hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Lokal adress i Danmark, Norge & Tyskland?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99883
    JockePocke
    Deltagare

    Säljer sedan ett par månader i Danmark, Norge & Tyskland, men tyvärr går det trögt på dessa marknader.

    Har jobbat med översättare som översatt hemsidan, sedan har vi .de, .dk samt no.xxx.com adresser. Valuta är EUR, DKK resp. NOK. Detta har vi gjort för att skapa så mycket trygghet hos kunderna som möjligt.

    Ett annan åtgärd jag funderat på är att skaffa lokal adress i respektive land utan att starta bolag där. Detta hos ett s.k. ”virtual office” där man får en lokal adress (och telefon nummer om man vill det). Sedan vidarebefordrar de eventuell post till Sverige.

    Känner mig lite kluven till detta då det ju egentligen är falskt eftersom vi inte har någon fysisk verksamhet i landet, och paketen skickas från Sverige.

    Erfarenheter & synpunkter?

    #162262
    danielandersson
    Deltagare

    Frågan är väl VAD det är som går trögt. Ligger CR väldigt mycket lägre eller rankar butiken dåligt eller är marknadsföringen obefintlig?

    #162263

    Nu säljer jag än så länge inte till varken Norge eller Danmark men kommer inom en snar framtid att sälja i USA.
    Kan dela med mig av hur jag har tänkt mig lösa det.

    Det finns något som heter Tredjepartslogistik (3PL / TPL) och kortfattat är företag som sysslar med 3PL, företag som du outsourcar delar av din verksamhet till.

    Jag har hittar ett företag som kommer ha ett litet lager med mina produkter till USA och sköta leveranser och returer och dessutom sköter de även kundtjänst åt mig och svarar i telefon och email.

    Företagsadress kommer vara i Sverige, men alla beställningar och returer kommer skötas från adress i USA och dessutom kommer kundtjänst ha amerikanskt nummer och dem som svarar är amerikan.

    #162268
    JockePocke
    Deltagare

    lunarmys:
    Du har absolut en poäng – jag jobbar stenhårt med att fördjupa sortimentet (vi har en väldigt nichad produkt), bygga förtroende etc.

    Jag hittade lite statistik som säger att 84% av alla tyskar bara köper från inhemska shoppar. Det innebär ju att jag får en väldigt låg konverteringsgrad….

    Andra tips jag hittade om Tyskland:
    – Man skall ha en kvalitetsprodukt. Kvalitet är viktigare är pris. (OK)
    – Man måste vara ”tysk”, dvs ha .de adress. 84% köper bara från lokal webshop (OK, men ingen lokal adress)
    – Tyskarna är ”skeptiska”, skall helst ha ”Säker e-handel märke” (Inte ännu, funderar på att införa en review funktion)
    – Tyskarna vill inte förskottsbetala (har bara kortbetalning nu, men arbetar på att integrera Klarna faktura)

    Societic Hair: tack för tipset om 3PL, visste inte att de också erbjöd kundtjänst. Hur ser deras prismodell ut?

    Någon som kan rekommendera 3PL eller partner för Tyskland, Danmark, Norge? Dock säljer vi mest produkter som tillverkas efter beställning med ca 4 veckors leveranstid, och har bara ett minimalt varulager.

    #162269
    danielandersson
    Deltagare

    Du har ändå inte svarat på vad som går trögt..

    Är det få besökare eller låg konvertering?

    #162270
    JockePocke
    Deltagare

    Sorry – det är för låg konvertering

    För adwords har vi följande:
    Sverige 2,9% CTR, Pos 3,4
    Danmark 1,1% CTR, Pos 2,4
    Norge 4,5% CTR, Pos 4,4
    Tyskland 0,19% CTR, Pos 2,1

    Vi ligger väldigt långt ner i den organiska sökningen….

    I shoppen uppskattar jag konverteringen till
    Sverige 5%
    Danmark 1%
    Norge 1%
    Tyskland 0,5%

    #162271
    danielandersson
    Deltagare

    Du får jättegärna uppdatera din profil, så vi vet vad det är för produkter vi snackar om. Det skulle ju teoretiskt sett vara så att de produkter du gör/säljer inte är lika välkända i andra länder? Sverige har kanske skrivit mycket om de i media? Eller vad som..

    Och en CTR på 0,19% låter otroligt lite. Är texten verkligen på tyska? :)

    #162273
    JockePocke
    Deltagare

    Produkten vi säljer är en traditionell produkt som säljs i samtliga länder.

    T.ex. hade vi 50 000 adwords visningar i Tyskland under 1 vecka (men bara 93 click). Jag ska ta in en annan översättare för Tyskland för att kolla att vår Adwords annons är korrekt översatt. Håller med att 0,19% är lågt….

    Just nu vill jag vara lite ”hemlig”. Jag vet att shoppen behöver förbättras, och därför vill jag inte ha kritik ännu. Återkommer om ca 1 månad och då vill jag gärna jätte gärna ha kritik på shoppen, men just nu gällde min fråga om den lokala adressen i respektive land.

    #162279
    PalMik
    Deltagare

    Hejsan,

    jobbat med ehandel i Tyskland sen 2005 och generellt är det inte alls svårare att sälja här än någon annanstans däremot är konkurrensen en annan och för många skandinaviska e-handlare är det första gången man går in på en marknad med Amazon som konkurrenter. Är er produkt konkurrensutsatt här på ett annat sätt kanske?

    Jag tycker du ska akta dig för att skriva en adress som företagsadress utan att ha ett företag på adressen, DE är advokaternas förlovade land och en konkurrent kan ganska enkelt få dig att betala bra pengar om denne så skulle vilja om dina köpvillkor inte är rätt skrivna.

    #162280
    PalMik
    Deltagare

    @Societic Hair Sweden 62777 wrote:

    Nu säljer jag än så länge inte till varken Norge eller Danmark men kommer inom en snar framtid att sälja i USA.
    Kan dela med mig av hur jag har tänkt mig lösa det.

    Det finns något som heter Tredjepartslogistik (3PL / TPL) och kortfattat är företag som sysslar med 3PL, företag som du outsourcar delar av din verksamhet till.

    Jag har hittar ett företag som kommer ha ett litet lager med mina produkter till USA och sköta leveranser och returer och dessutom sköter de även kundtjänst åt mig och svarar i telefon och email.

    Företagsadress kommer vara i Sverige, men alla beställningar och returer kommer skötas från adress i USA och dessutom kommer kundtjänst ha amerikanskt nummer och dem som svarar är amerikan.

    Oj gick de med på detta utan att ni hade ett EIN nummer ens? Generellt kommer er försäljning räknas som att den är omsatt i USA och eventuell vinst från denna kommer sannolikt IRS vilja ha. Er 3PL kan nog råka illa ut i ett sånt läge då ni varken har ein eller sales permit, men det är ju inte erat problem :-).

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.