ANNONS

Google älskar kakor för mycket - blir inget förbud: "Har skapat osäkerhet"

Oreo-kakor utanför Googles campus
Diskuterats sedan 2020.

Google har dragit ut på det så länge de bara kan. Att slopa tredjepartskakan. Något som flera andra stora webbläsare redan gjort, exempelvis Safari och Firefox.

ANNONS

Det visar sig dock att Google älskar kakor alldeles för mycket, och förstås också den extra omsättning som de möjliggör via annonsering och spårning av användare. Nu meddelar sökjätten nämligen att man inte kommer att skrota tredjepartskakorna, som planerat.

I stället för att fasa ut tredjepartskakor kommer vi att introducera en ny upplevelse i Chrome som låter människor göra ett informerat val som gäller för deras webbsurfning, och de ska kunna justera det valet när som helst, skriver Googles Anthony Chavez, VP Privacy Sandbox.

Sökjätten ska nu föra diskussioner med tillsynsmyndigheter kring denna förändring. Att något kan ändras igen verkar alltså inte helt omöjligt, men Google har i alla fall fört fram hur de vill lösa problemet. En lösning som inte inkluderar att helt blockera tredjepartskakor.

"Har tagits emot med lättnad"

Vi frågade Google Ads-experten Karl Lindberg vad denna förändring egentligen betyder.

Vad innebär detta för annonsmarknaden på nätet?

Google meddelade redan 2020 planen att tredjepartscookies skulle tas bort. Att deadline sedan flera gånger har flyttats fram har skapat osäkerhet hos annonsörer. Förslaget som nu kommunicerades har tagits emot med lättnad för en del annonsörer. Vi på AdRelevance rekommenderar att fortsatt aktivt arbeta vidare med samtyckeslösningar som tillhandahåller datainsamling på integritetssäkert sätt, exempelvis med hjälp från en Consent Management Platform, säger Karl Lindberg.

Tror du att Google kommer lyckas hålla kvar i denna nya linje eller kommer de bli pressade att blockera?

Google verkar kommit fram till att det bästa alternativet för dem är att ge konsumenterna valet och det är ju positivt i sig. Viktigt att poängtera att det här är ett förslag och inte bekräftat att det kommer bli exakt så här. Sista ordet är inte sagt, det finns många som tycker att Google borde fortsatt gå mot att ta bort kakor helt. Det här kommer troligtvis vändas och vridas på fler gånger.

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se