hej

Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Annons i vårt företagsnamn

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99751
    Majsan
    Deltagare

    Idag har vi lagt märke till att en ”konkurrent” annonserar på google med vårt butiksnamn.

    Först blir man lite förbannad sedan inser man, något måste vi gjort rätt om någon annan annonserar med vårt butiksnamn.

    Frågan är, hur låg moral har man när man försöker försörja sig på att lura kunder med att dom har något med oss att göra? Är det verkligen värt de? Borde finnas viktigare saker att lägga krut på

    #160644
    NO LINGO
    Deltagare

    Har du ett registrerat varumärke så är det inte OK vare sig det sker hos google eller nån annanstans. Då är det varumärkesintrång. Det är både enkelt och billigt att regga ett VM så det rekommenderas starkt. Även om det inte är reggat så kan man hävda varumärkesintrång om ditt namn kan anses vara inarbetat dock blir bevisbördan på dig. varför inte bara skicka ett mail till dem och informera dem om att du anser att de inkräktar på ditt varumärke och att du kommer att vidta åtgärder som de inte slutar och se vad som händer?

    #160645
    JohanK
    Deltagare

    Menar du att de kommer upp som annons när folk söker på ditt shopnamn?

    Eller va det på nåt annat sätt?

    #160647
    Dan
    Deltagare

    Bred matchning och {Keyword} snarare.

    Jag har gjort samma av misstag utan intention att försöka renommesnylta för det är helt meningslöst och ger inget och sådana klick vill jag inte betala för ändå.

    #160650
    Tian
    Medlem

    Har hänt mig faktiskt ett flertal gånger, och jag känner som du…

    Mitt är registrerat varumärke sedan 2006, och också namnet på mitt AB.

    Men det är klart, bara för att mitt företag/varumärke heter Älskade barn, så finns det nog flera som också har egna älskade barn… ;o)

    #160652
    Per Nilsson
    Deltagare

    Fast det här ser faktiskt ut som om de riktar annonserna mot er. Jag provade några olika alternativ och de dök upp i annonserna på varenda försök.

    Som Dan skriver så är det inte bra på något sätt. De som har googlat på er vill komma till er och inte till någon annan.

    Tror inte att detta har någon större påverkan för er. Dock så skulle jag påtala det för Google Adwords i och med att ni har varumärkesskydd.

    Sedan vet jag inte om det räcker med ett svenskt skydd, eller om det måste gälla för EU.

    //Per

    #160653
    Echo
    Deltagare

    Elskling förlorade målet mot Kundkraft och de har registrerat varumärke vad jag kan se
    http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/Avg%C3%B6randen/Dom2012-15.pdf Det funkar olika i olika branscher. Många gånger är det som Dan beskriver, bred matchning på sökorden och då räcker det ofta att skicka ett mail och be dem lägga upp ditt varumärke som ett negativt sökord. I andra segment är det vilda västern bland annat i ett av de som jag jobbar inom. Då är det bara att gilla läget och spela med.

    #160654
    Dan
    Deltagare

    Google bryr sig tyvärr inte alls om varumärkesintrång, de tjänar ju pengar på det och de har vunnit domar så nu är det bara för dem att blåsa på, lägga ner varumärkesavdelningen och lägga skulden på någon annan :)

    #160655
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Dan 61768 wrote:

    Google bryr sig tyvärr inte alls om varumärkesintrång, de tjänar ju pengar på det och de har vunnit domar så nu är det bara för dem att blåsa på, lägga ner varumärkesavdelningen och lägga skulden på någon annan :)

    Ja, till syvende och sist så handlar det ju om pengar och Google är ingen filantropisk altruist (2 ord på raken!!).

    Jag har sett en del som använder mitt namn i bland. Mejlade Google och annonsören och det hände inget.

    #160656
    Echo
    Deltagare

    Läste lite för snabbt. De får självklart inte använda ditt Varumärke i annonserna utan bara som sökord, så skicka ett mail till dem och säg att vänligen ta bort dem och om det inte går så anmäler du till Google

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.