hej

Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Kund hävdar varor ej i levererade?

Visar 6 inlägg - 11 till 16 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #118878
    Jimmys
    Deltagare

    Vi skickade två beställning, en med 7st olika parfymer och en med 5st olika parfymer, båda mot faktura (Klarna), inte samma person eller ort. Ena kunden hörde av sig när de hämtat ut paketet och hävdade att paketet var tomt och att endast faktura och följesedel låg i paketet. Paketet hade inte heller öppnats enligt kunden då vår logo-tejp var obruten. Paketet hade (av Posten) en registrerad vikt om 3,2kg. Dagen efter hörde även den andra kunden av sig och hade även han fått ett tomt paket (vikt 2,8kg).

    Efter ett 20-tal mejl fram och tillbaks till dessa kunder till olika mejladresser (men tillräckligt lika och med samma felstavningar) så bad jag kunden att polisanmäla antingen Posten för stöld, eller oss för bedrägeri.
    Dagen efter så hade kunden (med 7 parfymer) hittat alla parfymerna (i den tomma lådan! :-) och ville ångra köpet, vilket var ok så länge de var oanvända.

    Vi fick tillbaks 7 parfymer, där 2 var öppnade och använda, 2 var från det andra paketet (som fortfarande var tomt), 2 var inte ens från oss? och 1 var ok. Efter vi meddelat detta så hittades givetvis även de andra parfymerna i paket #2 och returnerades. Där var alla öppnade och använda.
    Vi skickade tillbaks alla parfymer utom 1, så det blev en dyr (frakt)historia för dessa affärsmän.

    Men förutom detta korkade försök så är det inget problem för oss, i stort sett varje gång en kund saknar något så har vi ett plussaldo på artikeln.

    #118879
    Emil
    Deltagare

    I princip alltid när det saknas varor så är det ju vi som har missat att lägga i dem och inte kunden som ljuger. Då är det ett större problem att kunden säger att denne inte har fått någon leverans (när det inte är skickat spårbart). Här brukar vi avvakta ett tag och oftast dyker försändelsen upp. Om inte så får vi lita på kunden och skicka på nytt. Det är faktiskt bara en gång på 8 år som vi inte har skickat på nytt och det var en uppenbar bedragare som inte kunde hålla koll på alla lögner. En både lustig och olustig historia, ja främst olustig. Jag lyckades i alla fall samla på mig en massa bevis via mejlkonversationer och IP-logg, kanske därför kunden hela tiden ville ta det på telefon och inte mejl. Eller så var det för att hon stavade som en kratta med alla sina alias och epostadresser som hon använde.

    #120484
    Abbesnabb
    Deltagare

    Får ta det som lärpengar. Tog knappt två veckor från start till blåsning. Skickade ett paket med ett tjugotal artiklar och igår fick jag ett meddelande om att en saknades. Pratade med den som packat och hon kom ihåg vart hon packat, kontrollräknade lagret och det stämde med att vi skickat den varan.

    Märkligt sätt att försöka blåsa oss på cirka 5 % av ordervärdet. Vad är poängen med det? Kommer förstås kosta oss en hel del i arbete och frakt men vi ska nog börja med att dokumentera packningen som någon skrev här tidigare. Åtminstone om samma kund återkommer med beställning.

    #161366
    MagnusJohansson
    Deltagare

    Hejsan

    Hur hade ni hanterat detta?

    En kund säger att 2 varor saknas i leveransen. Jag är säker på att vi levererade allt från oss då:

    1. Jag som packade paketet kommer ihåg att jag la i den ena produkten då den var absolut störts i paketet samt att plockaren tog upp just denna artikel och kollade ett märke som försvann när denne putsade med fingret. Plockaren kommer också ihåg detta. Ja ni vet sådana där detaljer som gör att man kommer ihåg vissa saker.
    2. Lagersaldot stämmer på båda artiklarna
    3. Vi testade att packa ett identiskt paket med samma kartong och kontrollvägde detta och vikten blev 3,88 kg och på fakturan från DHL så står det 3,8 kg. Dvs vikten när paketet scannades in på terminalen stämmer med vad det skulle väga. De saknade artiklarna väger tillsammans 690 g.

    Det handlar bara om ett försäljningsvärde på 4-500 kr men det är så tråkigt att alltid vara den som sitter sist med svarte petter. Om det är någon i kedjan som har stulit dessa artiklar så är ju chansen stor att det kommer hända någon annan.

    Är det bara skicka om paketet och gilla läget? Artiklarna har ju bevisligen ”försvunnit” hos DHL eller kunden.

    Jag vet att man kan be kunden polisanmäla händelsen men kunden har varit trevlig och så via mail (det är givetvis ingen garant för något men det är lättare att vara tuff mot någon som är arg eller ohövlig). Artiklarna kan ju ha försvunnit hos DHL.

    #178386
    Dan
    Deltagare

    Två alternativ:

    Enklast:

    skicka om men ta foto denna gång. eller säg att varorna är slut och ni krediterar (ni vill inte ha sådana kunder om ni är 100% säkra på att hen ljuger).

    Meckigast men känns kanska bäst:

    Jag hade informerat om att vikten motsvarar det ni skickade och att ni minns paketeringen noga. Men skyll inte på kunden, säg att det är nog DHL som varit klåfingriga, men att ni behöver foto på paketet och all info de har så att ni kan polisanmäla och driva ärendet mot DHL. Bra om kund även kan skriva en utlåtelse i ärendet.

    De flesta bedragare ”hittar” varorna då eller hör inte av sig igen, annars så skickar ni bara om enligt alternativ 1 men de kommer inte bluffa er igen.

    #178387
    MagnusJohansson
    Deltagare

    @Dan 82663 wrote:

    Två alternativ:

    Enklast:

    skicka om men ta foto denna gång. eller säg att varorna är slut och ni krediterar (ni vill inte ha sådana kunder om ni är 100% säkra på att hen ljuger).

    Meckigast men känns kanska bäst:

    Jag hade informerat om att vikten motsvarar det ni skickade och att ni minns paketeringen noga. Men skyll inte på kunden, säg att det är nog DHL som varit klåfingriga, men att ni behöver foto på paketet och all info de har så att ni kan polisanmäla och driva ärendet mot DHL. Bra om kund även kan skriva en utlåtelse i ärendet.

    De flesta bedragare ”hittar” varorna då eller hör inte av sig igen, annars så skickar ni bara om enligt alternativ 1 men de kommer inte bluffa er igen.

    Tack. Hade kunden varit dryg så hade det blivit alternativ 2 men nu tar jag svarte petter (som vanligt) :(

Visar 6 inlägg - 11 till 16 (av 16 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.