hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Vem bär risken under transport när ni beställer från era underleverantörer?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99561
    Freddesix
    Deltagare

    När ni beställer från era underleverantörer, vem bär egentligen risken för skada eller rent av förlust under transport?

    Detta slog mig då jag (förvisso privat) tog hem en lite större pryl från annat EU-land. Prylen var duktigt skrymmande och fick skickas på pall. Efterfrågade i samband med betalning ett spårningsnummer men fick då lära mig att pallar inte är spårbara som man annars är van med utan från det att jag betalade underleverantören och denne släppte pallen till sin transportör så uppstod ett ”vakuum”. Ingen möjlighet att spåra, varken för mig eller avsändaren, utan det var bara att snällt vänta på att det damp ner en avi i lådan.

    Om pallen kommit fram med skadat gods hade det varit en sak. Det finns då en transportör och en avsändare som möjligen har någon form av försäkring. Ett annat alternativ är att man själv har någon sådan lösning i sitt försäkringsavtal – upplys mig gärna. Detta case ser jag inte som helt omöjligt. Vad är era erfarenheter?

    Desto mer spännande hade det blivit om pallen försvunnit under transport. Vad hade hänt då? Vem får ta smällen? Förutsätt att det är B2B som gäller, att jag tog hem pallen i ovanstående exempel privat var ett undantagsfall och blott en väckarklocka. Underleverantören kommer såklart dyrt och heligt lova att de skickat pallen. Det är inte alls omöjligt att de även kan bevisa detta.

    Hur gör ni? Vet man vem som egentligen bär risken för framför allt att icke spårbara leveranser försvinner helt? Spelar betalsättet någon roll? Är PayPal företag emellan något att fästa värde vid i dessa situationer?

    Jag klurar mest kring vad som gäller vid handel inom EU men era erfarenheter av dessa case vid handel från icke-EU-land är också mer än välkomna.

    #159054
    Parvelito
    Deltagare

    Det brukar regleras av köpvillkoren, de villkor som transporten sker under och eventuella avtal. Det är inte sällan helt enkelt att reda ut. Jag har i mitt liv suttit i åtskilliga förhandlingar med leverantörer och speditörer världen över för att försöka reda ut var en pall är, eller vem som är ansvarig för att godset nu står i Maputo hamns tullager och väntar på transport till Swaziland, när det skulle till Sverige (det tog sex veckor att reda ut det).

    Två tips:
    – Om du importerar mycket, så skaffa dig en transportförsäkring med rimlig självrisk.
    – Skaffa dig avtal för hemtagning där det är du som ringer en speditör och ber dem hämta gods någonstans i världen till dig. Då är det ditt avtals villkor som gäller varje gång. Speditören ser dig också som en viktig och återkommande kund vilket brukar underlätta om man har reklamationer.

    #159058
    Freddesix
    Deltagare

    Tack för ett mycket bra svar, Berra!

    Jag har i princip inga köpvillkor, i alla fall inte som jag ser det. En beställning börjar med att jag per mail bollar en Excel-fil med min order fram och tillbaka med några tänkbara underleverantörer varvid jag slår till hos den som är billigast. Får då antingen en betalnigsuppmaning med IBAN osv. eller ett invoice från PayPal tillsammans med en enklare uppställning med de varor ordern, pris samt samt att transport till en kostnad av X antal pengar skall ske till min adress. Mer ingående köpvillkor osv. syns aldrig till utan här är det ”gentlemens agreement”. Under raden för transport står det aldrig mer än vilken speditör som för godset ut ur ursprungslandet och till svenska gränsen (där DHL per automatik verkar ta över). Inga om, inga men, ingen övrig information. Efter betalning är det bara att vänta. Har funkat kalas såhär långt men…en dag skiter det sig väl och därför skapade jag denna tråd redan nu, innan det hänt.

    Tips nummer ett ska jag titta närmare på. Har ni tips på f-bolag? Ska man baka in det i sin vanliga företagsförsäkring eller ska man köra en separat deal för detta?

    Tips nummer två tror jag, förvisso efter en ganska basic undersökning, är svårare att få till. Jag ser en tydlig poäng i ditt resonemang men tror att detta blir svårt att räkna hem. Har bara tittat som hastigast på det här med import och kan direkt konstatera att jag troligtvis aldrig kan komma i närheten av större underleverantörers/grossisters priser på frakt. Ser man till snittpriset för själva transporten från de leverantörer jag varit i kontakt med så rör det sig om motsvarande en VAT-befriad svensk hundralapp per kvarts ton lastat på europall hemkört till dörren. Tippar på att ett eget avtal för hemtagning skulle ligga på denna kostnad multiplicerad ett antal gånger per pall. Rätta mig gärna om jag har fel.

    #159091
    Parvelito
    Deltagare

    Det finns kanske anledning för dig att fråga dina leverantörer lite om vilka villkor som gäller vid transporten. Troligen finns det något standardbranschavtal i botten. Ett mycket vanligt villkor är att speditören ansvarar för godset, men då med t.ex 2SDR/kg gods. (1 SDR = särskild dragningsrätt vilket är en artificiell valuta värd ungefär 10SEK).
    20kr/kg gods är inte mycket, och vill man ha högre skydd får man teckna egen transportförsäkring. Gods som är borta är inte så svårt att hantera med reklamationer. Är inte pallen levererad så är den inte.

    Värre är det med gods som blivit skadat vid brand, översvämning, trafikolycka eller kemiskt utsläpp. Det är då enligt speditören alltid någon annans försäkring som skall träda in, och det är väldigt rörigt. Bäst är att ha en egen transportförsäkring som du kan anmäla skada till, och så kan försäkringsbolaget i sin tur träta med andra försäkringsbolag om vem som skall betala vad.

    Ett annat scenario som är svårt är när det på vägen försvunnit ett eller flera kollin från en pall. Svårt att bevisa, och oftast märker man inget förrän man plockat ned hela pallen och räknat igenom allt.

    Kolla med ditt vanliga försäkringsbolag vad de har för något att erbjuda, det är för länge sedan jag höll på med det där för att ha några aktuella uppgifter om vem som är bäst just nu.

    Egna avtal är svårt, och har du så här bra priser finns det nog ingen anledning att söka egna avtal. Det är dock inte ovanligt att vissa leverantörer saltar frakten en del, och då kan det bli väldigt lönsamt med egna avtal.

    #159098
    GregerA
    Deltagare

    Utöver allt som Parvelito redan skrivit så kan du lugnt utgå från att säljarens ansvar uppför när transportören tagit över godset.

    Man använder olika villkor som är definierade i Incoterms, t.ex EXW, Ex Works, som motsvarar fritt säljarens fabrik/lager. FOB innebär att säljaren är ansvrig tills godet är lastat på fartyget. (Incoterms se under Översikt)

    Om säljaren skall ha ett större ansvar måste ni avtala det med villkor som CIP, DAP eller DDP.

    Så du har all anledning att se över hur godset transporteras, och villket ansvar speditören tar vid en eventuell skada, och hur du kan förbättra försäkringsskyddet om det behövs.

    Det brukar bara kosta några hundralappar att försäkra en flyg- eller båtsändning via speditören. De har avtal med något försäkringsbolag. Exakt vad försäkringen täcker vet jag dock inte … 😮

    #159103
    Parvelito
    Deltagare

    @GregerA 59850 wrote:

    Exakt vad försäkringen täcker vet jag dock inte … 😮

    Det jag vet är att det är rätt så olika beroende på vilken försäkring man tecknat. Om man tar hem hela containers med miljonvärden i så är en transportförsäkring med en lite högre självrisk, kanske 10-20kkr inte orimlig. Om någon låda gått sönder eller så belastar inte försäkringen, och premierna kan hållas låga.

    Det som är viktigt är att försäkringen inkluderar alla förluster och skador på godset, också totala haverier då ”General average” deklareras av befälhavaren. Det är en internationell sjöjuridisk term som ungefär betyder att alla som har last ombord är skyldiga att med sin last som pant rädda fartyget. Googla om ni vill veta mera.

    En sådan försäkring är däremot värdelös om man mest importerar pallar med varor för rätt så små värden. Då är det kanske en tusenlapp eller två man vill ha som självrisk. Billigast brukar det bli om man har en egen transportförsäkring för alla sina importer.

    Att tänka på att är att också inrikes transporter ibland är dåligt försäkrade. DHL Servicepoint är t.ex. maximerad till 500kr/kg, och har man då skickat en Canada Goose-jacka som inte väger så mycket, men kostar desto mer så är man torsk.

    Postens företagspaket vet jag är försäkrade upp till 50.000kr, däremot är jag osäker på vilka belopp som gäller för MyPack och Pall. Schenkers försäkringar är jag heller inte bekant med.

    #159104
    GregerA
    Deltagare

    Jo, det är en hel vetenskap med transportjuridik.

    Skickar man många relativt likvärdiga paket så lönar det sig ofta inte att försäkra dem ytterligare. Man får ta de skador som uppkommer. En skada per 1000 paket är billigare än att betala en försäkringspremie på 1%.

    Schenker Privpak är försäkrat till 5.000:-
    Mypack Inrikes 50.000:-
    Värt att tänka på är att inte alla varor är täckta. T.ex klockor, smycken, pälsar täcks inte.

    Ofta är självrisken ganska hög på allmänna transportföräkringar, 1/1 eller 1/2 basbelopp. Så att använda dem när ett paket för 698:- försvunnit funkar ju inte. Men gör man större importer regelbundet så kan det nog vara bra.

    #159140
    Freddesix
    Deltagare

    Helt otroligt mycket bra information, stort tack! För att fira detta stoppar jag in lite mer data så att ni andra som läser och skriver i tråden får mer att gå på:

    – De varor jag tar hem kommer uteslutande från annat EU-land och all transport sker på halv- eller helpall(ar)
    – Såvitt jag vet går godset hela vägen från underleverantör till oss på lastbil
    – Värdet per leverans ligger på <100000kr med ett snitt på 40000kr

    Jag ska idag börja ringa runt till lite försäkringsbolag och höra vad de kan erbjuda för lösningar. Lita på att jag återkommer med en uppföljning i tråden.

    #159197
    Freddesix
    Deltagare

    Första offerten har landat med avsändare Länsförsäkringar. Villkor enligt nedan.

    Årspremie: 3500kr (denna är rörlig, 3500kr är minimum och där ligger jag idag)
    Självrisk: 20% av ett prisbasbelopp (2013 motsvarar det 8900kr)
    Omfattning: upp till 1mkr per transporttillfälle
    Begränsning: gäller företag med omsättning upp till 30mkr

    Mina tankar om detta: årspremien är helt okej men självrisken känns mastig. Den senare känns helt enkelt dimensionerad för större företag och deras större beställningar. 8900kr i självrisk om man tappat en leverans med ett värde på 1mkr är ingenting, men för mig som i snitt tar hem säg 40kkr per leverans är den väl kännbar. Sammantaget känns det som att villkoren skjuter en bra bit över målet för mig som nystartad.

    Jag inväntar nu fler offerter. Det ser onekligen mörkt ut för LF då jag även tänkte baka in företagsförsäkring och där var de med sina 4500kr låååångt över konkurrenterna. Tråkigt och lite märkligt tycker jag då jag läst mycket gott om dem på forumet.

    #159322
    Freddesix
    Deltagare

    In kommer If! Det känns tveklöst som att vi kunde prata nivåer som är bättre anpassade efter min verksamhet. LF var mer inne på att jag skulle börja hoppa 2,30m i höjd och sedan öka ;)

    Årspremie: 1200kr
    Självrisk: 5000kr
    Omfattning: upp till 100000kr per transporttillfälle (nivån anpassad efter mina behov)

    Det kliar bra mycket i fingrarna att klippa till men jag inväntar Trygg Hansa och Folksam också.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.