hej

Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Plattformar i början av 2000-talet [utbruten tråd]

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #148470
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Parvelito 47954 wrote:

    Det fanns ju inga sådana här forum då, och eftersom jag pysslade med IT-hårdvara som var de första att verkligen marknadsföra sig på nätet så satt jag kanske bättre till. Å andra sidan tror jag inte ni är missnöjda med valet ni gjorde, eller? :-)

    Vi är inte missnöjda med vårt val, och knappast du heller gissar jag ;)

    #148471
    nmn
    Deltagare

    Jag började skriva på ett generellt hyr-butikssystem åt Svenska Butiker 98-99 någon gång. Visst fanns det hyr lösningar redan då, med dagens mått mätt så var de väldigt primitiva.

    En av de första butikerna var Lustgården som kom upp -98. Allting var byggt med frames på den tiden och det funkar inte riktigt 100 med wayback machine.

    #148472
    Per Nilsson
    Deltagare

    Jag jobbade på inwarehouse runt 2002/2003 och deras system var en koloss. Dels hade de en intern IT-avdelning för den interna it-driften på 2-3 personer, sedan hade de en uppsjö folk som underhöll och skruvade med e-butikssystemet.

    #148473
    Parvelito
    Deltagare

    @Per Nilsson 47967 wrote:

    Jag jobbade på inwarehouse runt 2002/2003 och deras system var en koloss. Dels hade de en intern IT-avdelning för den interna it-driften på 2-3 personer, sedan hade de en uppsjö folk som underhöll och skruvade med e-butikssystemet.

    Inwarehouse hade ju varit med länge då och sålt saker på nätet, samt bytt ägare och namn ett antal gånger. De köpte en del företag också, det var väl så t.ex. Alexander hamnade på deras inköp. Minns under värsta IT-hysterin då deras aktie steg 30% på en dag efter att de släppt ett pressmeddelande där de berättade att deras butik skulle WAP-anpassas. (Hette inte deras moderbolag Bluefox eller något sådant då?). Jag förstår att det var lite rörigt med allehanda system som skulle jobba tillsammans.

    #148474
    Lastbryggan
    Deltagare

    Jag var hyfsat tidigt med min shop, vet att jag körde nån come.to/lastbryggan när jag startade 1994, då endast med ett beställningsformulär i ”plain text”. Efter nåt år köpte jag en butikslösning från nåt e-handelsföretag i Växjö men kommer inte på vad de hette… (Är lite småpackad nu efter en sen kväll i Thailand) Har för mig att köpknappar/kundvagn var i java.

    Min första domän (.com) reggades under 1999 och historiken finns här och där finns dessa köpknappar och kundvagn kvar.

    Har nog kvar lite skärmdumpar och annan kuriosa om denna shoplösning, får kolla på det när jag är hemma igen i slutet av nästa vecka.

    #148475
    Parvelito
    Deltagare

    @Lastbryggan 47969 wrote:

    Min första domän (.com) reggades under 1999 och historiken finns här och där finns dessa köpknappar och kundvagn kvar.

    Det där kontokortsformuläret får du guldstjärna för :D

    #148476
    FredrikGust
    Deltagare

    Jag implementerade Intentias e-handel hos några kunder 1999, därefter under modernare former e-Sales som var ett under av moderna finesser. Körde något projekt med WebSphere Commerce i början av 2000-talet, men den var mest bara tungrodd.

    Jag gjorde några mindre småjobb med att implementera butiker kring 2000 och då föll valet på A-Shop eller osCommerce när det handlade om open source, men de flesta löstes ändå enklast med en egenkodad variant som byggde på att artikeldata enkelt kunde importeras från butikssystemet, då det var rätt vanligt att de som redan hade butik också utökade med e-handel.

    Som tidigare nämnt i forumet så förändrades värden när HTML blev mer än bara styrningen av rubrik, text och bild.

    #148541
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Parvelito 47968 wrote:

    Inwarehouse hade ju varit med länge då och sålt saker på nätet, samt bytt ägare och namn ett antal gånger. De köpte en del företag också, det var väl så t.ex. Alexander hamnade på deras inköp. Minns under värsta IT-hysterin då deras aktie steg 30% på en dag efter att de släppt ett pressmeddelande där de berättade att deras butik skulle WAP-anpassas. (Hette inte deras moderbolag Bluefox eller något sådant då?). Jag förstår att det var lite rörigt med allehanda system som skulle jobba tillsammans.

    Ja WAP/WEP var hett på den tiden. :)

    Microwarehouse är det bolag jag känner till.

    IWH:s ehandelssystem var väldigt bra utformat för B2B-kunder. Man kunde göra kundanpassade portaler för varje B2B-kund vilket var uppskattat.

    #148590
    Andreas
    Deltagare

    När ni startade upp var jag fast i dataspels och pokerträsket vid sidan av studierna.

    Även bilintresset tog fart då och drev mig slutligen in till min nuvarande webbutik.

    Faktiskt implementerat några webbutiker 2007 via CMS system, där designen kom från marknadsföringsbyråer och min uppgift var att få allt till en helhet. Var egentligen anställd som hårdvarukonsult, men de ville testa mig och se vad jag gick för.

    Sedan märkte jag hur enkelt man i Linux sätter upp och hostar själv en Magento eller Prestashop butik.

    Nostalgi, imponerande! Lastis, du e min kung! Byggde min första html sida 1997 i frontpage minns jag.

    #148618
    Thomas THL
    Deltagare

    @Lastbryggan 47969 wrote:

    Jag var hyfsat tidigt med min shop, vet att jag körde nån come.to/lastbryggan när jag startade 1994, då endast med ett beställningsformulär i ”plain text”. Efter nåt år köpte jag en butikslösning från nåt e-handelsföretag i Växjö men kommer inte på vad de hette… (Är lite småpackad nu efter en sen kväll i Thailand) Har för mig att köpknappar/kundvagn var i java.

    Min första domän (.com) reggades under 1999 och historiken finns här och där finns dessa köpknappar och kundvagn kvar.

    Har nog kvar lite skärmdumpar och annan kuriosa om denna shoplösning, får kolla på det när jag är hemma igen i slutet av nästa vecka.

    Har för mig att bolaget i Växjö hette Databolaget/Datorbolaget typ.
    Jag installerade min första shop 1998 från dem:

    Solenergi

    Det var tider det :)

Visar 10 inlägg - 21 till 30 (av 33 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.