ANNONS

Geolokalisera eller inte?

Geolokalisera eller inte?
ANNONS

Getelastic går igenom fördelar och nackdelar med att försöka geolokalisera kunder som kommer till din butik. Det enklaste sättet att få reda på var dina kunder kommer ifrån är via deras IP-adress. Denna data kan sedan användas på olika sätt. Antingen skickar du kunderna direkt till rätt språk/butik eller så visar du en speciell landingssida där olika val kan göras.

Det är tydligen stor skillnad på hur de större aktörerna sköter geolokaliseringen. Två exempel är Nike.com och Dell.com där Nike alltid visar dig en ganska ful landningssida medans Dell helt enkelt skippar detta och skickar dig alltid till respektiva språk för den domän du kommit till. Dell har dock alltid en synlig drop-down meny där du istället själv kan ändra språk.

Spontant så tänker du kanske att det alltid vore bättre att visa rätt sida direkt men Getelastic påpekar att det inte alltid är fallet. Något som verkar vara självklart är dock att alltid visa om man har flera språk att välja mellan, kunderna kan ju nå din butik på många olika sätt och det är inte alltid geolokaliseringen är perfekt.

Källa

Dan Nilsson

Jag analyserar och jobbar med våra datatjänster Ehandelsindex och Ehandel.se Analytics. Transparens: delägare i Fyndiq AB, Contentor AB, Tonerlagret AB, E-commerce Park of Sweden AB och grundare på Ehandel.se