hej

Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem BABS vill ta borgen på 340tkr för inlösenavtal

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96568
    Netprofit
    Deltagare

    Hej! :)

    Kommer snart lansera en webbshop, och håller just nu på att ordna med kortbetalning från BABS och DIBS.

    Vi ansökte till inlösenavtal med BABS och de beslutade att avstå att ingå ett avtal med oss pga följande två anledningar:

    1. En av våra bolagmän hade en betalningsanmärkning (han är inte med i bolaget längre)

    2. Vi som bolagsmän är unga och har ingen uppvisad intäkt, alltså har vi ingen tidigare ekonomi eller arbetserfarenhet.
    Babs säger att de bedömer att de tar en risk gentemot våra kunder då de får återbetala om något händer med bolaget. Risken säger dem baseras på två månaders omsättning, vilket är 340 tkr då. Och den risken vill dom täcka upp genom en bankgaranti från oss och det är summan vi pratar om.

    De säger att det finns möjligheter att få Almi att gå med på att ta 170 tkr. Därmed finns ytterligare 170 tkr. Där vår bank säger att dem också kan ta en del av detta i risk, men inte hela beloppet. Så det lämnar oss att vi måste gå i borgen med ungefär 100 000 kr.

    Har någon av er fått ta borgen eller varit med om något liknande?

    Som det ser ut nu kommer vi starta ett aktiebolag, samt ta in en välkänd investerare. Vilket man tycker borde ge oss förtroende, men icke…

    Några förslag på hur man kan gå vidare med detta, och i alla fall sänka borgensumman?

    Mycket tacksam för svar.

    #128118
    Prix
    Deltagare

    Aldrig hört om detta men det är inte så att ni kan få ytterligare en bank att ingå? Eller ringa och resonera med dem om att de får sänka sig kanske 70 tkr?

    #128119
    Ledhandel
    Deltagare

    Använd Payson istället till kort och internetbetalning. Funkar väldigt bra för oss och aldrig något strul, dessutom ingen månadsavgift.

    #128121
    Dan
    Deltagare

    Revidera er budget, omförhandla eller byt inlösare till nån annan.

    #128123
    GregerA
    Deltagare

    Tyvärr finns det många lycksökare som startar företag, och kan dra in ganska mycket pengar på kort tid, så bankerna har blivit försiktigare med det mesta. Jag har hört att de ofta har en fördröjd utbetalning av pengarna och det är väl för att ni skall slippa det som de istället föreslår en garanti.

    De gör en riskbedömning baserad på en mängd parametrar, inkl ägare och bransch.

    Det banken vill skydda sig mot är att de kunder som som handlat helt plötsligt kommer och vill ha sina pengar tillbaka för att de inte fått några varor.

    Fördelen med ett borgensåtagande är att det inte binder upp några pengar och inte kostar något – såvida man inte behöver träda in. Banken tar dock en riskpremie för sin bankgaranti, men det handlar väl om några procent av beloppet de garanterar.

    Så har ni för avsikt att driva seriös verksamhet där inga kunder har anledning att kräva tillbaka pengar så är lösningen med borgen relativt riskfri och billig.

    Men titta även på alternativa lösningar som Paypal, Payson, Certitrade, Payer m.fl. När ni har lite historik så är det lättare att förhandla till sig bättre villkor sedan.

    #128128
    Parvelito
    Deltagare

    Det finns ju andra inlösare än Babs. Har ni en bra investerare, ta med er denne till ett personligt möte med banken. Kanske har denne bra bankkontakter någonstans?

    #128136
    precis en san
    Deltagare

    Jag använder mig av PayEx och är nöjd kund sedan flera år.

    #128138
    evomedia
    Deltagare

    Säger bara, kontakta Teller!!

    Jag hjälpte en kille som sökte inlösare till en nystartad shop, dom första vi kontaktade ville ha en personlig borgen på 100 tkr samt utbetalning efter 10 dagar.

    Teller = ingen borgen och pengarna på kontot efter 3 dagar=) (tror jag det blev)

    #128143
    Menkii
    Gäst

    Teller brukar vara enkla att förhandla med när det gäller inlösenavtal! :)

    #128309
    Netprofit
    Deltagare

    Tack för alla bra svar!

    Nu är det hela löst, det blev Teller :) Verkar hur bra som helst måste jag säga.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.