hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Tips på bra fraktalternativ uppskattas!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99862
    Jonas!
    Gäst

    Hej!

    Vi kommer här under våren öppna vår e-butik men vi vet inte riktigt hur vi ska göra med frakten, tyvärr har vi i dagsläget lite för dålig koll på det så skulle uppskatta all hjälp och tips vi kan få kring möjliga och billiga alternativ.

    Förutsättningarna:
    – Paketen kommer vara mellan 1-3 kg och nog ej särskilt skrymmande.
    – Vi kommer ej kunna ha upphämtning från fraktpartnern (typ DHL) då vi under dagtid sitter på ordinarie jobb och som vi fattat det så hämtar de oftast under dagtid och deras central stänger vid 17 så det blir tajt att hinna det med. Några idéer på lösningar som vi missat med just detta?
    – Paketen måste ej komma direkt hem till kunden utan ett upphämtningsställe är helt ok.
    – Försöker hålla igen på fasta kostnader i början…som de flesta säger:-)

    Vad kan ni tipsa om för billiga fraktlösningar om man väger in ovanstående?

    Stort tack för all hjälp och även för att detta kanonforum finns!!

    #162068
    Dan
    Deltagare

    Om pris är viktigast och brev faller bort (gränsfall här) så är DHL via pluskontot ganska vettig lösning.

    Det finns de som har en låst förvaringsbox där speditören hämtar paketen, så det kan vara något att fundera på. Annars kan ni säkert lämna dem på en servicepoint också tycker jag och de bör stänga senare.

    #162070
    Jonas!
    Gäst

    @Dan 62560 wrote:

    Om pris är viktigast och brev faller bort (gränsfall här) så är DHL via pluskontot ganska vettig lösning.

    Det finns de som har en låst förvaringsbox där speditören hämtar paketen, så det kan vara något att fundera på. Annars kan ni säkert lämna dem på en servicepoint också tycker jag och de bör stänga senare.

    Hej!

    Tack för snabbt svar!

    Vad kostar det att skicka det inrikes som brev om det väger knappa 2kg?

    Pratade med DHL om att lämna på service point och de sa att det absolut inte går, då dessa isf skulle bli helt överfulla med försändelser. Det ställer till det en aning. Har du ngn annan erfarenhet här?

    Låst förvaringsbox skulle kunna vara ett bra alternativ, får söka vidare här. Några tips på vägen om hur man får tag i en?

    Stort tack!

    #162073
    Dan
    Deltagare

    Det finns kompletta prislistor på Posten.se

    Nej, det är klart att DHL säger det. Om man inte vill ha ett trist svar, ska man inte fråga. Sen om det går eller inte är en helt annan fråga :)

    Sök i forumet, vet att det diskuterats förvaringsboxar förut.

    #162074
    Borje
    Deltagare

    Jag använder DHL servicepoint, är baserad på Skånska landsbygden, och det fungerar väldigt bra. De få gånger jag haft problem har deras kundtjänst varit super.

    Jag brukar lägga mina paket på ett speciellt ställe när jag inte är där och det har inte varit några som helst problem upphämtningen.

    Så DHL via pluskontot kan jag varmt rekommendera. Vill du använda Posten kan du alltid uppskatta din volym första året och få rabatt baserat på det, men du kommer nog inte få lika bra pris som tex DHL/Pluskontot.

    #162077
    Jonas!
    Gäst

    @Borje 62566 wrote:

    Jag använder DHL servicepoint, är baserad på Skånska landsbygden, och det fungerar väldigt bra. De få gånger jag haft problem har deras kundtjänst varit super.

    Jag brukar lägga mina paket på ett speciellt ställe när jag inte är där och det har inte varit några som helst problem upphämtningen.

    Så DHL via pluskontot kan jag varmt rekommendera. Vill du använda Posten kan du alltid uppskatta din volym första året och få rabatt baserat på det, men du kommer nog inte få lika bra pris som tex DHL/Pluskontot.

    Hej!!

    Tack för ditt svar!

    Har också varit inne på DHL via pluskontot och tror nog det kan vara den mest prisvärda lösningen. Måste bara klura ut något bra ställe att lägga paketen på så att de kan hämta…

    Fick dessa priser från DHL med pluskontots rabatt på servicepoint för inrikes frakt:
    1-3 kg: 41 kr
    4-5 kg: 47 kr

    Stämmer verkligen dessa? Låter väldigt billigt…, vilket är bra..om det stämmer..

    #162080

    Tillkommer mil ersättning om jag inte har fel ?

    #162081
    Borje
    Deltagare

    @Jonas! 62569 wrote:

    Hej!!

    Tack för ditt svar!

    Har också varit inne på DHL via pluskontot och tror nog det kan vara den mest prisvärda lösningen. Måste bara klura ut något bra ställe att lägga paketen på så att de kan hämta…

    Fick dessa priser från DHL med pluskontots rabatt på servicepoint för inrikes frakt:
    1-3 kg: 41 kr
    4-5 kg: 47 kr

    Stämmer verkligen dessa? Låter väldigt billigt…, vilket är bra..om det stämmer..

    Ja det ser ut att stämma. Plus drivmedelstillägg på knappt 5 kr. Priserna är exmoms såklart.

    Jag lägger mina utanför dörren (inomhus).

    #162106
    bslask
    Deltagare

    Har man inget utrymme som man lätt kan utrusta med kodlås, så är en sandlåda oftast lagom stor för att rymma både ingående och utgående paket.

    Jag har ett enkelt cykel-plåtskjul på min gård som jag har ett kodlås på, lika perfekt att lägga ut enstaka paket för avgång i som att ta emot hela pall i när jag inte är hemma.

    #162139
    C.Larsson
    Deltagare

    Använder själv ett gammalt soprum i porten som upphämtning ställe. Kolla annars om det finns fler företag i närheten som använder Dhl som du kanske kan få att lämna dina paket mot en billig peng.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.