Forumsvar skapade

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #139738
    Thorsson
    Medlem

    @nmn 38247 wrote:

    Och vilket affärssystem är så smart att det själv kan ta emot pdf fakturor på mail och själv lägga in dem för godkännande. Borde inte vara rocketscience, det finns ju appar till telefoner som kan dra all möjlig info ur en kamerabild.
    Ge var leverantör en unik epostadress att skicka fakturorna till så är grovsorteringen löst.

    Ekonomisystembranschen måste var något gud glömde, de som är moderna scannar papper, behöver jag säga mer.

    Oh yes…och där har du anledningen varför vi jobbar med detta hos oss. Att tabort skiten från början…

    #139566
    Thorsson
    Medlem

    @Rob 38168 wrote:

    Fast man behöver väl inte ha olika serier om man scannar in de papper man får och bokför dom istället. Då lagrar man bara pappersoriginalen i hyfsat bra ordning så man kan hitta dom vid behov. Eller tänker jag fel?

    Du tänker rätt så länge du har allt digitalt.

    Det du kan tjäna på att ha olika serier är om du har ett fakturaprogram till exempel och ett bokföringsprogram. Säg att du har Innvoice Machine för du gillar det bättre (goare design kanske än Fortnox vad vet jag). Om du inte har olika serier behöver du bifoga varje faktura till bokföringsprogramet, har du olika serier behöver du inte det. Då kan du boka in en journal och hänvisa i stället.

    Oftast har man fakturering och bokföring i samma program, men mycket annat är inte så.

    #139483
    Thorsson
    Medlem

    Yes… fast det är viktigt att särskilja via serie annars blir det hopp bland numren i pärmen. Fast det kanske alla har koll på…

    För att svara på din fråga är Fortnox ett exempel som hanterar det. Lägg på arkivplatsen så kan du maila/bifoga dit löpande.

    #139426
    Thorsson
    Medlem

    Så härlig tråd att jag blev medlem!

    Jag är med och äger ett företag där vi har som vision att digitalisera all bokföring, och helst göra allt automatisk.

    Minns en artikel i höstas som visade på att företagaren lägger en vecka av fyra på att administrera. Helt sjukt…

    Och det finns massor man kan göra för att minska ner omfattningen av dina papper. Och så klart kan du göra det mer eller mindre sofistikerat.

    Ett par exempel.

    Om du processar en faktura online så behöver du inte skriva ut den (så länge du kan komma åt den digitalt under de sju åren som krävs) så länge du lägger den i egen verfikatserie. För annars blir det hål i verifikationsserien…och det är dumt.

    Kvitton då?

    Japp, det går att göra saker där med. Finns diverse appar som hanterar dem online (shoeboxed, lemon mfl) men det räcker att dra upp dem i Google Docs (egentligen tveksamt då servrarna står utanför Sverige men men). Om du även lägger dessa i en egen bokföringsserie räcker det att spara orginalet tillräckligt sorterat (säg månadsvis om du har många, årsvis om du har få) i en hög under drygt fyra år….

    Nu blev det en uppsats…undrar ni något så fråga så ska jag försöka svara…

    /Johan

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)