Forumsvar skapade

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #182117
    MissPenny
    Deltagare

    @OscarJ 87782 wrote:

    Varför vill ni ha pengarna varje dag? Är det inte enklare redovisningsmässigt att bara få det en gång i veckan?

    Visst vore det enklare att få betalningarna varje vecka. Det är helt okej att bunta ihop dem, vore enklare faktiskt. Men jag har inte sett någon som betalar 1 ggn i veckan (förutom Klarna). Vad vi kanske inte riktigt är så nöjda med ang Klarna Checkout är att det är dyrt men framförallt att man får betalningarna först 3 veckor efter leverans av varan. Vi har också relativt stora ordrar där pengar binds upp. Men visst tar Klarna risken.

    #182116
    MissPenny
    Deltagare

    @JohnL 87781 wrote:

    För att kunna avgöra om Verifone blir lönsamt för dig måste du räkna på hur många kortköp du har per månad samt snittvärdet på dom.
    (Förstår om det kan bli svårt att få fram exakta siffror på det nu när du använder KCO för det kommer ju förmodligen bli en annan fördelning sedan om du använder 2 olika leverantörer och betalningen inte styrs mot faktura på samma sätt.)

    Har du t.ex bara 20 kort transaktioner i månaden blir det ju 10 kr per transaktion du betalar.

    Jodå John, räkningen är redan avklarad och det blir lönsamt. Min fråga handlar mer om e-handlare är nöjda med Verifone. Finns det något negativt med dom som jag missar.

    #169178
    MissPenny
    Deltagare

    @GregerA 62554 wrote:

    Bästa pris på inlösen får du om du är medlem i Svensk Handel och använder Teller som inlösare. Även medlemsskap i Företagarna ger bra avtal med Teller. (0.85 kr + 1.7-1.8% resp 1.25 kr + 1.85-1.90%) PSP tillkommer på dessa priser. Dessutom krävs naturligtvis medlemsskap som kostar en slant – men ger också tillgång till andra förmåner.

    Hej!
    Jag försöker sparka liv i den här tråden.. Jag gick in på E-handel.se´s ”Jämför kortbetalning” och om jag kollade på hur inlösaren Teller + medlemskap i Svensk handel gjorde sin beräkning så var det angivet att de hade en fast kostnad på 0,85 kr + 0% rörlig kostnad/transaktion vid köp med svenska kort. Stämmer det?

    Stod också att Babs har en startkostnad på 1500 kr + månadskostnad 200 kr (räknas av mot trans.kostnad) och en fast kostnad på svenska kort med 3 kr + 0% rörlig kostnad. Stämmer detta måntro? Jag är alltså ute efter en kortinlösare som inte har några rörliga kostnader. Någon som vet?

    #164998
    MissPenny
    Deltagare

    @connywesth 63258 wrote:

    Om du baserar fraktkostnaden på postnumret så kan inte kunden fuska särskilt lätt eftersom du ska leverera möblerna till det postnumret. Givetvis kollar du alltid alla inkommande order så att kunden är folkbokförd på den adressen, det kan man göra manuellt helt gratis genom att mejla servicejouren@skatteverket.se.

    Man bygger enkelt en rutin som utifrån leveransadressens postnunmer slår upp ett fraktpris som du definierar. Kunden ska inte själv kunna styra hur mappningen mellan dennes postnummer och frakttariffen, det styrs från programmodulen som du ska ha kontroll över men inte kunden.

    Själva programmodulen i sig är enkel att ordna. Det svåraste är nog för dig att bestämma en frakttariff som blir lönsam. Men det är inte så svårt heller. Sen ska den integreras i din eHandelsplattform, så det är dessa tre moment som är minimum för att hitta en lösning. Det går ju även att bygga ett admingränssnitt så du du flexibelt kan ändra tarifferna och mappningen mot postnummerområdena, det kräver lite mer tankearbete, men är ingen rocket-science det heller.

    Men vad som är viktigt för dig är nog att ha en bra logistikmodul som även klarar arr räkna ut optimal packning av varje bil och optimal transportrutt vid varje körning. För det verkar på din beskrivning som bilarna ska rulla i hela Sverige och då blir transportkostnaden en betydande del av ditt erbjudande till kunden.

    Ska du leverera från Skåne till Kiruna så tar det 2-3 dagar att köra sträcka med lastbil, kanske kan man lasta bilen på en tågvagn större delen av sträckan och låta chauffören vila eller låta en lokal chaufför köra ut i Kiruna. Känns ju lite väl kostsamt om chauffören bara ska hänga med som bihang från Sköne till Kiruna för att leverera en möbel, och sen åka hem till Skåne igen.

    Såna långa sträckor kräver omfattande planering av logistiken för att de ska bli lönsamma och effektiva.

    Om du räknar på detta så tror jag du får svårt att hitta lönsamhet i det, när du är liten handlare. Det finns specialiserade transportföretag som dagligen kör dessa sträckor och därmed kan få lönsamhet i dem till rimliga kostnader för kunderna.

    Men jag skulle nog börja med att lägga upp ett tariffmakro i Excel så jag skulle kunna experimentera fram och räkna ut simulerade frakttariffer, och cash-flow-scenarier innan jag lanserar en sån affärsmodell.

    Tack för svaret! Då vi har en butik idag i Skåne (och ännu inte öppnat ehandel) så levererar vi redan nu med egna bilar men nästan uteslutande inom Skåne. Det händer då och då att vi tar turer upp till Stockholm och Göteborg. Händer också då och då att vi får beställningar från längre upp i landet och då har det blivit att vi slår ihop oss med ett annat företag och deras fraktbolag. Vi har idag lagt upp 4 olika priser beroende på postnummerindelning. Det känns som att det är dumt att inte utnyttja den ”färdiga” indelningen som postutdelningen förser oss med. Om inte annat så kommer det förmodligen bli, när vi öppnar ehandel, att vi kommer använda oss av fraktbolag. Det där med att maila skatteverket var ett bra tips. Ännu har vi inte råkat ut för att ingen befunnit sig på adressen vi levererat till (jo, en organisation som fick leverans men sedan gick under jorden, men det har vi lärt oss mycket av). Jag tror att jag mailar till Starweb och hör om de har något bra tips eller förslag. Tack än en gång för svaret.

    #162542
    MissPenny
    Deltagare

    Hejsan!
    Tack för alla svar! Verkligen schysst att svara. Jag har varit lite otydlig med hur jag tänkt. Vi ska förmodligen i inledningsskedet börja köra med egna lastbilar till att börja med och det bara inom Sverige. Då vi ska sälja möbler så är det stora saker som ska transporteras. Vi utgår från Skåne och tänker att det ska bli billigare frakt i vår närhet, lite dyrare i Halland etc, ytterligare lite dyrare i Stockholm etc och en maxfrakt i norrland typ. Då Sverige är indelat i postnummer så tänkte jag att man kunde dela in fraktkostnaden i fyra olika intervaller beroende på de två första siffrorna i postnumret. Bevakning av postnummerförändringar kan man göra via posten. Som jag förstår det så kan jag förmodligen lägga upp 4 olika ”fraktsätt” där kunden aktivt får kryssa i vilket som stämmer in på de två första siffrorna i dennes postnummer. Tror ni man kan tappa kunder på den lösningen eller att kunder kryssar i fel fraktsätt med illvilja?

    #162412
    MissPenny
    Deltagare

    @sanmic 62932 wrote:

    Jag har ingen koll på hyrshopparna, men i Magento kan du styra det utan problem med en liten gratismodul.

    Antar att stödet borde finnas i Prestashop och dem flesta hyrshopparna oxå.

    Okej! Vår blivande shop är inte i Magento. Vår hyrshop, Starweb, har inte det men håller på att undersöka det så det kan nog ta tid. Ingen som känner till något utomstående som man eventuellt kan haka på (om det nu går)?

    #162095
    MissPenny
    Deltagare

    @GregerA 62554 wrote:

    Nej, det är inget som hindrar att du öppnar konto och tecknar avtal om direktbetalning med alla bankerna. Det är så man (tyvärr) måste göra för att få lägsta kostnad på direktbetalning.

    För kortbetalning tecknar du avtal med en bank/inklösare och en PSP.

    Avgifterna för kort brukar vara en fast kostnad för alla kort plus en procentsats för kreditkort, vare sig de är svenska eller utländska. Du kan räkna med att ca 30% av svenska transaktioner sker med kreditkort – resten med bankkort. Du kan nog också räkna med att ca 3 ggr så många betalar med kort som med direktbank.

    DIBS är nog den enda PSP:n som tar en procentsats. De övriga tar ett fast belopp på nån krona per transaktion.

    Jag tror alltså att ditt erbjudande från SEB är 4:49 vid bankkort och 4:49 + 1.95% vid kreditkort. Det är väl inte direkt billigt, men det är de listpriser som gäller oförhandlat. Det är ju så att de passar på att ta lite extra betalt bara för att de hjälper dig med det ”krångliga”.

    Bästa pris på inlösen får du om du är medlem i Svensk Handel och använder Teller som inlösare. Även medlemsskap i Företagarna ger bra avtal med Teller. (0.85 kr + 1.7-1.8% resp 1.25 kr + 1.85-1.90%) PSP tillkommer på dessa priser. Dessutom krävs naturligtvis medlemsskap som kostar en slant – men ger också tillgång till andra förmåner.

    Det går bra att ha en allt-i-ett lösning för direktbank med t.ex Payson eller Paynova. De senare är nog mer förhandlingsbara när det gäller pris för direktbank.

    Vi kör själv via Paynova, och använder deras allt-i-ett för direktbank, och deras PSP-tjänst för kort. Inlösen på kort kör vi via Teller. Det skall också gå att koppla på egna avtal för direktbank om det blir aktuellt.

    Okej! Tack för svaret! Det hjälpte mig mycket :) Om man t ex har Paynova som allt-i-ett för direktbetalningar som ni har – behöver man också ha individuella avtal med varje bank? Om man har direktavtal med varje bank så tar det väl betalt för direktbetalningar också såklart? Är det per transaktion + %-sats? Undrar också på vilket sätt PSP-tjänsten tar betalt, per transaktion? Det är mycket att dra i här tycker jag men det lossnar lite varje dag.

    #162060
    MissPenny
    Deltagare

    Hej!
    Jag har granskat sidan ”Jämför betallösningar..” och fyllt i önskedrömsscenariot med 70 korttransaktioner/mån X 7500 kr i snittransaktion.

    Om jag lämnar faktura/delbetalning utanför diskussionen o önskar de 4 storbankernas direktbetalning + Visa + Mastercard så skulle t ex en komplettlösning med Payson kosta 16000 kr/mån, vilket blir mycket pengar månad för månad 😮

    Jag pratade med SEB idag som erbjuder följande, om man får sin ansökan beviljad såklart: Företagspaket 600 kr/år, PSP (via Dibs) + kortinlösen 298 kr/mån + 4:49 kr/transaktionsköp (+1,95% utländska kort). Detta skulle bli
    662 kr/mån om man antar att alla köp är via svenska kort. Om man nu antar att de andra 3 storbankerna har samma kostnad så blir det ändå bara 2648 kr/mån!

    Mina frågor: Är det någonting som gör att jag inte kan gå till alla 4 bankerna och skaffa företagskonto/kortinlösen? Är det något jag missat?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)