ANNONS

"Hade aldrig kunnat drömma om sådana paketvolymer"

"Hade aldrig kunnat drömma om sådana paketvolymer"
Carin Blom och Arne Andersson önskar oss God Jul

Prognosen är nu 7 miljarder kronor.

ANNONS

PostNord uppdaterar oss idag om hur det går i julhandeln. Fram till och med den 20 december, alltså i onsdags, så ska svenskarna ha köpt julklappar för 18 miljarder kronor, enligt fraktbolagets mätningar. Den 20 december var för övrigt den sista dagen för garanterad ombudsleverans, via PostNord, vilket förmodligen gör att e-julen saktar in efter det datumet.

LÄS ÄVEN: Då går gränsen för säker leverans före jul

Samtidigt kan PostNord berätta att 35 procent av alla julklappar har inhandlats på nätet. Det betyder i sin tur att julhandeln på nätet omsatt 6,2 miljarder kronor. PostNords tidigare prognos på 6,4 miljarder kronor för hela e-julen justeras nu upp till 7 miljarder kronor.

LÄS ÄVEN: E-jul för 6,4 miljarder: "Det kommer att välla in klappar"

– Julhandeln på nätet fortsätter att öka, vi e-handlar julklappar i vart och vartannat hem. Och under julhandeln får drivkrafter som bekvämligheten allt större fokus, vilket driver på ökningen. Däremot är de här dagarna innan julafton superviktiga för de fysiska butikerna, där vi handlar in i det sista, vilket gör att den totala julhandeln kommer att öka ytterligare, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

"Jobbat stenhårt på att få ut alla julklappar"

PostNord har fått mycket kritik i media den senaste tiden. Det har bland annat gällt ett påstått paketkaos och så har ombudsmodellen ifrågasatts.

LÄS ÄVEN: Myndighet varnar: "Systemet med ombud är ohållbart"

Enligt fratkbolaget själv är dock 86 procent av de tillfrågade nöjda med sin senaste e-handelsleverans, och väntetiden för att hämta ut ett paket sägs i genomsnitt vara under fem minuter.

– Det har varit högt tryck på våra terminaler, hos ombuden och ute hos både chaufförer och brevbärare nu under julhandeln. Jag tycker att vi har hanterat det väldigt bra, trots att antalet paket långt överskred både våra och e-handlarnas prognoser. Vi hade aldrig kunnat drömma om sådana paketvolymer, men har jobbat stenhårt på att få ut alla julklappar till alla hem. Det är en intensiv period, men fruktansvärt rolig. Nu sker den riktiga slutspurten inför julafton då vi har fortsatta leveranser till butiker, leveranser till ombuden ända tills på lördag, samtidigt som brevbärarna delar ut mängder av julklappar även de, säger Carin Blom.

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se