ANNONS

Fysiska fester Partykungens trick för ökad nätförsäljning

Fysiska fester Partykungens trick för ökad nätförsäljning
King of Halloween 2014
Partykungen

E-handlaren anordnar en tredagarsfest som förhoppningsvis ska leda till att företaget säljer fler maskeradkostymer.

ANNONS

Partykungen har anordnat Halloweenfester förut, men nytt för i år är att festen gått från att omfatta en dag till tre dagar, och i år kommer aktiviteterna bland annat att omfatta separata discon för ungdomar och vuxna.

- Det är tredje året i år. Den ena delen är att vi vill nå ut mer lokalt i Gävle, där många av våra kunder faktiskt kommer och hämtar maskeradkostymer på lagret. Den andra delen är att vi vill utveckla konceptet med Halloween. Nästa år kanske det blir en hel Halloweenfestival, säger företagets VD Joel Svensson.

Inför årets kalas har Partykungen flyttat verksamheten till en större lokal, så förra årets besökssiffra på dryga 500 kan öka till det dubbla, och det bara under en av kvällarna.

Hoppas sälja kostymer

Men enligt Joel Svensson är tanken inte att Partykungen ska tjäna pengar på själva evenemanget, utan på andra saker som medföljer.

- Alla de här besökarna måste ju köpa sina kostymer någonstans så det är där vi tjänar pengar. Förra året sålde vi slut på förköpsbiljetterna och när kvällen kom var det folk som inte kom in.

I år kommer partyt att äga rum i en gammal folkpark i Gävle som enligt Joel Svensson passar bra för ändamålet eftersom den är "lite öde och läskig". Utöver festligheterna planerar företaget att bjuda besökarna på kompletterande upplevelser i form av till exempel spökvandringar.

- Det är stort i USA där hela oktober mer eller mindre vigs åt Halloween. Vi får mycket inspiration från USA både vad gäller produkter och event, säger Joel Svensson.