hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Frakta tungt och ömtåligt

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98847
    Betonggruvan
    Deltagare

    Hej

    Jag tillverkar och säljer betongbord. Här i Stockholm jobbar jag med en fraktfirma som levererar till kunden.

    Jag kan inte hitta någon bra lösning för att frakta mina bord till andra städer. De stora fraktfirmorna DHL, TNT & Schenker säger att godset ska vara ändamålsenligt packat för att täckas av deras transportförsäkring. När jag frågar hur jag ska packa för att det ska ses som ändamålsenligt får jag till svar att det är upp till mig. En firma har haft sönder bord. Jag få inte ersättning då de säger att bordet inte var ändamålsenligt packat.

    Att frakta bord på pall skulle kunna vara en lösning. Inte helt säker dock eftersom inte heller det täcks av fraktförsäkring. Kostnaden är stor 2600 kr hos TNT för ett bord som kostar 5000 kr för kunden.

    Hos mitt eget försäkringsbolag, Trygg Hansa är självrisken högre än bordets kostnad.

    Bordet jag säljer mest av väger 28 kilo och äter 100x56x45 cm. Betongskivan är löstagbar från benställningen.

    Är det någon här som har erfarenhet av att frakta både tungt och ömtåligt? 1000 tack på förhand!!!

    Hälsn Josefine
    Betonggruvan

    #152505
    verngren
    Medlem

    Ändamålsenligt för de flesta fraktfirmor anses vara att det skall kunna hålla från tapp en meter ner på betong golv.

    Utan att kunna för mycket om dina produkter så borde du kunna ta loss betongskivan. Ställa bordet på frigolitbotten (så det skyddar mot stöten)
    Lägga betongskivan i boxen (inte i kanterna) Fylla upp med flamingo och ha en frigolitskiva på toppen. Med den slags emballering tror jag de flesta fraktfirmor hade fått svårt att neka en reklamation (iaf den första och andra gången det sker) Sker det fler gånger än så får du nog se över emballeringen.

    #152506
    Dan
    Deltagare

    Jag hade fraktat det på pall. Med pluskontot och dhl kostar det dig 600-1000kr per frakt.

    Bör gå att emballera säkert ganska lätt då du kan lägga hela skivan ned på pallen.

    #152508
    Parvelito
    Deltagare

    När IKEA började nå framgångar för 50 år sedan så var det inte bara för att deras platta paket tog mindre plats att frakta, utan också för att transportskadorna blev så mycket mindre på möbler som inte var monterade.

    #152530
    Plastskivor
    Deltagare

    Vad är problemet?
    Är det att benen knäcks eftersom de är svetsade icke fällbara men utan några stödpinnar eller annan förstärkning.
    (förmodar att du menar det där soffbordet för 5 lax)

    #152612
    Betonggruvan
    Deltagare

    Tack snälla för svar!! Ska testa Pluskontot och packa som du föreslår.

    Plastskivor, problemet är att betongskivan spricker.

    #152964
    Plastskivor
    Deltagare

    Som sagts borde det ju inte vara något problem att frakta säkert på pall.

    För att få ekonomi i pallfrakt så bör man ha bra avtal med fraktbolag samt ha emballage som är ändamålsenligt och inte överdimensionerat.
    Hittar du inget standardformat så tänk på också att det är superenkelt att lösvirkesbygga måttanpassade pallar on demand om du har emballagevirke hemma.

    Du kan överväga medlemskap i Företagarna för att använda deras avtal med Schenker.

    Då finns också tjänsten ”ombud terminal” dvs att kunden åker till godsterminal och hämtar så slipper de kostnad för hemkörning och de slipper vara hemma och passa leverans.
    Detta leveranssätt passar inte alla men om du testar att erbjuda det så kan det nog vara fler än man tror som hellre väljer att åka till godsterminalen.
    Förmodar att DHL också har liknande tjänst (?)

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.