Forumsvar skapade

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #189879
    Flaskhalsen
    Deltagare

    Tredje-partslogistik eller eget lager? Hur mycket lageryta krävs för nuvarande omsättning? Krävs kyl-förvaring av några produkter?

    #189875
    Flaskhalsen
    Deltagare

    Hur löser tjuven problemet med Bank-id som idag är krav? Ett kreditkort är lätt att sno, men att även sno någons telefon OCH få tag i koden till bank-id kan inte vara speciellt lätt tänker jag?

    Hursomhelst, vi får ofta in fejkbeställningar av olika slag, delvis för att vi inte integrerat Swish än i webb-butiken så man kan genomföra en beställning utan att betala direkt vid köpet utan måste göra betalningen manuellt som vanligt i Swish-appen. Detta är dock inget problem då vi alltid kontrollerar inkomna Swish-betalningar och obetalda ordrar så inget skickas förrän det är betalt).
    Det roliga är när folk ska försöka lura till sig grejer så köper de uppenbarligen aldrig något de faktiskt vill ha, utan köper 20st av samma sak, eller helt orelaterade produkter som inte går att kombinera, dvs det finns ingen som helst logik i dessa ordrar. Det får mig att fundera på om det är botar som gör dessa beställningar.. ? Men antagligen är det bara blåsta kriminella som sitter framför datorn halvt nerdrogade eller fulla.

    Sen undrar jag Pontus, hur kan man ens bedriva e-handel utan att erbjuda kortbetalningar? För oss finns inte det ens på kartan, det är ju för fan varannan order man skulle förlora? Låter helt konstigt faktiskt..

    #189874
    Flaskhalsen
    Deltagare

    Har själv funderat på samma, kanske mest för att kunna bevisa för kunden att vi vet exakt vad som lagts i lådan så det aldrig uppstår några tveksamheter.
    Men har alltid undrat om detta kan bli ett problem integritetsmässigt när anställda är filmade hela arbetsdagen?

    #189870
    Flaskhalsen
    Deltagare

    Har själv aldrig upplevt detta som ett problem, sen kanske det beror på vilken typ av tjänst/varor man säljer. Du måste komma ihåg, inköpare är oftast inte speciellt kunniga, de är bara anställda vanliga arbetare utan något som helst intresse för arbetet de utför och har antagligen aldrig ens hört talas om allabolag.se.

    Efter över 10 år i min bransch har jag till exempel har jag aldrig ens sett en korrekt gjord offert-förfrågan med all information man behöver för att kunna ge ett seriöst prisförslag, trots att flera företag som handlat av oss har miljardomsättning.
    Detta leder till ett oändligt mailande fram och tillbaka, trots att man förmedlar all information man behöver för att kunna ge ett prisförslag i första mailet. Av någon anledning läser inte folk mer än första meningen i ett mail..

    Nu är jag ingen expert på detta, men jag gissar att den informationen du vill dölja är enligt lag offentlig, så det går inte, men det är bara en gissning.

    #187734
    Flaskhalsen
    Deltagare

    Just det: ha INTE fri frakt och INGA fria returer (ja om produkten kunden fått inte är skadad/defekt förstås). Kunderna måste förstå att frakt kostar pengar och även returer. Efter snart 12 år i branschen har jag lärt mig att de flesta kunder tror av någon anledning (antagligen omedvetet) att ett ångrat köp, dvs en retur av en oskadad/hel produkt kommer kasseras/slängas när den blivit returnerad – de kan inte i sin vildaste fantasi förstå att den fullt fungerande/hela/oskadade produkten ska säljas igen, så de klistrar på en returetikett på precis vilket ställe som helst, emballerar inte returen alls så den kommer fram totalförstörd osv osv osv..

    Förutse alltid alla problem innan de händer, sparar enormt mycket tid!
    Se till att kunden är nöjd redan innan de fått produkten genom bra kundservice/hjälp osv, uppstår ett problem efter kunden fått varan så är de trygga i att du är hjälpsam och behöver inte ”skrika o sparka i ren panik” utan kommer istället kunna förklara varför de inte är nöjda, vilket underlättar för båda parter.

    #187733
    Flaskhalsen
    Deltagare

    Glömde skriva, alla ordrar måste kontrolleras manuellt av dig och registreras manuellt i det system du använder för bokning av sändningar. Vi har en ca 6 returer om året pga att vi gör såhär, annars skulle vi ha flera hundra upp till tusentals returer om året pga att folk skrivit fel mailadress, fel mobilnummer, fel adress, köpt fel tillbehör till en viss produkt, lagt flera ordrar i rad (som såklart måste kontrolleras om kunden vill slå ihop dessa till en och bara betala 1 frakt – för annars kommer de blir svinsura, trots att det är kunden som gjort fel).

    Dvs, förutsätt att varje order kan gå fel/ bli ett problem så undviker du enormt mycket returer och problemkunder.

    #187732
    Flaskhalsen
    Deltagare

    1. Klarna drar till sig krångelkunder som flugor till skit.
    2. DHL är nog det fraktbolag som du kan få bäst pris hos om du vill kunna skicka inom hela Sverige.
    3. Lär dig ALLT om hur ditt valda fraktbolag hanterar ALLT, dvs, returer, leveranshinder, frakt-tillval och kostnader för dessa, paketspårning, leveranskvittenser, vem som har ansvar för vad, hur bortkomna paket hanteras, skadade leveranser, osv osv osv.
    Det viktigaste av allt när det handlar om frakt: SE ALLTID TILL ATT FÅ EN PÅSKRIVEN KVITTENS MED ALLA KUNDERS SÄNDNINGAR NÄR CHAUFFÖREN HÄMTAR DAGENS UTLEVERERANS. Om något försvinner på vägen så MÅSTE du kunna skanna in en sån lista med underskrift att chauffören har hämtat sändningen, annars kommer du aldrig få en spänn.
    Det är väldigt få småföretag som håller på med den kvittensen för det är krångligt och tar tid, men att skicka en order för flera tusen som sen försvinner och inte har rätt att få tillbaka en enda krona från DHL är inte så skoj.
    4. ANVÄNDARVILKOR ANVÄNDARVILKOR ANVÄNDARVILKOR ! ! ! Du behöver vara extremt nog med dina användarvilkor och reglerna kring dessa. Både för att skydda dig själv som företagare och kunna hänvisa kunder till vad som gäller, då är det också lättare att hantera problemkunder samt även att bjuda på något eller vara extra snäll mot vissa kunder då man kan förklara ”i användaravtalet som du godkände genom att handla här står det såhär, men nu är vi snälla och bjuder på detta” osv osv.
    5. KUNDSERVICE! Är du lätt att nå och prata med, samt svarar snabbt på kunders frågor så sprids det som en löpeld att du är seriös och hjälpsam. Det är OVÄRDERLIGT. Utgå alltid från att kunden har rätt, men om du upptäcker att så inte är fallet så måste du vara stenhård och hänvisa till dina användarvilkor. Självklart får man ibland göra undantag även här då varje kund är unik.
    6. LÅT ALDRIG KÄNSLORNA TA ÖVER oavsett vad det gäller och försök se ”the bigger picture”.
    7. Glöm aldrig att du INTE är en välgörenhetsorganisation, du driver ett företag för att tjäna pengar.
    8. Planera redan första året hur du ska få tag i din första anställda, för en vacker dag måste du utöka med en eller flera personer, då går det inte lägga ut en annons och börja intervjua människor som slutar göra sitt jobb efter 6 månader när de fått fast anställning och bara går till facket och tvingar dig betala flera årslöner för att bli av med dom. De första människorna du anställer MÅSTE vara människor du känner och kan lita på.

    Lycka till!

    Lycka till!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)