hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hjälp med verksamhetsbeskrivningen

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #99884
    Nonelia
    Deltagare

    Hejsan!

    Jag skulle behöva hjälp med min verksamhetsbeskrivning. Hur mycket eller lite ska man ta med? Ska man precisera sig överdrivet eller skriva svepande så att det ändå innefattar mycket. Jag har läst och googlat och känner ändå att jag behöver hjälp så därför tänkte jag höra med er om ni har lust att hjälpa mig lite?

    Så här har jag skrivit:

    ”Företaget ska bedriva butiks, e-handel och produktion samt import och försäljning av barn- och vuxenkläder, skor, accessoarer, leksaker, träningsartiklar, träningsredskap, husgeråd, köksgeråd, livsmedel, inredningsartiklar, möbler, böcker, barn och babyartiklar, presentartiklar, hudvårdsartiklar, kosmetika, accessoarer, rengöringsartiklar, textilier, knivar, friluftsartiklar, stickade och virkade produkter, livsmedel och dylikt. Det kommer även att bedrivas grossistverksamhet samt därmed förenlig verksamhet och konsultverksamhet inom ekologi och gifter samt därmed förenlig verksamhet. Uthyrning av personal samt därmed förenlig verksamhet. Import av olika produkter samt därmed förenlig verksamhet och äga och förvalta värdepapper samt därmed förenlig verksamhet. Företaget skall bedriva fotografisk verksamhet inkluderande t.ex. fotouppdrag, porträttfotografering, digital bildbehandling, försäljning av publiceringsrätt från eget bildarkiv samt förenlig verksamhet och äga och förvalta lös egendom samt därmed förenlig verksamhet.”

    Det där med att skriva ”samt därmed förenlig verksamhet” läste jag var bra så jag skrev in det lite överallt men det ser ju inte klokt ut.

    Jag ska starta en enskild firma.

    Välkommen att få dig ett gott skratt men kom sen gärna med lite konstruktiv kritik :-) Då blir jag glad!

    Vänligen Sara

    #162284
    Dan
    Deltagare

    Det spelar inte superstor roll helt ärligt. Primärt används det för att klassa dig i rätt SNI-kod, men även för att man inte ska kunna köpa in 20 nya bilar i en verksamhet som jobbar med sytillbehör (detta är dock sekundärt och verksamhetsbeskrivningen är bara ett stöd för motivering här från din sida.)

    Så det där kan du skicka in utan problem om du frågar mig. Du kan lägga ”därmed förenlig verksamhet” sist i listan på allt du tänker jobba med istället för efter varje varuklass om du skriver om lite.

    Verkar vara som att du ska göra ganska många saker ;) Det går att ändra verksamheten framöver också, allt måste inte täckas från start.

    #162286
    Nonelia
    Deltagare

    Tusen tack för ditt svar!

    Hihi.. jo det är lite olika saker som jag vill syssla med. Jag ska starta en e-handel, jag fotograferar, jag ska importera och även sälja vidare till andra företag och jag vill också kunna hyra ut min karl ;-) och föreläsa lite om jag känner för det.

    Tänkte försöka täcka in det mesta som jag vill syssla med så jag slipper ändra senare.

    Måste jag leta åt alla SNI-koder själv eller gör bolagsverket det? Borde jag skriva in att det handlar om ekologiska prylar?

    #162288
    nordicwebteam
    Deltagare

    Du kan nog köra lite mer generellt. Behöver inte gå in på detaljnivå när du gör det där. :)

    #162291
    Nonelia
    Deltagare

    Ja det skulle ju vara bra :-) men jag får inte till det, måste ju hitta de övergripande beskrivningarna/orden för det jag vill sälja. Det går inte just nu.

    Känner mig tung i huvudet. Sitter just nu med Textalk och måste säga att det är många gånger jag vill banka huvudet i bordet, men sen efter att jag provat och provat och gett upp så funkar det till slut då jag hittat rätt ställe att göra ändringen på. Har inte läst manualen, borde kanske göra det ;-)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.