Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #165230
    Dunis
    Deltagare

    @Fruktsam 65569 wrote:

    Google Keyword Tool är ett bra verktyg för att hitta rätt sökord. Där ser du uppskattat antal sökningar, konkurrens och ungefärligt pris per klick.
    Det bästa är om det går att hitta relevanta sökord som som har liten konkurrens. Då kan du få bra trafik för en liten peng.
    Vissa sökord är för dyra för att vara värt det. Det är lite svårt att veta när man inte har så mycket underlag, men du får försöka räkna ut på ett ungefär hur mycket ett klick är värt för dig. Det är väldigt bra att veta hur högt man kan bjuda på sökorden.
    Sen har ju olika sökord olika bra konvertering. Se därför till att välja sökord som passar din målgrupp och annonser som du tror tilltalar dem. Det är ju lätt att locka till sig billiga klick, men klicken måste ju locka just dina kunder.

    https://adwords.google.com/o/KeywordTool

    Får nog hålla med om att namnet känns lite sådär. Visst har du rätt i att ett namn kan arbetas in för att få en annan betydelse, men jag tycker nog ändå att det är lite för anonymt och det känns lite knepigt att associera till ett varutorg när det är en enskild butik det gäller.

    CS6. Men det är kanske overkill för dina behov. Vad har du för behov? Mac eller Windows?

    Tack Fruktsam! Jag ska kolla på keywordTool ännu närmre. Menar inte att folk måste associera till ett varutorg/marknadsplats utan för mig är det ett namn med dubbel betydelse men mest rätt och slätt ett namn ;-) En av mina konkurrenter heter rakt översatt svart ballong vilket inte heller säger ett smack. De har bara lyckats arbeta in ett namn.

    Ang PS så har jag både mac och PC så ett program som funkar bra på bägge vore att föredra.

    #164725
    Dunis
    Deltagare

    @mephisto73 64756 wrote:

    1. Print media-annonser är svårt enligt vår erfarenhet. Har du inte budget nog att ”nöta” in ditt varumärke via print media så är det nog inte att rekommendera.

    2. AdWords är bra, men inte bara tuta o köra. Du måste hitta rätt sökord och identifiera din målgrupp för att det ska bli riktigt bra.

    Jag tycker din butik ser väldigt bra ut, men namnet, ”Market place” är för mig väldigt intetsägande. Jag skulle byta om jag var som du, till någon mer personligt, eller som identifierar vad du säljer.

    Tack för input!

    Nej, jag har inte budget att nöta in varumärket tyvärr så det får nog bli mer digitalt eller om jag via kontakter kan få lite rabatterade priser till print.

    Har du något tips hur man smidigast hittar ”rätt” sökord? Nu blir det lite godtyckligt vad jag tror att folk söker. Jag ser iofs vilka sökord mina besökare har sökt på för att hitta till mig via min besöksräknare/statistik. Jag gör om och gör rätt varteftersom men man skulle ju lätt vilja se hur folk söker.

    Jag förstår din poäng med namnet men där kommer jag nog inte ändra mig ;-)
    För mig är namnet en marknadsplats dvs där man köper saker. ICA – Inköpscentralernas Aktiebolag, vet nog få människor vad det står för idag men ändå handlar folk där. De har bara bra folk och pengar som fixar marknadsföringen rätt ;-)

    Det jag skulle kunna göra är i så fall är att ändra till ”Market Place Inredningsbutik” eller liknande men jag gillar inte långa namn som blir svåra att ha i en webbadress.

    Jag får helt enkelt jobba hårdare :D med marknadsföringen för att folk ska hitta hit. Jag ser att besöksantalet ständigt ökar och det är ju positivt och ett kvitto på att jag gör något rätt i alla fall. Det får bli mer Adwords, har jag tur ett tidningsrepotage och ett bloggsamarbete.

    På tal om något annat, ni som kör PS vilken version har ni? Jag skulle behöva fixa lite nya bilder som mitt nuvarande program inte fixar

    #163895
    Dunis
    Deltagare

    @Tian 64627 wrote:

    Då tar jag det ur ”nybörjarvinkeln”.. ;o)
    Det finns massor av ”annonsera gratis-sajter” om du söker. En annons här och en annons där – med inlänkar till din butik såklart!) kan man ju börja med.

    Facebook? Twitter – sociala medier. Tar du egna schyssta bilder på dina artiklar kan du använda Instagram och Pinterest också! Gratis – men tidskrävande. Dock tycker jag absolut att det är värt det!

    Vanlig hederlig annonsering – visst!
    Jag har ett par annonser i magasin då och då. Välj med omsorg, och se till att få bra kontakt med säljaren, då har man mycket att vinna, både kostnadsmässigt och placerings och ”sista-minuten-chanser” på annonserna.

    Glöm dock inte bort i din markandsföringsstrategi att vid annonsering på internet är din webbutik ”bara ett klick bort” gör du tidningsannonsering måste ”kunden” lägga din webbutik/domännamn/bildannons på minnet, ta sig upp ur soffan och ta sig till datorn (Eller starta upp Phonen eller paddan…;o) för att sedan komma ihåg vart han skulle…
    www…vadvardetnu….

    Annars finns flera sätt.
    Man kan trycka upp snygga kort / broschyrer – och man kan gå ihop några företagare och göra en broschyr tillsammans som man sedan skickar med till alla sina kunder.

    Nätverka är inte att underskatta!! Uj, vad mycket kunskaper och businesspridning det kan bli av ett litet lunchmöte!

    Stort lycka till!

    Tack! :)

    Ja det är ju just det där med att det inte är ”ett klick bort” som gör att jag drar mig för vanliga tidningsannonser. I så fall mer i syftet att synas och att kuden sedan ”kommer ihåg” ens namn när behovet uppstår men det är ju inte helt lätt.

    FB och Instagram samt egen blogg finns vi redan på men jag ska absolut kika på det där med gratis-annonser. Skulle förövrigt kunna betala för att synas på rätt sidor, bloggar etc.

    Nätverka tror jag absolut också på, det gäller bara att hitta rätt. :)

    Tusen tack för alla tips!

    #163888
    Dunis
    Deltagare

    @DavidWigg 64616 wrote:

    Hej!

    Jag kan ta lite ur seo-synvinkel (sökmotoroptimering).

    Din titel på butiken kan du vända på. Man vill ha sina viktigaste ord först. Alltså orden man vill synas på i sökresultaten. Nu har du market-place.se – Din inredningsbutik på nätet med välkända varumärken, stort utbud och snabba leveranser!

    Ursäkta men jag måste säga att frasen ”Din inredningsbutik på nätet” är inte så originellt. Det används av flera butiker i samma segment. Om du ska ändra så ska du ha det tex så här: Genuin och stilren inredning – Market-Place.se

    Bara ett exempel :) Men tänk på vad dina kunder kan tänkas söka efter.

    Likaså gäller beskrivningen av butiken. Nu har ni Hos Market Place hittar du inredning med bla DAY home, House Doctor och Vanilla Fly.

    Här är det mycket varumärken, är det det som kunderna kommer att söka efter? Om inte så tänkt till lite extra och arbeta fram en bra beskrivning. Ungefär 160 tecken inkl mellanslag visas i sökresultaten under titeln. Utnyttja det, så sökmotorerna kan snappa upp viktiga nyckelord.

    Tänk som ni gjorde när ni skrev ”Om oss”. Där ser jag mer passion än i beskrivningen.

    Detta är ”On page” alltså arbetet som man kan göra på sidan. När det är klart så kan ni fortsätta med ”Off page”, med att få andra sidor att skriva om er. Kort förklarat så kan det ge trafik och kunder samt bättre placeringar i sökresultaten. Länkar från andra sidor är nämligen det som ger den där extra knuffen upp i sökresultaten. Relevant information och länkar.

    Lycka till! :)

    Tack David för input! Att vända på det hela har jag faktiskt inte tänkt på. Vad gäller beskrivning kan jag hålla med om att det är lite osexigt och inte så originellt med ”din inredningsbutik på nätet”. Hade nog tom något annat först. Tänkte nog mest där vad folk kan tänkas söka på.

    Jag ska testa att vända på det och använda ditt förslag.

    Att många varumärken ligger i texten beror på att det är stora varumärken som jag tror att folk söker på, i alla fall DAY Home. Frågan är väl om man kan bara in ett par varumärken och ändå få till sökorden bättre. Tyvärr rymmer första sidan inte så många sökord som önskat insåg jag och en kompis när vi skulle lägga in fler. Däremot kan man ju på alla undersidor som varugruppsbeskrivning, produkter lägga in ännu fler så att det tillsammans borde kunna bli rätt bra. En annan sak som jag gör och ska göra ännu mer är döpning av bilder så att de blir så fullmatade som möjligt.

    Jag har ett par bloggare som skrivit om oss och jag vet att jag där måste berarbeta lite mer. Tyvärr är ju de större bloggarna inom inredning redan kontaktade av andra. Man inser ju att i alla fall inom inredning har bloggarna stor makt.

    Har du någon erfarenhet av vanlig hederlig annonsering eller är det att kasta pengarna i sjön?

    #159227
    Dunis
    Deltagare

    @Darling 59987 wrote:

    Jag är väldigt nöjd med Wikinggruppens support. Man får snabbt svar och dom är hjälpsamma.

    Just nu så bokför jag i Specter, men har (av snålhetsskäl) ingen koppling mellan webbutiken och Specter.

    Koppling Wikinggruppen-Specter finns i 2 varianter. Kör man den dyrare så kommer all data du behöver över i Specter. Sedan jobbar du med dina ordrar, bokföring mm i Specter.
    Koppla Specter SBM affärssystem till din webbutik

    Specter i sin tur har integration till Klarna, DIBS, Pacsoft m fl.
    Affärssystem på webben med Specter Business Management.

    Som sagt var så har jag ännu inte kopplat ihop allting, men hoppas att det kan bli riktigt smidigt flöde den dagen jag bestämmer mig för att göra det. Jag hoppas även att mycket av bokföringen då sker automatiskt.

    Det finns gamla trådar där folk delar med sig av hur dom jobbar med Specter-integrationer, precis som vanligt är en del mer nöjda än andra. Testa att söka på ehandel.se.

    Tack för tips! Jag har än så länge goda erfarenheter av supporten och det är skönt att höra att de även är så när väl allt är installerat. :)

    #159215
    Dunis
    Deltagare

    @Darling 59973 wrote:

    Jag kör Specter. Jag har valt det för att det för en billig penning finns stora möjligheter till integration med min webbutik (Wikinggruppen) samt möjligheter till automatisering av stora delar av bokföringsarbetet. Sedan så gillar jag att det är online.

    Jag har dock inte aktiverat integration/automatisering än, vet dock att det finns andra här på forumet som kör Specter med integration till webbutiken.

    Jag tycker Specter funkar ok, personligen föredrar jag det före Fortnox som jag hade innan.

    Innan jag bytte till Specter så fick jag ett demokonto hos dom så att jag kunde testa hur systemet funkade innan jag bytte.
    /Lena

    Ah vad bra med en som kör Wikinggruppen. Jag kommer nämligen också att ha deras webblösning och där finns ju ex Specter som tillval. Innebär Specter alltså att all data går över till programmet och att du kör bokföringen där? Sorry för korkade frågor men jag är helt novis på detta. Behövs något mer program för att få allt att funka. En annan fråga, hur har wikinggruppen varit med supporten? är du nöjd?

    #159203
    Dunis
    Deltagare

    Någon som kör Specter?

    #159174
    Dunis
    Deltagare

    @FredrikGust 59930 wrote:

    Ska man köra Mac finns det de som kör t.ex. IOrdning, men ska du byta plattform är nog ett webbaserat att föredra.


    @Greger
    : BOQ utvecklas i Boden och de är väldigt lyhörda för önskemål för hur systemet ska vidareutvecklas, bland annat håller vi på att optimera SIE-importen från en nätbutik. Otroligt snabbstansat och lätt att navigera i.gott om skärmfilmer som visar hur olika moment lättast utförs.

    Ja, webbaserat låter logiskt om jag startar på min gamla häck till PC och senare går över till Mac. Iordning verkar bara köra Mac vad jag kan se.

    Kanske ska kika på Hogia igen. Alla dessa val…

    #159171
    Dunis
    Deltagare

    En sak till, jag har nu PC men funderar på en MAC och vill att programmet ska funka där också sedan när det bytet sker

    #159169
    Dunis
    Deltagare

    Tack för era svar och precis som du skriver Fredrik så är just en av mina frågor det där med fakturor dvs behöver man ett faktureringsprogram ingegrerat? Hogia har jag kikat lite på då deras webbaserade Smart verkar lätt för en rookie. Men då kommer åter igen frågan om det räcker med enbart bokföringen eller om man måste köpa till deras faktureringsprogram och då blir ju prislappen genast dyrare när man hamnar på en årskostnad på 1800 kr. Samtidigt vill jag inte spara in i de ändar där jag verkligen kommer att behöva ”rätt” grejer. Inte kul att sitta och svära över ett bokföringsprogram som inte är smidigt för att man skulle spara in lite. ;-)

    Jag har även kikat lite på Specter, Iordning och hört vänner som kör Visma och trivs med det.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 17 totalt)