hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Fejkade skärmdumpar! Liga?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99530
    david71
    Deltagare

    Jag kontaktades i december av en mycket sympatisk figur som ringde några gånger och diskuterade ett inköp. Dagen för beställning kom och personen valde att förskottsbetala och skickade sedan en skärmdump på betalningen. Jag tänkte i vanlig ordning att jaja, jag väntar ändå på pengarna. Men sedan så sa den förbaskade magkänslan att det här är ju en hyvens prick så jag skickar ändå. Det kostade mig 18.000 kr i förlorad inkomst 😡

    I ilskan slängde jag ut en tråd om detta i ett forum för den typ av produkter jag säljer samt en efterlysningsannons på Blocket. Nu har jag blivit kontaktad av ytterligare tre i samma branch som blivit blåsta på samma sätt av samma person/liga. Genom att jämföra skärmdumparna från konkurenterna/kollegorna är det nu uppenbart att de kommer från samma ställe, någon har alltså skapat dessa själv.

    Visst, man ska inte ta en skärmdump som kvittens men det kändes så rätt då!

    Nu ville jag bara kolla om det är fler som är drabbade, kanske är detta större än jag tror, skicka gärna skärmdumpar på fejkade betalngar så kan jag kika ifall de är från samma källa.

    #158768
    stocktown
    Deltagare

    @david71 59480 wrote:

    Jag kontaktades i december av en mycket sympatisk figur som ringde några gånger och diskuterade ett inköp. Dagen för beställning kom och personen valde att förskottsbetala och skickade sedan en skärmdump på betalningen. Jag tänkte i vanlig ordning att jaja, jag väntar ändå på pengarna. Men sedan så sa den förbaskade magkänslan att det här är ju en hyvens prick så jag skickar ändå. Det kostade mig 18.000 kr i förlorad inkomst 😡

    I ilskan slängde jag ut en tråd om detta i ett forum för den typ av produkter jag säljer samt en efterlysningsannons på Blocket. Nu har jag blivit kontaktad av ytterligare tre i samma branch som blivit blåsta på samma sätt av samma person/liga. Genom att jämföra skärmdumparna från konkurenterna/kollegorna är det nu uppenbart att de kommer från samma ställe, någon har alltså skapat dessa själv.

    Visst, man ska inte ta en skärmdump som kvittens men det kändes så rätt då!

    Nu ville jag bara kolla om det är fler som är drabbade, kanske är detta större än jag tror, skicka gärna skärmdumpar på fejkade betalngar så kan jag kika ifall de är från samma källa.

    Hur lyckades han beställa radiostyrda helikoptrar för 18.000? Köpte han hela lagret eller..? 😮

    #158770
    david71
    Deltagare

    @stocktown 59485 wrote:

    Hur lyckades han beställa radiostyrda helikoptrar för 18.000? Köpte han hela lagret eller..? 😮

    Nu är det kanske inte relevant för denna tråd men 18 000 i detta fall räcker till EN maskin och för att få den flygduglig så behövs utrustning för ca 10 000 kr till :)

    Det är skillnad på proffesionell hobbyutrustning och leksaker.

    #158782
    Rob
    Deltagare

    Hör med Kronofogden om de kan hjälpa? Återtagning | Kronofogden [NS4 version]

    #158785
    GregerA
    Deltagare

    En fejkad skärmdump är en urkundsförfalskning, och det bör bedömas som bedrägeri, kanske t.o.m grovt bedrägeri. Så en polisanmälan är att rekommendera.

    Jag såg på nyheterna att polisen nu skall bilda en särskild taskforce för nätbedrägerier, så det kanske kan bli ett av de första fallen de kan få ta tag i. :)

    Du gör helt rätt i att försöka få med fler drabbade så att det blir mer intressant att utreda.

    #158791
    Runns.se
    Deltagare

    Tråkigt :-(

    #158804
    Illvillja
    Deltagare

    Bedrägerier utfördes tidigare på liknande sätt om man hade otur inom pokervärlden på Internet. Det är där ganska vanligt att man lånar pengar av varandra (pokerspelare emellan), eller helt enkelt byter från olika platser då man kanske har pengar på en sida, men vill spela på en annan.

    Jag och flera med mig utsattes då bl.a. för ett bedrägeri där man kom överens om att skicka en summa pengar. Jag skulle göra en överföring på pokersidan, och få pengarna på mitt bankkonto och får som kvittens en skärmdump på att överföringen är gjord.

    I detta fall var faktiskt överföringen korrekt. Dock fanns det åtminstone på den tiden (är nog 5 år sedan) hos denna Internetbank en möjlighet att avbryta transaktionen inom en viss tid (5 minuter ungefär). Så personen som utförde bedrägeriet tog en korrekt screentshot som håller en granskning (han kan till och med göra överföringen i realtid via skrämdelning), men avbryter sedan transaktionen innan pengarna skickas.

    I mitt fall gick det bra och jag fick tillbaka mina pengar (och det handlade dessutom bara om en mindre summa, ett par tusenlappar) men för andra gick det riktigt illa. Senaste jag hörde är dock att personen i fråga sitter inne för andra brott så antar att det är svårt i längden att komma undan om man som denna kille e dum nog att använda sitt riktiga namn :)

    #158812
    Prix
    Deltagare

    Du måste ju ha skickat detta rekommenderat så med andra ord vet du väldigt mycket om kunden så bra att polisanmäla tillsammans med dina branschkollegor.

    #158842
    Plastskivor
    Deltagare

    jag har lite svårt att förstå begreppet ”proffesionell hobbyutrustning”

    #158843
    Sabbacus
    Deltagare

    @Plastskivor 59565 wrote:

    jag har lite svårt att förstå begreppet ”proffesionell hobbyutrustning”

    Det är väl inte konstigare än att man inte är ute och joggar i träskor eller spelar spel på åtta år gamla datorer. Vill man kunna utföra sin hobby effektivt krävs det bra utrustning.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.