ANNONS

Fotbolls-VM i Brasilien ska ge E-handeln ett lyft

Fotbolls-VM i Brasilien ska ge E-handeln ett lyft

Brasiliens ekonomi går på tomgång efter flera år med fina tillväxtsiffror. I sommar är det dags för fotbolls-VM, och även om världsmästerskapet bara är en månad långt, räknar landets e-handlare med att det kommer att ge Brasiliens näthandel ett rejält uppsving under 2014.

ANNONS

Sommarens världsmästerskap i fotboll kommer inte bara att glädja landets fotbollstokiga befolkning. Landets e-handlare väntas även de dra på smilbanden. Anledningen är att VM beräknas bidra till att den brasilianska e-handeln ökar med 27 procent under 2014.

Enligt brasilianska E-Commerce Association, ABComm, kommer e-handeln bland annat att dra stor nytta av de investeringar som skett i landets infrastruktur. Man har även byggt ut landets 4G-nät, något som också det väntas öka antalet e-handlande brasilianare under 2014.

– Världsmästerskapet bör främst öka försäljning av elektronik och sportartiklar, två segment som redan är starka i den brasilianska e-handeln, säger ABComms VD, Mauricio Salvador.

53 miljoner nätkunder

Enligt ABComm omsatte den brasilianska e-handeln 13,1 miljarder dollar 2013, en ökning med 29 procent jämfört med föregående år. Man konstaterar också att antalet nätkonsumenter under förra året uppgick till 53 miljoner.

Tillväxten under 2014 väntas bli något lägre och bör landa någonstans runt 27 procent med en omsättning på 16,6 miljarder dollar. Det trots att landet och dess invånare just nu har det tufft ekonomiskt.

– Trots den vikande konjunkturen och att de personliga skulderna ökar i Brasilien, fick landets e-handlare tio miljoner nya kunder under 2013. Något som bidrog till att upprätthålla branschens genomsnittliga tillväxttakt de senaste åren, säger Mauricio Salvador.

 

Källa: ZDNet
Foto: Dilma Rousseff / Flickr

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.