Forumsvar skapade

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #168762
    Webbalex
    Medlem

    Hej. Jag heter Alexander och arbetar på en stor redovisnings- och revisionsbyrå som heter BDO. Jag inser att jag smyger in lite reklam genom att skriva ut bolagsnamnet men det hoppas jag att ni överser med det eftersom jag vill att ni ska kunna bedöma trovärdigheten i det jag skriver.

    För det första är det skillnad på en redovisningsbyrå och revisionsbyrå. Redovisning = bokföring, revision = granskning av bokföringen. Revisorn kan alltså inte sköta några papper åt dig. Bra att veta vad som är vad när man kollar priser.

    Sedan en tid tillbaka är revisionsplikten avskaffad för små bolag vilket innebär att det är frivilligt att ha en revisor. Bokföra måste dock alla göra och det kan man antingen göra själv eller anlita någon som gör.

    Att få hjälp med bokföringen kostar ca 550-650 kr/timme vilket låter dyrt men jag tycker att man ska fundera en gång till ändå innan man bestämmer sig för att göra det själv.

    1. Lägg din tid på det du är bra på. Du är säkert bättre på att dra in nya affärer än att bokföra; gör då det istället.

    2. Det tar längre tid att bokföra om man är ovan. Din tid kostar också och vi som är proffs gör det mycket snabbare än du.

    3. Vi kan detta. Du behöver inte oroa dig för att momsen blir fel, vilket kan stå dig dyrt. Förutom att du kan bli tvungen att betala mer i efterhand tar Skatteverket ut straffavgifter (skattetillägg) som kan svida.

    4. Vi kan ge tips och råd. När firman börjar gå med vinst hjälper vi dig att räkna på hur mycket du kan och bör ta i utdelning. Det är vanligtvis lägre skatt på utdelning – men tänk på att du t.ex. inte får lika mycket i föräldrapenning, sjukersättning eller pension om du tar utdelning istället för lön.

    5. Vi äger systemen – du slipper investera. På min byrå jobbar vi i Fortnox vilken går att koppla ihop med flertalet webbshoppar. Då kan du göra en del av jobbet själv och vi kan göra det som är svårt.

    6. Det finns en blogg här på ehandel.se där en kille beskriver hur illa det kan gå om man tappar kontrollen över ekonomin. Kör det ihop sig är det skönt att ha någon som hjälper dig, och som förvarnar innan det är försent.

    Därför rekommenderar jag alla småföretagare att överväga att ta hjälp med redovisningen. Det är inte så lätt som det ser ut, trots allt. Ring runt till några byråer och fråga om pris och vilket system de har. Det kan kanske sluta med att du t.o.m. sparar några kronor på det jämfört med att göra det själv.

    Som ni förstår är jag partisk eftersom jag jobbar på byrå själv men det är ofta vi möter människor som försökt bokföra själva och inte haft tillräckliga kunskaper, och då kan det bli väldigt dyrt att reda ut när det väl har gått snett.

    Med vänliga hälsningar
    Alexander Hackman

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)