hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Outlöst paket – fakturera kund

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99457
    Hensh
    Deltagare

    Hej,

    Jag har en kund som aldrig hämtade ut sitt paket, trots att kunden har betalt för varan. Därför blev jag nu fakturerad av DHL.

    Hur går jag till väga för att fakturera kunden? Hur kan jag på enklast sätt skriva en faktura etc.

    Tack!

    #158262
    GregerA
    Deltagare

    Har du betalt tillbaka pengar till kunden. eller har du skickat ut paketet på nytt?

    Om du skickat ut ett nytt paket, eller redan gjort en återbetalning, så får du skriva en faktura till kunden på ”kostnader för outlöst försändelse”.

    Skall du inte skicka ut paketet igen så kan återbetala vad kunden betalt, med avdrag för returkostnaderna.

    Du har ingen absolut skyldighet att med automatik betala tillbaka pengarna om kunden inte hämtat ut försändelsen, så du kan också göra så att du helt enkelt avvaktar till kunden hör av sig. Boka om det som en skuld till kund. Har han inte hört avs sig på 2 år så kan du intäktsföra beloppet.

    #158334
    Hensh
    Deltagare

    Tack GregerA för ditt svar!

    Idag hörde kunden av sig för första gången och säger att paketet inte finns kvar att hämtas ut.

    Vad gäller?

    @GregerA 58898 wrote:

    Har du betalt tillbaka pengar till kunden. eller har du skickat ut paketet på nytt?

    Om du skickat ut ett nytt paket, eller redan gjort en återbetalning, så får du skriva en faktura till kunden på ”kostnader för outlöst försändelse”.

    Skall du inte skicka ut paketet igen så kan återbetala vad kunden betalt, med avdrag för returkostnaderna.

    Du har ingen absolut skyldighet att med automatik betala tillbaka pengarna om kunden inte hämtat ut försändelsen, så du kan också göra så att du helt enkelt avvaktar till kunden hör av sig. Boka om det som en skuld till kund. Har han inte hört avs sig på 2 år så kan du intäktsföra beloppet.

    #158335
    GregerA
    Deltagare

    @Hensh 58978 wrote:

    Tack GregerA för ditt svar!

    Idag hörde kunden av sig för första gången och säger att paketet inte finns kvar att hämtas ut.

    Vad gäller?

    Om inte kunden hämtar ut paketet i tid så får han stå för det.

    Fråga kunden om han vill att du skickar ut det igen.

    Om Ja – informera om extrakostnaden, skicka även med en faktura på den extra fraktkostnaden, alternativt begär förskottsbetalning av extrakostnaden.

    Om nej – återbetala med avdrag för fraktkostnaderna.

    #158373
    Prix
    Deltagare

    @Hensh 58978 wrote:

    Tack GregerA för ditt svar!

    Idag hörde kunden av sig för första gången och säger att paketet inte finns kvar att hämtas ut.

    Vad gäller?

    För att göra det enkelt så skriver du in i dina leveransvillkor vad som gäller så kan du alltid luta dig tillbaka mot dem.

    #159497
    Prix
    Deltagare

    Hur är det om kunden vill ha paketet skickat till sig igen. Har man då rätt att ta ut ny fraktkostnad plus outhämtad försändelseavgift? Bör fraktkostnaden vara densamma som för en ny beställning även om vår verkliga är högre?

    #159498
    Parvelito
    Deltagare

    Om kunden betalar din avgift för outlöst försändelse så är det väl rimligt att denne får det skickat igen för en eventuellt subventionerad frakt?

    Vad som är enligt lagboken är svårt att säga, för det finns ingen som låtit pröva sådana här villkor rättsligt på de här nivåerna.

    Min generella åsikt är att det blir ganska jobbigt att försöka kräva enskilda kunder på i sammanhanget höga avgifter. Därför känns det inte helt OK av DHL och andra fraktföretag att debitera höga kostnader för sådant här, utan det skulle kännas bättre om det bakades in i den generella fraktkostnaden, kanske med en mindre kostnad för returer så att det ändå finns ett incitament att sköta sig.

    På samma sätt resonerar jag som Ehandlare. Jag har redan lagt en massa tid på det här. Att fortsätta lägga mer tid på att försöka driva in en avgift som kunden uppfattar som hög och onödig, samtidigt som den gör ytterst liten påverkan på mitt resultat, är inte optimalt.

    #159500
    Prix
    Deltagare

    @Parvelito 60292 wrote:

    Om kunden betalar din avgift för outlöst försändelse så är det väl rimligt att denne får det skickat igen för en eventuellt subventionerad frakt?

    Vad som är enligt lagboken är svårt att säga, för det finns ingen som låtit pröva sådana här villkor rättsligt på de här nivåerna.

    Min generella åsikt är att det blir ganska jobbigt att försöka kräva enskilda kunder på i sammanhanget höga avgifter. Därför känns det inte helt OK av DHL och andra fraktföretag att debitera höga kostnader för sådant här, utan det skulle kännas bättre om det bakades in i den generella fraktkostnaden, kanske med en mindre kostnad för returer så att det ändå finns ett incitament att sköta sig.

    På samma sätt resonerar jag som Ehandlare. Jag har redan lagt en massa tid på det här. Att fortsätta lägga mer tid på att försöka driva in en avgift som kunden uppfattar som hög och onödig, samtidigt som den gör ytterst liten påverkan på mitt resultat, är inte optimalt.

    Problemet jag har är att det blir rätt stor påverkan på resultatet då jag har många kunder som inte hämtar ut och sedan skall få det utan några avgifter skickat igen när jag först betalar 57,55 (Frakt till kund) + 57,55 (Frakt tillbaka till oss) + 150 (Straffavgift) + 57,55 (Frakt till kund) (allt + moms) och med hyffsat små marginaler är detta värdelöst. Den annars ganska höga avgiften 295 :- (inkl moms) för ej hämtad täcker ju knappast.

    Som ehandlare är jag trott på det. Två sms och ett brev där BÅDA påminner om vilken dag det ligger senast till gör det ju till att kunden haft många chanser.

    #159501
    GregerA
    Deltagare

    Om man kommer överens med kunden om att skicka ut det igen så bör man i alla fall göra kunden medveten om att det är väldigt dyrt att låta paket gå fram och tillbaka – en merkostnad som drabbar kunderna i slutändan på ett eller annat sätt (antingen direkt eller genom högre priser).

    Säg rent ut att: – ”Detta kommer att kosta mig 321:- i extra frakter. Den här gången vill jag ha 150:- av dig för att skicka ut paketet igen, men nästa gång så får du stå för hela kostnaden.”

    Kunder som resonerar i termer att ”det står säljaren för” … ”kortbolaget står för bedrägerierna” … etc, och därför tycker att de kan agera helt oansvarigt bör vi alla hjälpa till att utrota genom att lära dem ett rättare beteende. Det blir en bättre värld då. Det finns ingen som helst anledning att bidraga till en positiv förstärkning av ett destruktivt beteende.

    #159506
    Parvelito
    Deltagare

    @Prix 60294 wrote:

    Problemet jag har är att det blir rätt stor påverkan på resultatet då jag har många kunder som inte hämtar ut och sedan skall få det utan några avgifter skickat igen när jag först betalar 57,55 (Frakt till kund) + 57,55 (Frakt tillbaka till oss) + 150 (Straffavgift) + 57,55 (Frakt till kund) (allt + moms) och med hyffsat små marginaler är detta värdelöst. Den annars ganska höga avgiften 295 :- (inkl moms) för ej hämtad täcker ju knappast.

    Som ehandlare är jag trott på det. Två sms och ett brev där BÅDA påminner om vilken dag det ligger senast till gör det ju till att kunden haft många chanser.

    Jag förstår dina problem. Till viss del delar vi alla ehandlare samma problem.

    Man får bedöma lite utifrån hur det ser ut hos var och en. Jag har runt 1-1,5% returer, många är då dessutom brev som skickats med Posten. Det är irriterande, för det betyder returer så gott som varje dag. Ändå har jag bedömt det som att den ytterligare tid det tar mig att börja fakturera avgifter inte kommer att bli lönsam eftersom kunderna protesterar och lever rövare, är helt ovetandes om att de aviserats eller inte kan förstå att Posten inte kunde har siaregenskaper och begripet att Hansson bodde inneboende hos Karlsson etc.

    Har du fakturerat ut avgifter tidigare, och vad har då hänt?

    Jag tror helt enkelt inte att jag kommer att tjäna pengar på att börja driva in avgifter. På samma sätt tror jag inte att DHL i slutänden är vinnare på att ta ut dessa rejält tilltagna avgifter för returer.

    Men visst ser jag också möjligheter till att man får ompröva detta. Om jag stått en halvtimme och packat ihop en hel bilstereoutrustning, kanske 50kg som fördelats på tre stora kollin, och det kommer tillbaka med 3 returkostnader så har jag lagt ut en tusenlapp eller så i frakter och avgifter, och då om inte förr kommer säkert min kanna att rinna över också, vad gäller den kunden.

    Problemet är att för den kunden kommer 295, 395 eller ens 495kr inte att vara i närheten av vad det kostat. Och på andra sidan så finns de fall där 295kr i avgift för ett outlöst mobilskal som kostat 12kr i porto framstår som helt absurt.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.