Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Dessa kortavgifter

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #97050
    Tomas
    Deltagare

    Hur är det egentligen. Att utveckla och underhålla kortsystemen bör väl vara billigare än alla kontanthantering för bankerna. Hur kommer det sig egentligen att de får ta ut transaktionsavgifter på kort? Hur började det och finns det nåt hopp om att det ska bli ”gratis” eller snudd på gratis att använda kort, vad tror ni?

    http://www.e24.se/business/bank-och-finans/rakna-med-ett-kontantlost-samhalle_3272519.e24

    För den som inte ids läsa hela artikeln sammanfattar slutraden den så här: kanske ligger det något i det den tyska författaren Bertolt Brecht myntade: vad är väl att råna en bank mot att äga den?

    #134857
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ledsen men gratis är bara att glömma, vi lär nog se dyrare och dyrare på detta tror jag.

    Det är som med DHL, ”vi börjar skicka faktura via mejl nu för miljön och vill du inte detta kostar det dig 75 kronor per faktura i pappersform”. Men sen måste man ändå skriva ut papper på varenda sändningsnummer man skickar i dubbelt exemplar, ett som du måste behålla med signatur från chaffören och ett som chaffören måste ha…….

    Jag pallar bara inte bry mig längre:(, det finns så fruktansvärt många idioter i världen så jag knäcks om jag lägger tid på detta.

    Jag kan verkligen inte fatta hur en del företag kan överleva, eller jo det gör jag för det är VI som betalar för att dom ska leva:p

    Nej uchhhh jag får gå och krama min sjuka son så jag får lite kärlek och glömmer all skit som finns:);)

    @Tomas 33025 wrote:

    Hur är det egentligen. Att utveckla och underhålla kortsystemen bör väl vara billigare än alla kontanthantering för bankerna. Hur kommer det sig egentligen att de får ta ut transaktionsavgifter på kort? Hur började det och finns det nåt hopp om att det ska bli ”gratis” eller snudd på gratis att använda kort, vad tror ni?

    http://www.e24.se/business/bank-och-finans/rakna-med-ett-kontantlost-samhalle_3272519.e24

    För den som inte ids läsa hela artikeln sammanfattar slutraden den så här: kanske ligger det något i det den tyska författaren Bertolt Brecht myntade: vad är väl att råna en bank mot att äga den?

    #134858
    danielandersson
    Deltagare

    Det är nog större risk att världen går under när Maya-kalendern tar slut än att vi skulle få se lägre avgifter framöver.

    Jag förutspår att det inom 3 år kommer en artikel i stil med ”Antalet korttransaktioner på nätet har ökat och detta har inneburit en ökad mängd bedrägliga beställningar. Detta ökar våra kostnader och därför måste vi också höja kostnaden för (e)handlare.”

    #134860
    Tomas
    Deltagare

    Det vore ju en sak om avgifterna delades solidariskt mellan köpare och säljare. Men just att lägga avgifter på säljaren som köparen sällan är medveten om är trist. Jag vet att det säkert inte kommer att bli till det bättre. Men med kontanthanteringen och allt vad det innebär tycker man ju att kortbetalningar borde vara en plusaffär för bankerna även utan avgifter.

    #134863
    danielandersson
    Deltagare

    @Tomas 33031 wrote:

    Men med kontanthanteringen och allt vad det innebär tycker man ju att kortbetalningar borde vara en plusaffär för bankerna även utan avgifter.

    Jo, men varför nöja sig med en +affär när man kan göra en ++++affär? ;)

    #134864
    Joel
    Deltagare

    @Tomas 33031 wrote:

    Det vore ju en sak om avgifterna delades solidariskt mellan köpare och säljare. Men just att lägga avgifter på säljaren som köparen sällan är medveten om är trist. Jag vet att det säkert inte kommer att bli till det bättre. Men med kontanthanteringen och allt vad det innebär tycker man ju att kortbetalningar borde vara en plusaffär för bankerna även utan avgifter.

    Även köparen (kortinnehavaren) betalar ju en årsavgift (beroende på bank) för att få använda sitt kort, så på så sätt kan man ju säga att även köpare får betala :rolleyes:

    #134866
    Emil
    Deltagare

    Inte konstigt att bankerna satsar stenhårt på ett kontantfritt Sverige:)

    #134883
    Tomas
    Deltagare

    @Joel 33035 wrote:

    Även köparen (kortinnehavaren) betalar ju en årsavgift (beroende på bank) för att få använda sitt kort, så på så sätt kan man ju säga att även köpare får betala :rolleyes:

    Visst är det så. Men idag finns ju tack och lov konkurrens som faktiskt ger både % på inköp och ingen årsavgift så det finns alternativ för konsumenter.

    #134919
    GregerA
    Deltagare

    Man kan väl lugnt säga att om korten uppfunnits på 1600-talet, och kontanterna på 1950-talet, så hade det varit gratis att betala med kort idag. Det finns egentligen bara historiska orsaker till att det skall kosta att acceptera kort.

    En anledning till att det blev avgifter på kort, från början, är att de introducerades som en möjlighet för handlare att slippa ge kredit till sina kunder. Den fördelen tyckte en del handlare att det var ok att betala en slant för.
    Nu ser världen lite annorlunda ut, och de flesta handlare har andra lösningar för att erbjuda kunderna kredit. Korten har blivit ett elektroniskt checkhäfte – så att man alltid kan ha pengar med sig och betala för det man köper.
    Avgiftssystemet är fastlåst i tankebanor kring att handlaren säljer så mycket mer om han accepterar kort, än om han inte gör det. Ja, han säljer också mer om han accepterar svenska kronor istället för Zimbabwe-Dollar. Men än så länge är det ingen som försöker ta ut en transaktionsavgift på kontanterna … förutom bankerna förstås … genom insättningsavgifter, uppräkningsavgift för dagskassa, uttagsavgift, betalningsavgift o.s.v. Men sedelutgivaren tar i alla fall inte ut någon avgift varje gång deras sedel används.

    Så frågan är – varför skall vi handlare betala för något som bankerna sänker sina kostnader med? Det vore med dagens förutsättningar betydligt rimligare att handlaren fick en liten transaktionsbonus av banken varje gång deras kund använde kortet. Ju mer kortet används – desto bättre för banken.

    #134920
    Tomas
    Deltagare

    @GregerA 33094 wrote:

    Så frågan är – varför skall vi handlare betala för något som bankerna sänker sina kostnader med? Det vore med dagens förutsättningar betydligt rimligare att handlaren fick en liten transaktionsbonus av banken varje gång deras kund använde kortet. Ju mer kortet används – desto bättre för banken.

    Hear, hear!

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 28 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.