Forumsvar skapade

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #183161
    Sebastian_
    Deltagare

    @Dancar 89166 wrote:

    Japp, jag har varit i kontakt med dem och sitter med kontraktsförslag nu. Kan konstatera att deras erbjudande är mycket bra, enligt min personliga åsikt troligen det bästa checkout-erbjudandet på marknaden.
    För Handlaren:
    – Inga fasta avgifter
    – Endast % på försäljningen, väsentligt lägre än exempelvis Klarna (oförhandlat)
    – Snygg smidig checkout (ej implementerat den ännu så har ingen erfarenhet av konverteringsgrad, dock troligen en mycket bra sådan).
    – Utbetalning dagen efter, bra för likviditeten.
    – Insights, data/statistik baserat på alla kunders köp. Lär känna dina kunder, skapa kundgrupper för riktade utskick etc.
    – Trevliga att ha att göra med, bra support etc.
    För Kunden:
    – Kund väljer betalningsmetod innan köp, till skillnad från många andra checkouts så tas inte någon kreditupplysning om man avser att betala med exempelvis kort.
    – 30 dagars faktura, vilket gör att kund kan betala fakturan tillsammans med sina andra räkningar. Minskad risk att glömma bort fakturan och därmed irritation.

    Om man tittar på Klarna, som får anses vara benchmark i branschen, så är Collector bättre eller likvärdiga på samtliga punkter för både handlare och konsument. Med reservation för konvertering som inte är utrett ännu.

    Allt baserat på mina egna erfarenheter och mina åsikter, samt ren fakta. Sen får andra ha sina åsikter och tycka jag har helt fel givetvis.

    Riktigt bra, tack för ett bra svar! Är intresserad utav att köra Collector, hört bra om dem. Hade varit superintressant att se konverteringen med Collector jämfört med Klarna såklart. Återkom gärna när du har utforskat konverteringsgraden, hade varit grymt uppskattat. Du kan skicka ett pm :)

    #183159
    Sebastian_
    Deltagare

    Hej Daniel,

    Kollade du upp Collector något mer? Vad tyckte du om deras erbjudande?

    Såg att ni kör Svea på er hemsida – är du nöjd? :)

    /Sebastian

    #183149
    Sebastian_
    Deltagare

    @markus.jansson 89145 wrote:

    Jag brukar också dela upp det i två alternativ (finns säkert fler) när man pratar om att leja ut fakturorna. Du kan göra det genom 1. Fakturaköp/Factoring och betala en procentuell kostnad för risk och för att få betalt direkt.

    Eller 2. Fakturaservice där du får de administrativa delarna likt nr 1 (kreditbedömning, distribution, reskontra, påminnelse, inkasso etc.) – men behöver själv vänta in pengarna från kunden. Du själv bestämmer hur allt ska flyta på i kundupplevelsen. För en fast styckkostnad.

    I nr 2 är det din faktura och din kontroll över kundupplevelsen – så det beror lite på exakt vad eget-faktura-case innebär för dig.

    Vi har ingen ren kreditbedömningstjänst utan vi har det i realtid kopplat till både Nr 1 och Nr 2 ovan. I vårt fall med vår Checkout väljer man vilket alternativ man vill ha. Nr 2 ligger på kanske 10-12 kronor som standard per faktura inkl. kreditbedömning och allt därefter.

    Som ny brukar det flesta välja alt. 1 i början för att det blir mindre att tänka på och man kanske inte har så mycket egen data att gå på. När det finns är det intressant för företaget att jämföra kreditförluster och kostnad för att ligga ute med pengar, m.m. och jämföra med kostnad för fakturaköp/factoring. Det är så olika karaktäristiska i olika produkter och bolag så svårt att säga vad som är bäst.

    Förutom CreditSafe som rena kreditbedömningstjänster finns Bisnode, UC m.fl. Vet däremot inte hur mycket data de har jämfört med varandra samt jämfört med betaltjänster som har mer data i grunden att gå på tillsammans med kreditbedömningen.

    Det är precis så jag ser det. I slutändan blir alternativ 1. en ”finansiering” för mig givet att alternativ 2 är identisk bortsett att fakturorna inte säljs. Jag är inte riktigt säker att jag vill betala ett sådant högt pris för den finansieringen…

    Igen, tack för grymt svar!

    #183133
    Sebastian_
    Deltagare

    @markus.jansson 89128 wrote:

    Några tankar som kanske kan ge något:

    Räkna ut vad din tid kostar och/eller vad du ev. förlorar på att inte kunna lägga tid på annat under dygnets 24 timmar. Jämför olika alternativ med det.

    Det positiva att få gjort en kreditbedömning i realtid när kunden ska avsluta sitt köp är att ditt system direkt kan erbjuda alternativa betalsätt. Om du inte gör det i realtid riskerar du att behöva återkoppla i efterhand om en person inte får handla på faktura, med följden att kunden kanske inte vill ha varan längre och får en dålig upplevelse.

    Ett alternativ mot att ”sälja” dina fakturor för en procentkostnad (fakturaköp/factoring) är att använda en tjänst för fakturaservice, som tar hand allt åt dig utan att du betalar en procent av beloppet. Oftast ingår också en väl genomarbetad modell för kreditbedömning i den fasta styckkostnaden per faktura. Distribution, reskontra, hantering, ev. inkasso är sedan automatiserat men på dina villkor.

    Du får vänta på pengarna, där de flesta kommer i tid, och resten till slut (nästan alla) – om du har en bra kreditbedömning som även tar hänsyn till risk.

    Så det beror på ditt likviditetsbehov, som Oscar123 m.fl. nämner. Väg även din marginal på produkterna/tjänsterna och andra relevanta kostnader för din försäljningskostnad.

    Du kan absolut lyckas om du istället kör allt helt och håller i egen regi! Så länge du levererar en bra kundupplevelse genom hela cykeln.

    Räkna på allt! Inkl. din tid, integration och transaktionskostnader (och säkert fler saker) för alla olika alternativ :)

    /Markus

    Tack för ditt svar Markus. Känns som de flesta diskuterar den administrativa fördelen med att leja ut fakturorna. Är dock mer intresserad kring själva kreditbedömingen vid ett eget-faktura-case – är det något ni på payer erbjuder?

    /Sebastian

    #183130
    Sebastian_
    Deltagare

    @Dancar 89126 wrote:

    Tittade på en setup med att ha egna fakturor men att de automatiskt gick direkt till NoxFinans som sedan sköter all hantering och eventuell indrivning. På så vis slipper man all hantering men det blir väsentligt billigare, typ 7-8 kronor per faktura, jämfört med en färdig checkoutlösning. Dock så behöver man då någon form av kreditkontroll i själva webbutiken, typ Creditsafe och då får du lägga på ett antal kronor utslaget per köp (givetvis beroende på volym då du oftast betalar en fast avgift). Utöver detta så måste man ta hänsyn till risk samt likviditet (checkout kanske betalar dagen efter medan egen faktura betalar när kund betalar) Kalkylen visade till sist att det inte blir nämnvärt billigare med egen faktura än att använda sig av en färdig checkout, de få kronor som vi hade sparat väger inte upp för risk och likviditet så vi la ner tankarna på egen fakturering.

    Tilläggas bör att det beror på case till case, snittordervärde och ordervolym spelar givetvis en central roll kring vilken lösning som är bäst.

    Intressant. Tack för ditt svar. Om man bortser från likviditet kontra risk – Menar du att det var problem med Creditsafe’s kreditmall? Eller var det något annat? :)

    #183124
    Sebastian_
    Deltagare

    @FredrikGust 89122 wrote:

    Man kan säkert spara pengar på att köra faktura i egen regi, men om man också värderar sin egen tid finns det ofta bättre saker att lägga tiden på i ett mindre bolag.

    Det bästa med att låta någon annan hantera fakturorna är att man slipper ta i allt det negativa i dialogen med kunder som glömmer eller inte vill betala. Det lämnar mer plats för positiv energi och en trevlig ton i kundtjänstfunktionen.

    Sedan e-postfakturornas intåg är det många inklusive mig själv som lätt missar en faktura som dyker upp mitt på dagen en vardag som man ska komma ihåg att knappa in för betalning på kvällen. Hamnar fakturan i stället direkt i en app där man får påminnelser någon dag innan fakturan förfaller hjälper det också mig som kund att vara en god betalare.

    Som kund har man också vant sig vid flexibla betalsätt och jag väljer därför ofta att handla hos dem som använder en samarbetspartner för fakturor som man känner igen och betalat till förut.

    För B2B däremot är kanske kunderna färre och ordrarna större. Då känns procenten av på bankkontot. Här kan det vara värt att kolla på egen faktura.

    Det finns olika leverantörer att välja bland och vi har valt att primärt jobba med Klarna just för deras storlek och välkända varumärke. Priset kanske är dyrare, men vi säljer mer i stället.

    Framför allt lägger vi tiden på sådant som gör att vi säljer mer och minimalt med tid på det vi redan sålt.

    Tack för ett bra svar! Bra input, tack! :)

    #183121
    Sebastian_
    Deltagare

    @Ricky 89117 wrote:

    Jag använder mig själv av Payson som erbjuder faktura. De tar ju hela ”risken”.

    Visst kan man hålla det i egen regi, men jag bävar inför tanken att behöva dra i diverse ärenden där kund inte betalar faktura eller behöver delkreditering på faktura…sånt är ju annars ”inbyggt” i många faktura-system där du kan helt kreditera eller delkreditera en faktura via enkelt knappklick…

    Men som sagt, jag har aldrig kört i egen regi själv. Kanske andra kan bidra med mer verklighetsbaserade åsikter? :)

    Tack för ditt svar :)

    #183120
    Sebastian_
    Deltagare

    @OscarJ 89118 wrote:

    Hur ska du göra kreditslagning mot vilka du ska tillåta göra köp mot faktura?

    Precis detta jag undrar själv – så tar gärna emot tips kring detta.

    Har undersökt Creditsafes kreditmallar för upplysning som ett alternativ men osäkert på hur bra de funkar.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)