära på ett ungefär?

    #151355
    RobertD
    Deltagare

    Hej,

    Med den omsättningen och förhållandevis goda marginalen förslår jag att du använder dig av professionell hjälp. Även om tips över ett forum kan vara rätt bra också… ;)

    Och så bör du Googla lite på företagsvärdering för att iaf förstå grunderna.

    /Robert

    /Robert

    #151360
    Tian
    Medlem
    #151361
    Parvelito
    Deltagare

    @Trocadero4 51157 wrote:

    Hej,

    Jag är innehavare av en e-handel som har en omsättning runt 15 miljoner kr ex moms, som har ökat med runt 15% det senaste året med en vinst på 1,6 miljoner innan skatt (företaget betalar ut löner och dylikt).

    Är det någon som har ett tips på hur/var man kan sälja bolaget? Samt vilken summa ska man begära på ett ungefär?

    Ett företag som uthålligt visar den vinstmarginalen och har den omsättningen är värt mycket pengar. Utan att veta något så pratar vi mer än 10Mkr, kanske uppåt 20Mkr + företagets tillgångar om det är välskött och de som idag driver det kan tänka sig att vara med några år som anställda för att ”lämna över” till nya ägare smärtfritt. Man får kanske jobba en del för att hitta rätt köpare, som mycket väl kan vara en kollega/konkurrent i samma bransch som ser betydande synergieffekter. Det kan vara någon utländsk aktör som vill slå sig in i Sverige, eller kanske någon av de större handelsföretagen som ser ditt företag som något de kan blåsa upp stort med sina resurser.

    Det betyder att du kommer behöva professionell hjälp både med försäljningen och det juridiska. Jag skulle börja med att prata med min bank, de har vanligen folk där som är vana vid företagsaffärer och som kan peka dig i rätt riktning och kanske också berätta vad du skall undvika.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.