hej

Startsida Forum E-handelsforumet Logistik Posten Skicka Lätt

Visar 10 inlägg - 131 till 140 (av 438 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #150667
    Prix
    Deltagare

    I annan tråd kom det upp en diskussion kring accepterat antal nedtimmar… Posten måste acceptera en del del!

    Det tråkiga som jag ser det är att troligtvis så tjänar posten mer pengar på detta än vad de skulle göra annars, breven behövs skickas och intäkterna förskjuts en dag.

    Sidan funkar inte –> frimärken ist. skicka lätt (dyrare)
    Skicka lätt funkar inte –> rek. ist. skicka lätt (dyrare)
    Brev försvinner oftare –> rek. ist. vanlig A-post (dyrare)

    Finns ju inte många som hinner vända sig till annan aktör, möjligtvis gällande det senare. Men det är inte heller någon annan aktör som är lämplig att använda trots Postens brister när det kommer till brev….

    Så frågan är, varför skulle dem egentligen vilja åtgärda det? (förutsatt de skickar i den dåliga PR) :rolleyes: :confused:

    #150669
    fotofyndet
    Deltagare

    Det gick att komma åt vissa sidor genom att googla sig direkt till sidan, vi gjorde följesedeln så.

    Men utan tvekan är det så att Posten måste komma till rätta med problemen på en gång.

    #150670
    Frida
    Deltagare

    Jag som hade hoppats kunna skicka mina paket idag. Igår gick det att boka – men jag fick inga fraktsedlar, som sagt. Har inte fått något mail med bekräftelse heller. Men pengarna är dragna.

    Mina paket ligger ju packade och klara här, med utskrivna fakturor i. Får väl skicka med frimärken, även fast det bär emot.

    Fick även två brev angående min försvunna Skicka lätt-försändelse. I det ena brevet står det att försändelsen är utlämnad (?! Det var inget som Posten kunde se när jag ringde dem och kunden har inte hämtat ut det, jag litar på henne.) i det andra står det en ursäkt om att paketet är försvunnet, men att jag inte kan få någon ersättning. Båda breven är skrivna av samma person, samma dag. Riktigt konstigt.

    Suck suck suck. Idag är jag inte glad på Posten. :(

    #150673
    Japanspel
    Deltagare

    Oftast ligger de på utlämningsstället.

    #150675
    Fruktsam
    Deltagare

    @Prix 50388 wrote:

    Så frågan är, varför skulle dem egentligen vilja åtgärda det? (förutsatt de skickar i den dåliga PR) :rolleyes: :confused:

    För att de vill tillhandahålla en bra tjänst? Möjligt att de vinner en liten slant på det om det händer sällan. Men det är nog försumbart i det stora hela.
    Och händer det tillräckligt ofta så kommer folk vända sig till andra leverantörer.

    Jag gissar att de fått dra åt svångremmen en hel del när det gäller skicka lätt och har inte haft tillräckligt med resurser att lägga på driftsäkerhet.

    #150677
    Parvelito
    Deltagare

    Researchade lite, och det verkar vara CGI (fd Logica ffd WM-data) som Posten outsourcat sin drift till. Jag antar att det börjar bli svettigt för deras chefer att förklara allt strul som varit. Posten väljer Logica – IDG.se

    Kan ju vara ett tips för alla som tänkt outsourca något att inte välja dem.

    #150678
    Richie72
    Deltagare

    Jag tycker det verkar så otroligt korkat att outsourca en del av sin kärnverksamhet om man inte behöver. Tycker alltid det går fel.

    #150679
    Prix
    Deltagare

    @Fruktsam 50396 wrote:

    För att de vill tillhandahålla en bra tjänst? Möjligt att de vinner en liten slant på det om det händer sällan. Men det är nog försumbart i det stora hela.
    Och händer det tillräckligt ofta så kommer folk vända sig till andra leverantörer.

    Jag gissar att de fått dra åt svångremmen en hel del när det gäller skicka lätt och har inte haft tillräckligt med resurser att lägga på driftsäkerhet.

    Fruktsam… Vem skulle du vända dig till för ett brev upp till 500 gram?

    Jag kanske inte har världens bästa avtal med DHL men betalar cirka 54 kr inkl moms för ett sådant eftersom det går som paket/service point.

    På 1 000 skickade så innebär detta en större fraktförlust med 15 000 inkl moms än jag redan har. Sedan kommer cirka 1,8 % av DHL:s försändelser i retur för att ingen hämtar ut dem, det kostar mig cirka 120 :- inkl moms.

    Detta innebär att det skulle för mig bli ca 17 160 :- dyrare per 1 000 försändelser att anlita DHL. Där jag trots jag inte har bästa avtalet har jag dock ett skapligt.

    Postens skicka lätt som kommer i retur kostar inget och jag hämtar ut dem samtidigt som jag skickar de dagliga försändelserna.

    Den enda fördelen är att dem hämtar försändelserna, men då jag har nära till närmaste postkontor så är detta försumbart för mig.

    Så då undrar jag, vem skall jag vända mig till som kan matcha posten?
    Att försändelser ibland försenas en dag för att de har strul med hemsidan får man då leva med, är det akut-akut att det måste iväg så är frimärken ett alternativ eller att skicka rek.

    (Sen kan vi ta försändelser som väger mindre än 250 gram, då blir det ännu större skillnader.. Dock så används inte skicka lätt till dem, men om jag nu ska välja annan aktör än Posten?)


    Sen när jag skrev det syftade jag även till stor del på privatpersoner!

    #150700
    Knivbutik.se
    Deltagare

    Har någon varit i kontakt med Posten och fått något besked om när Skicka Lätt förväntas vara i drift igen?

    #150701
    bloggus
    Deltagare

    @Knivbutik.se 50423 wrote:

    Har någon varit i kontakt med Posten och fått något besked om när Skicka Lätt förväntas vara i drift igen?

    Ingen info från kundtjänsten. Helt otroligt, men det är väl snart 24 timmar, ett helt dygn, som ”Skicka Direkt” inte fungerar och inga alls paket/brev kan betalas online och skickas.

Visar 10 inlägg - 131 till 140 (av 438 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.