Forumsvar skapade

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #170070
    xenia
    Medlem

    Tack för alla svar! Uppskattat! :-)
    Vi kommer inte att fortsätta med den leverantören utan säljer bara varorna så länge som de finns kvar i lager.
    Vi har erbjudit dem att ta över domänen mot den kostnad vi har lagt ut för den, men de svarade med att stämma oss. Vi var absolut inte ute efter någon ”name-napping” utan gjorde det för att öka försäljningen av deras varor via oss. Vårt förslag att skapa en butik som vi skötte på den svenska marknaden möttes av ett blankt nej och stämning, samt krav på villkorslöst överlämnande av domänen.

    Hur funkar det med att registrera varumärket? De anger att de har ett ”registered trademark” men jag hittar ingen registrering på detta namnet på PRVs sida som även ska täcka EUs länder.
    Tack!

    #123774
    xenia
    Medlem

    Tack för hjälpen! Nu lugnade du en nybörjare! :-)
    Då vågar vi testa!

    #119288
    xenia
    Medlem

    … hann inte se ditt inlägg, Greger, så jag lägger till: DU är OCKSÅ snabb att svara! :)
    Himla bra med detta forum för tips och råd bland oss ehandlare.

    #119287
    xenia
    Medlem

    Tack Parvelito – du är alltid så snabb att svara! :)

    Vårt hus är tack och lov välutrustat med många garderober och vindsförråd och de är fyllda av varor, så de måste ju ses som väl avgränsade. :)

    Företaget är ett AB som vi äger själva. Låter bra att vi troligen kan ta betalt för alla förråd som vi inte längre har egna kläder i.

    #117339
    xenia
    Medlem

    Del 3:
    Efter betalningsföreläggandet…
    Vi skickade alltså in ett betalningsföreläggande à 300kr och kryssade även för automatiskt verkställighet efter beslut (- kostar ytterligare 600kr när det sker).
    Kunden struntade blankt i alla mail och brev. Kronofogden kunde inte nå henne heller. Antalet betalningsförelägganden växte hos kronofogden. Några p-böter dök också upp. (Bra tänkte vi som då såg möjligheten att en existerande bil kunde mätas ut.)
    P-böter är ju statliga fordringar, vilket gjorde att man inte behöver bevisa mottagandet av fordran utan de går automatiskt till verkställighet. Det gjorde att Kronofogden kollade upp värdet på bilen, såg att det inte var något värde där och hittade heller inga andra tillgångar heller. Alltså fick vi därmed kvitto på att om kronofogden skulle lyckas nå personen i fråga skulle det inte finnas några pengar för oss heller. Vi bad kronofogden ta bort verkställighetsbegäran.
    Enl kronofogden har personen tydligen flyttat utomlands, men ligger på bevakning hos dem. Själv tror jag att det var en släkting som utnyttjade namn o personnummer. När vi ringde sa hon att det var hennes svärmor som beställt och att denna inte talade svenska utan ett annat språk och att hon själv inte kunde ta ansvar för svärmors beställning. Konstigt när kunden mailat på felfri och mycket artig svenska före lagd order. Det luktar bluff lång väg.
    Summasumarum – förutom kundförlusten åkte vi på kronofogdens avgift på 300kr. Detta ser vi dock som lärpengar. Dessutom uppnådde vi (ihop med andra som anmälde) att hon inte kan beställa igen (på det personnumret vill säga) hos företag som kollar upp betalningsförmågan och det känns ju skönt. Tycker det är bra om man tar en sådan kostnad för att hjälpa både sig själv men även andra att förhindra lurendrejare!

    #113070
    xenia
    Medlem

    Hej!

    Surfade runt lite till och hittade följande ang personalrabatt:
    ”Personalrabatter
    Personalrabatt är skattefri om den avser köp av en vara eller en tjänst från arbetsgivaren om varan eller tjänsten ingår i säljarens ordinarie utbud. Gäller dock ej offentligt finansierad hälso- och sjukvård (se nedan). Personalrabatt är skattepliktig om förmånen kan bytas ut mot kontant ersättning, inte riktar sig till hela personalen eller den gäller andra förmåner som den anställde får utanför arbetsgivarens arbetsplatser genom kuponger eller något motsvarande betalningssytem.”

    Det borde ju faktiskt även gälla i detta fallet. Bolaget är ett AB med två anställda och båda får erbjudandet. Då borde man kunna få köpa ordinarie vara till inköpspris från företaget. Eller? Vill ju helst inte åka på pumpen efteråt.

    #113059
    xenia
    Medlem

    Tack för infon! :) Borde ha misstänkt det… 😮
    Tack för att du svarade så snabbt!

    #112397
    xenia
    Medlem

    Del 2:
    Inkassokravet skickades både mailledes och postledes, men inget resultat.

    Idag har jag tagit nästa steg och ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogden.
    Eftersom vi förmodligen inte är ensamma om att råka ut för det får ni fortsättningen här:
    När inkassokravet förföll (10 dagar efter utskick) gick jag till kronofogdens hemsida och laddade ner en pdf-fil för betalningsföreläggande.
    Specade enl följande:
    Yrkat kapitalbelopp = förfallet belopp från fakturan
    Beräknad ränta = dröjsmålsränta tom ansökningsdagen (om detta avtalats i köpvillkoren)
    Ränta alt 1: enl §6 (då vi kör 8%+referensränta som just nu är 0,5%)
    Uppgift om fordran: vad köpet handlar om + förfallodatum
    Kostnader:
    Ansökningsavgift: 300kr (som vi får betala till kronofogden om inte kunden betalar)
    Eget arvode: 340kr (som vi får lägga till vår fordran för nedlagt arbete)
    Betalningspåminnelse: 50kr (får ev skicka två stycken, vet ej om man får ha avgift på båda, men vi hade avgift bara på den sista påminnelsen)
    Kravbrev enl 5§ Inkassolagen: 160kr.

    Skall bli spännande att se vad som händer. Hon kommer i vilket fall som helst få en prick i registret vilket kommer hindra henne från att kunna lura andra (som kollar upp kunderna).

    #112062
    xenia
    Medlem

    Jag kör en annan variant (tror jag – om jag hängde med i alla krökar här ovan).

    Jag säljer fraktfritt och bokar kostnad för varan på 4010.
    När jag köper frimärken bokar jag dem 4291 för att påverka marginalen på rena varor.
    Jag vill inte ha portot i klass 5 eftersom det ingår i min vara.

    Fick inga synpunkter från revisorn på detta för förra året.

    #111243
    xenia
    Medlem

    Tack för snabbt svar! Turligt nog är vi också Handelsbankskunder och det känns ju bra om man kan få någon valuta för paketet man betalar för :)!
    Ringde direkt Handelsbanken och fick sedan ringa till deras Inkassoverksamhet.

    Får betala 125:- per ärende

    och ”riskerar” att betala:
    inkassoavgift på 160kr
    porton för deras brev
    ev kronofogdekostnad
    undersökningskostnad vid tvist 1000.-/timmen

    Dessutom får man vid avtal tillgång till klisteretiketter (tyvärr fysiska och inte elektroniska) att sätta på fakturan för att visa ”vad som händer”…

    Först skall vi dock försöka få vår kund att betala – det är ju inte roligt för någon om det blir extra avgifter, men annars blir det den vägen vi vandrar…

    Tack för ett bra tips!:)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)