Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 51 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #158086
    Bjorne
    Deltagare

    Riktigt bra gjord video måste jag säga, men varför inte slänga in en tvshops gubbe på slutet som pushar till köp? Videon förtjänar detta och skulle i mina ögon uppfattas som en skön mix av UR och TVshop.

    #157658
    Bjorne
    Deltagare

    En återkommande återförsäljare som köper betydligt mer än en privatkund borde det väl vara fullt ekonomiskt försvarbart att ge 20 % rabatt för?
    Beror ju självklart på dina marginaler osv men ett enkelt sätt är ju att ge en viss rabatt för alla kunder vid orders över x antal kronor. Alt köra separata prislistor för återförsäljare.

    #157657
    Bjorne
    Deltagare

    @connywesth 58136 wrote:

    Om du gör polisanmälan för dataintrång så behöver inte du driva rättsprocesen, eftersom det faller under brottsbalken då är det åklagaren/polisen som gör det om de anser det värt mödan. Men du kan lilkväl få skadestånd senare.

    Sa inte advokaten något om det?

    Nej det var inget som advokaten nämnde i det korta samtal jag hade med han. Hursomhelst en polisanmälan kostar inget att göra så jag har ju inget att förlora på att prova det. Bra idé!

    #157656
    Bjorne
    Deltagare

    En gång visste jag en exakt plats och tid där en bedragare skulle dyka upp och hämta bytet. Ringde vakthavande på orten och förklarade läget, han lät lika pigg som leffe gw och jag fick besked att dom inte hade tid med sånt. Nja bedrägerier via world wide web verkar lite för abstrakt för polisen.

    #157581
    Bjorne
    Deltagare

    Hej, tar också gärna emot ett PM

    #157580
    Bjorne
    Deltagare

    @connywesth 57977 wrote:

    Att radera kunders data är ju helt oförlåtligt!

    Det är väl snarast en fråga om dataintrång för att utföra sabotage eftersom de loggade in på ditt konto EFTER att du sagt upp avtalet med leverantören. Det betyder att de inte hade legitima skäl att logga in för att utföra ett arbete du begärt, utan de loggade in för att sabotera din information.

    Ditt skadeståndsanspråk är ju beroende på vad det kostar att återställa informationen, om det krävs manuell datainmatning så blir det hiskeligt dyrt för dem. Jag tycker du ska ta fram en kostnad som innefattar manuell registrering av alla information som saknas. inklusive alla kostnader det innebär för dig att göra en komplett återställning av all information.

    sen tycker jag detta visar på den uppenbara nackdelen med att över huvud taget lämna ut kontouppgifterna till sigg konto. Det gör man bara inte. Leverantören får helt enkelt specificera vad man ska göra. Så gör man det själv.

    Jag tänker bara på vad som skulle hänt efter att en av mina konsultkunder har sagt upp ett kontrakt och jag skulle gått in och raderat den information jag lagt upp….. Hemska tanke, jag skulle hamnat i finkan på direkten.

    Om det inte står någon friskrivning i avtalet om att de inte har ansvar för om deras personal raderar information med vilje så har du full rätt att begär askadestånd för dataintrång och sabotage, dessutom borde det falla under allmänt åtal för den del som rör dataintrång och sabotage, det orsakade dig stora kostnader för återställande av data.

    I nuläget tycker jag du ska ta kontakt med en advokat och se vilka möjligheter du har, jag tycker det verkar som du har en del möjligheter som det är viktigt att du hanterar på ett juridisk korrekt sätt. Prata INTE med leverantören igen förrän du rådgjort med en advokat, och gör definitivt inga överenskommelser ens över telefon. Alla överenskommelser du gör på egen hand kan skada dina möjligheter till skadestånd. Låt advokaten sköta kontakten. Häng inte ut företaget här för det kan bara skada dina intressen i förhandlingarna.

    Hej, tack för sitt svar.
    Intressant det du skriver om att det nästan borde falla under allmänt åtal för dataintrång. Men när det gäller den biten så komplicerar kanske faktumet att Google äger datan i analytics?

    Jag har pratat med en advokat och kortfattat fick jag ungefär följande råd.
    Ja det är ganska solklart att det går begära och få skadestånd.
    Men när jag förklarade vilka relativt sätt små summor som det ungefär skulle landa på. Samt när jag berättade vilket bolag motparten var så gav han mig rådet att som liten enmansföretagare inte ta en strid för sådana småsummor mot den typen av bolag.

    #157446
    Bjorne
    Deltagare

    @Jimmy Öström 57895 wrote:

    Ha ha skrattar så jag gråter:), tänk om man hade haft den inställningen själv:o

    Men jag är som Alldo:

    ”Vad är det för fel på saker och ting? Kryper snart på väggarna av all korkad idioti som finns! ”

    Ja men vad skall man göra, ingen mening att lägga onödigt mycket energi på sånt även jag också kryper på väggarna ibland 😡

    Bohica wrote:
    +1

    skicka per PM!

    Jag har skrivit ut det några inlägg upp :p Getupdated som snart byter namn till Online Group. Namnbytet kan jag förstå eftersom dom flera gånger har kallats ”skandalbolaget” i pressen.

    #157383
    Bjorne
    Deltagare

    @stocktown 57812 wrote:

    Hur kunde de göra det? Borde inte lösenord och tillgång till kontot avslutas efter avtalet var uppsagt!? 😎

    Jo som jag skrev tidigare i tråden så glömde jag helt enkelt att ta bort denna användare, klantigt av mig.

    #157295
    Bjorne
    Deltagare

    @VATadviser 56863 wrote:

    Hej Björne,

    Ja sånt kan hända. För några år sedan hade jag ett webhotell som raderade en hemsida vi hade Saljaren.se Lediga säljjobb och annat nyttigt för säljare . De lyckades även radera sin backup, vilket gjorde att vi förlorade både sida och alla medlemmar mm som fanns där. Så vi fick börja om.

    Jag skickade då en faktura på ett stort belopp. Tyvärr så stängde webhotellet då och avslutade sin verksamhet. Så det blev ingen ersättning i alla fall.

    Men min poäng är att om de orsakat skada så är de ersättningsskyldiga om de inte avtalat bort det i det avtal som Ni antagligen tecknade när du anlitade dem. Har du tur så kanske även skada som de orsakar dig stipuleras i det avtalet.

    Det verkar som om de vill skrämmas lite genom att tala om juridiska vägar (domstol). Men där tror jag att du kan vara lugn. Om SEO bolaget är ett stort bolag med egna jurister så har de alltid en nackdel i en domstol om de går upp mot ett litet företag. Därför undviker sådana bolag alltid att göra det. Om SEO bolaget inte är så stort (vilket jag tror) så är det precis lika krångligt och skrämmande för dem att gå hela vägen med en claim. Så David vs Goliat fungerar bara som skrämseltaktik.

    Men det går att vända på det och säga att man talat med sitt försäkringsbolag och att deras jurister nog vill titta på det:-)

    Kompensation måste alltid vara rimlig om man skall lyckas få igenom det i en högre instans.

    Frågan är väl vad du använt analytics till och vad det kostat att få in den data du hade där.

    Du kanske har gjort en massa olika reklamkampanjer där du testat dig fram vad som fungerar och vad som inte fungerar. Det är ju kostnader som du har tagit men där resultaten nu är förlorade.

    Du har ju även förlorat möjligheten att visa en eventuell köpare hur bra din verksamhet verkligen är genom att via Google kunna uppge besökare, antal klick per besök och att som man ser där. Även det är en förlust

    Det finns säkert mer som du kan använda detta till. Det är svårt att uppskatta riktigt men du kan ju börja där.

    SEO företaget verkar ju villiga att förhandla och dessutom har de ju erkänt att de har gjort fel vilket ju redan där är lovande.

    Lycka till

    Tack för att du tog dig tid att svara så utförligt, något jag verkligen uppskattar. Väldigt intressant att läsa om dina erfarenheter och råd.

    Jag har avvaktat att skriva mer här innan jag visste hur det skulle gå.
    För min del innebar det hela främst två saker:
    • x antal timmars jobb för att ordna till allt
    • Ingen tillgång till analytics under knappt en månad.

    Bolaget jag anlitade var Getupdated. Jag trodde att det var ett så pinsamt misstag att göra för ett SEO bolag att man självmant skulle erbjuda någon form av ersättning av ren goodwill. Även mot små enmans e-handlare som jag. Getupdated gjorde dock klart för mig att någon form av ersättning inte är aktuell men däremot kunde dom tänka sig att ge 50 % rabatt om jag blev kund på nytt :rolleyes:. Så uppenbart är det inte en så allvarlig sak för Getupdated att vara inne och mixtra i gamla kunders analyticskonto.

    Anlitar man Getupdated får man helt enkelt vara beredd på att dom kan gå in och radera ditt anlyticskonto flera månader efter du sagt upp avtalet med dom. Men händer det så får du se det positivt. Ty att vara utan data ifrån analytics gör det hela mer spännande som e-handlare och som grädde på moset får du 50 % rabatt när du blir kund igen.

    Aja orkar inte lägga ner någon mer energi på det hela, kan bara konstatera att rikåke och discogänget har murat in bilhandlargenerna i bolaget. ;)

    #156334
    Bjorne
    Deltagare

    ok en update.

    Har pratat med google och har jag tur går det att återställa.

    Har även pratat med SEO bolaget ifråga, pratade med chefen denna gång.
    Förklarade läget och bad dom återkomma med ett förslag på kompensation om det 1: går att återställa förlorad data, 2: inte går.
    Men dom ville istället att jag skulle återkomma med ett förslag, samt ge dom mer info om hur det påverkar min verksamhet osv. Helt plötsligt började jag bli utfrågad om varför jag sa upp avtalet och dom började snacka om att ”kan vi inte komma överens om en rimlig nivå” så får vi ta det den vanliga vägen aka juridiskt (david vs goliat kortet min tolkning). Kändes som att chefen spelade poker med mig.

    Så all input om vad en rimlig kompensation kan vara? uppskattas

    Vill även passa på att hylla Googles support, har tidigare trott att dom är svåra att få tag på genom telefonen. Men i princip 0 sek väntetid samt superbra support.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 51 totalt)