hej

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #98277
    Dagmara70
    Deltagare

    Kollar lite vad jag skall skriva på mina köpvillkor/info sida. Vet ej om jag har förstått lagen, ni som har varit med ett tag kanske kan rätta mig.

    Om man ångrar sig och vill skicka tillbaka sin vara så står köparen för frakten. Och jag som säljare skall betala tillbaka allt, dvs fraktkostnad för köp, ev fakturaavgift mm.
    Det betyder att man går back på alla ångerköp då man betalar tillbaka frakten för köpet.
    Frakten som kunden själv få stå för är den då denne skickar tillbaka varan?

    Stämmer min tolkning?

    Har sett på nån sida att de drar av alla fraktkostnader, fakturaavgifter och skickar resterande summa till köparen. Får man göra så?

    #147331
    Jacob B
    Deltagare

    Din tolkning är helt korrekt och det går inte att komma runt. Det är med andra ord värt att lägga energi på att hålla antal nyttjanden av ångerrätten till ett minimum (läs tydliga produktbeskrivningar).

    #147332
    Qarillion
    Deltagare

    Hej.

    Hela summan som står på din order skall betalas tillbaka till kunden (produkt,frakt,fakturakostnad.. rubbet)

    Kunden får själv stå för returkostnaderna. Vi har en hel del returer på just ångerrätt vi hanterar och det är ett surt äpple som man får bita i helt enkelt.

    Sen är det en gråzon om hur oanvänd man kan kräva att produkten är.. Tror inte det finns tydliga regler för detta.

    Fick förklarat för mig att kunden för göra allt som behövs för att testa produkten. Läste faktiskt imorse ett betyg på prisjakt där en ville skicka tillbaks ett grafikkort som han testat och som företaget först nekade för risken för ESD skador på detta.

    Jag förstår företag som inte tar öppnade kretskort på retur tex. Det ända sättet att testa så att kunden inte förstört det är ju att montera det i sin tur och det lär vara tidsödande för större företag att bli tvugna att testa allt som kommer i retur.

    Någon som är riktigt insatt i hur mycket man får ”testa” en produkt?

    #147393
    Dagmara70
    Deltagare

    Tack för hjälpen!

    Ja, lagen låter lite luddig emellanåt, det är ju som en riktig tolkningsfråga, suck!!

    #157856
    Prix
    Deltagare

    Har funderat lite:

    1. Om jag köper en skrivare av Siba online, ångrar mitt köp. Bör det då vara okej att lämna den i vilken butik som helst om både de fysiska och nätbaserade handeln går Siba AB (endast ex.)?

    2. Jag köper en film av CDON eller Discshop som inte har fysiska butiker. Jag har däremot bara 10 min från deras lager som returer skickas till. Kan jag då köra dit och lämna den eller kan de kräva att den skall skickas?

    #157857
    Dan
    Deltagare

    Det enda jag hittar kring detta är följande

    13 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, skall konsumenten lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren.

    Så i teorin ja på båda vad jag kan se? Därför man har boxadress? ;)

    #157862
    Prix
    Deltagare

    Tack! Har ju en kund som vill komma hit och lämna… Egentligen är det inget problem men eftersom jag kommer hålla på med att flytta lagret så vet jag inte vart jag kommer vara och vilka tider jag kommer finnas på plats vilket gör de hela lite svårt.

    #157863
    Dan
    Deltagare

    Hade varit intressant att be KOV eller liknande uttala sig. Men sålänge den läggs i brevlådan är det ju samma sak tycker jag, helst vill man ju inte ha folk inne på lagret springandes runt med ångerrätter dock och specialfall.

    @Prix 58448 wrote:

    Tack! Har ju en kund som vill komma hit och lämna… Egentligen är det inget problem men eftersom jag kommer hålla på med att flytta lagret så vet jag inte vart jag kommer vara och vilka tider jag kommer finnas på plats vilket gör de hela lite svårt.

    #157958
    Prix
    Deltagare

    @Dan 58449 wrote:

    Hade varit intressant att be KOV eller liknande uttala sig. Men sålänge den läggs i brevlådan är det ju samma sak tycker jag, helst vill man ju inte ha folk inne på lagret springandes runt med ångerrätter dock och specialfall.

    Verkligen intressant! Uppdrag för Ehandel.se att granska alla hörn och kanter av kundens resp. säljarens rätt och fel kanske?

    Kunden ångra nu sig och vill skicka det ändå. Lär kosta henne hälften av produktens värde när hon kan kränga den på Tradera för en och tjäna till och med tjäna pengar, vilka tomtar det finns!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.