hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Era erfarenheter av DHL?

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #132819
    Joel
    Deltagare

    @Qarillion 30764 wrote:

    I vårt fall tar posten väldigt mycket frakt för vissa av våra paket vilket gör det omöjligt att använda posten överhuvudtaget. Jag har fortfarande inte ångrat en sekund att vi började skicka med DHL. Våra fraktkostnader har nog minskat med i runda slängar 40% sen vi började med DHL och det är en ansenlig summa i slutändan. Vi får helt enkelt om kunder inte vill handla för att vi använder DHL stå ut med detta. Skulle vi tappa 20-30% av våra kunder pga av vårt fraktval så får man ju se över frågan. Men något måste ju vara fel med posten med tanke på hur mycket mer dom måste ta ut i fraktkostnad?

    Det som DHL tar tex ~150:- för tar posten i detta fallet mellan 650-750:-.

    Detta gjorde att varje sådan leverans blev minus för oss och posten mer eller mindre tvingande bort oss ifrån dom på allt utom pallar som dom faktiskt levererar majoriteten för oss fortfarande.

    Har ni försökt att förhandla ner priserna hos Posten? Visst blir det billigare om man skickar med DHL och använder ett kollektivavtal (t.ex Pluskontot) men då är ju priserna redan nerförhandlade och du kan inte påverka dem mer.

    Vi fick ner priset på våra MyPack (Postpaket) med c:a 50% jämfört med bruttoprislistan efter förhandling med Postens fältsäljare. Detta gör att Posten är c:a 10 kr dyrare än DHL på motsvarande kilo-nivåer, men dom 10 kronorna betalar jag gärna för en bättre tjänst och kvalitetsstämpeln ut mot kund. Om man dessutom kan dra nytta av att skicka de lätta paketen som varubrev så blir snittkostnaden på ett paket helt plötsligt billigare än DHL (förutsatt att man skickar många små paket).

    #132828
    najjie
    Deltagare

    Hur en transportfirma är beror ju lika mycket på lokala avvikelser som firman i stort.

    Jag är schenker-frälst och har en teori om just schenker och DHL: DHL har egna bilar och chaufförer med timpenning. Då har de jobb lite hur de än gör. Schenker anlitar lokala åkerier och uppför de sig inte så förlorar de uppdraget.

    Här om dagen var det en vikarie här, han hade fått tydliga instruktioner och vägbeskrivning av min vanliga chaufför. Skulle vilja se den DHL chauffören som gör sånt.

    DHL är väldigt 50/50 beroende på chaufför och skulle inte anlita dem just för att jag skickar mycket företagspaket och vill att mina kunder ska få bra service. Glömmer inte den gången DHL kom med tomkartonger samtidigt som det spöregnade och jag hade en kund i telefon. Han pratade högljutt och ställde dem utanför i regnet så jag fick lov att be kunden vänta medan jag slängde in dem under tak.

    Service är absolut värt någon tia mer, men kanske inte dubbla.

    Tycker vi kan föra lite statistik eftersom det är så beroende på plats.

    Så här tycker jag det fungerar i Uppland: Schenker Bra, DHL ganska dåligt, Posten Meddelande dåligt, Posten logistik ganska bra.

    #132831
    bloggus
    Deltagare

    @najjie 30778 wrote:

    Hur en transportfirma är beror ju lika mycket på lokala avvikelser som firman i stort.

    Jag är schenker-frälst och har en teori om just schenker och DHL: DHL har egna bilar och chaufförer med timpenning. Då har de jobb lite hur de än gör. Schenker anlitar lokala åkerier och uppför de sig inte så förlorar de uppdraget.

    Har du någon data du skan stötta påståendet att DHL kör med egna bilar i Sverige?

    DHL har få egna bilar av vad jag har fått reda på och hyr in i större utsträckning verkar det som. De flesta som kör för DHL är inhyrda åkerier, även i storstäderna verkar det som. T.ex. i Skåne är det Transportledet som kör de flesta turer ( i alla fall många ) och äger bilarna. Visst, ser ut som DHL, men om man tittar noga så har du deras logo på bilen. Åker du till terminalen i Malmö och tar en titt, så ser du klart att det inte är DHLs egna bilar. Sedan hyr de in massor med mindre åkerier och budfirmor, som fungerar utmärkt, även om det finna de som är slarviga.

    Så utifrån din ”teori”, som stämmer inte det du skrev, då det allra första antagandet är helt fel.

    #132832
    bloggus
    Deltagare

    Kan säga att jag finns i Malmö-regionen och här fungerar DHL utmärkt. Jag har chaufförer, som man nu känner bra och har bra kontakt med de om något avviker. Kundtjänsten är bra till standardsaker och fungerar bra. De flesta ServicePoint sköter sig också bra.

    #132843
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag är definitivt inte enig med dig fotofyndet. Jag har aldrig annat än varit trevlig när jag ringt DHL och haft frågor och blivit blivit väldigt illa bemött trots det. I det aktuella fallet hade jag blivit uppmanad att ringa eftersom de skulle leverera ett paket. Jag ringde då och sa att de lämnat meddelande på min svarare om att jag skulle ringa upp och undrade varför, eftersom jag fått ett paket på morgonen från dem och jag antog att det var det man aviserat. Detta kunde DHL då inte svara på, och när jag då försiktigt frågade om det möjligen kunde gälla paketet deras chafför släppte av på morgonen, så fick jag ett ilsket svar nej det kan inte ha levererats för det är inte aviserat. Jag upplyste då om att det mycket väl kunde vara det för vi har lossningsavtal och att deras chafför brukar ta med paketen enligt avtal, men att det såklart kunde vara ett annat paket, men att de då gärna fick tala om vilket kolliid det gällde så att jag fick veta varför jag skulle ringa upp. Då fick jag till svar helvetes kunddjävel och en lur i örat. Där tappade jag totalt förtroendet för det kontoret.

    #132845
    Majsan
    Deltagare

    Här fungerar vårt samarbete med DHL alldeles perfekt trots att vi bor i en byhåla. Här är det inte DHL:s eget åkeri som kör utan en lokal firma. Åkeriet som hämtar och lämnar paket sköter det alldeles perfekt oavsett om det är den ordinarie föraren eller en vikarie. Den ordinarie har gett klara och tydliga instruktioner till vikarien som också skött detta exemplariskt.

    När vi för första gången importerade så var det inte heller några problem. Dom fixade tulldeklaration och allt utan att vi ens talat med dom om detta och fakturan kom utan problem efter några veckor.

    Visst vi har även haft saknade/borttappade/utlämnade men ej kvitterade paket som vi reklamerat och hela tiden har vi fått en konstant uppdatering av deras eftersökning av paketen. Ersättningen har inte heller dröjt.

    Vid alla kontakter med DHL har vi förutom ett samtal blivit väldigt bra bemött. Kan även säga att den killen fick veta vad han hette 😎

    #132847
    fotofyndet
    Deltagare

    @bloggus 30781 wrote:

    Har du någon data du skan stötta påståendet att DHL kör med egna bilar i Sverige?

    DHL Åkeri är ett av Sveriges större åkerier, som har en stor del av ursprunget i fd Hellgrens Expressfrakt i Skellefteå. Så visst finns det en hel del egna bilar i DHL-leden. Men trots det så är jag ganska övertygad om att det är fler inhyrda, speciellt i distributionsledet.

    #132849
    fotofyndet
    Deltagare

    @Kodmyran 30794 wrote:

    Jag är definitivt inte enig med dig fotofyndet.

    Jag får helt enkelt, i likhet med Tomas, vara enig med mig själv. :)

    #132853
    Alldo
    Gäst

    Har en del kunder som retar sig på DHL – och det är de kunder som tar emot paket som körs hem till dörr.

    De här paketen är ofta långa, 1,5 meter och uppåt, eller skrymmande. Problemet här är att DHL har vissa tider dagtid i vissa områden – då de levererar varorna till dörr.

    Problemet att alla kunder som jobbar dagtid (läs väldigt många kunder) inte finns hemma och kan ta emot paketet.

    En massa härliga problem uppstår. Förmodligen inget världsproblem för de flesta, som säljer småpryttlar ;)

    Kan vara bra att veta om DHL – annars funkar det mesta fint…… förutom då förresten att reklamationsavdelningen vill ha mina leverantörsfakturor för att beräkna ersättning på reklamationer. Tycker nog inte att DHL har med att göra vad vi betalar in för varorna. Tycker faktiskt att de ska ersätta varuvärdet som gäller ut till kund 😡

    #132857
    Majsan
    Deltagare

    @Alldo 30804 wrote:

    …… förutom då förresten att reklamationsavdelningen vill ha mina leverantörsfakturor för att beräkna ersättning på reklamationer. Tycker nog inte att DHL har med att göra vad vi betalar in för varorna. Tycker faktiskt att de ska ersätta varuvärdet som gäller ut till kund 😡

    Dom har aldrig någonsin frågat efter våra leverantörsfakturor och aldrig i h-e att dom skulle få dom av oss.

    Vi har bara behövt ge dom en faktura exkl. moms samt ett underlag på kundens order där moms och utpriset till kund framgår, därefter har utbetalning till oss skett smidigt (dock 30 dagar).

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.