hej

Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Angående Magento

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99040
    Medimemi
    Deltagare

    Hej

    Vi ska sätta upp vår webbutik och vi kommer att använda oss av Magento. Men behöver lite mer information.

    Kan man använda magento go för svenska webbutiker? tänker på språket och allt.

    Om man använder magento community version. Vilken hosting paket ska man välja för att det inte ska bli långsamt samt vilket hosting bolag rekommenderar ni? Finns det modul för svenska och sverige?

    #154456
    sanmic
    Deltagare

    @Medimemi 54604 wrote:

    Hej

    Vi ska sätta upp vår webbutik och vi kommer att använda oss av Magento. Men behöver lite mer information.

    Kan man använda magento go för svenska webbutiker? tänker på språket och allt.

    Om man använder magento community version. Vilken hosting paket ska man välja för att det inte ska bli långsamt samt vilket hosting bolag rekommenderar ni? Finns det modul för svenska och sverige?

    Jag svarar på det jag kan så får experterna rycka in sen :)

    Antar att Magento Go funkar bra på svenska, bara å lägga in svenska språkfilerna (rätta mig om jag har fel)

    Det finns inget 100% färdigt språkpaket på svenska tyvärr, men det är ganska enkelt att uppdatera översättningsfilerna själv om man har tillgång till dem.

    Vi använder Properhost.net, kostar 29.95$ per månad för professional alternativet.
    På den har vi 4 shoppar varav 2 är flerspråkiga.

    Shopparna kanske inte är superdupersnabba, men det beror nog mer på hur vi satt upp dem än att hostingen inte är optimal.

    #154457
    FredrikGust
    Deltagare

    Oderland som många använder har lanserat ett mer kraftfullt alternativ för dem som ska köra mer krävande applikationer där de bl.a nämner Magento. Priset är ungefär i linje med en VPS men med den stora fördelen att själv underhålla serverns operativsystem och mjukvarukomponenter.

    Jag testade magento go, men prestandan på de billigare paketen räcker inte långt. Går man däremot upp i pris blir det åka av.

    Det tar en stund att sätta upp Magento så den med alla moduler blir helt på Svenska med det som finns till community edition, men det gör det med alla opensourcelösningar.

    #154473
    Medimemi
    Deltagare

    Tack för era, har fått mer info nu.

    Eftersom jag inte kan koda eller kan så mycket om php och vad jag har förstått kostar det mycket att ta in en konsult. är kanske bästa alternativet att börja med magento go’s plan på $125/m och sen när man nåt en viss omsättning och kan sätta ifrån en budget ta in en konsult och byta över till community versionen.

    #154524
    Medimemi
    Deltagare

    Testade magento go. Verkar ej vara bra för svenska webbutiker. Språkfilerna fungerar inte på Go. Inte klarna o andra moduler heller.

    Man måste köra med community version verkar det som. Och kan man ej koda så bra får man anlita konsulter. Min uppfattning av magento så lång.

    Hur är det med prestashops?

    #154530
    Bjorn F
    Deltagare

    Jag är sämst på att koda men tycker att Magento är riktigt schysst att jobba i så det är absolut inget krav att man är mästerkodare. Det mesta kan man klura sig fram till eller hitta lösningar till på internet. Ska du göra mer avancerade grejer så kan det förstås bli lite svårare men så blir det med vilken plattform du än jobbar i. För mig så är Magento både lättare och mer logiskt uppbyggd än Prestashop men det kanske är en smaksak. Jag rekommenderar dig helt klart att lägga upp en testinstallation och sitta med den några dagar!

    Att anlita en konsult behöver inte bli så dyrt heller, hittar man rätt så kan man komma undan ganska billigt. Jag kan rekommendera Nordic Web Team, de är riktigt bra och trevliga.

    #154531
    Medimemi
    Deltagare

    Jag kommer nog göra som du säger och testa ett par dagar. Det lutar mest magento. Ju mer research man dessto mer ser man hur bra den er.

    Har du satt upp din butik själv Björn?. Den ser bra ut och snabb.

    Vad har du för hosting?

    #154771
    Bjorn F
    Deltagare

    @Medimemi 54686 wrote:

    Har du satt upp din butik själv Björn?. Den ser bra ut och snabb.

    Vad har du för hosting?

    Butiken i signaturen ligger hos Nordisk E-handel och bygger på en av deras standardmallar. Själv tycker jag att den ser otrolig dassig ut!

    Jag jobbar på en Magento-installation nu som affären ska flyttas över till så fort Klarna Checkout släpps. Nu under utvecklingen så ligger den på Oderlands billigaste webbhotell (69 kr/mån) och det går förvånansvärt snabbt faktiskt. Laddningstiderna ligger på runt fyra sekunder men går att pressa ner till två-tre om man fixar lite. När affären går live kommer den flyttas till en VPS istället.

    Kul att du vill testa! Hör gärna av dig om du stöter på problem så kanske jag kan hjälpa till med något!

    #159321
    lenp
    Deltagare

    Gammal tråd men…. ser ju att du nu kör butiken på Magento med KCO. Snyggt som bara den får jag säga! Ligger sidan fortfarande på Oderland? Vad har du för paket?

    /L

    #159349
    Bjorn F
    Deltagare

    @lenp 60093 wrote:

    Gammal tråd men…. ser ju att du nu kör butiken på Magento med KCO. Snyggt som bara den får jag säga! Ligger sidan fortfarande på Oderland? Vad har du för paket?

    /L

    Tack, vad kul! Sidan ligger på Premium+ hos Oderland, det går sjukt långsamt men är väldigt billigt. Egentligen borde jag ha uppgraderat till en VPS eller dedikerad server för länge sen men jag är dum och skjuter upp det hela tiden.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.