ANNONS

H&M lanserar E-handel på fyra nya marknader 2014

H&M lanserar E-handel på fyra nya marknader 2014

Hennes & Mauritz satsning på nätet fortsätter. Det deklarerar klädjätten i sin årsrapport som släpptes igår. Under 2013 planerar H&M att lansera e-handel på fyra nya marknader, först ut är Frankrike men vilka de övriga tre marknaderna är vill man inte avslöja.

ANNONS

H&M ökade försäljningen med 13 procent i lokala valutor till 36,5 miljarder under perioden september-november, det fjärde kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Man redovisar också en vinst före skatt på 7 337 miljoner kronor. Motsvarande period 2012 gjorde bolaget en vinst på 6 636 miljoner kronor.

– Det är ett bra resultat med tanke på de satsningar vi gör inom it, online, nya märken och ett större produktutbud, säger H&M:s vd Karl-Johan Persson.

Men satsningarna kostar på. De totala kostnaderna ökade med 11 procent under kvartalet jämfört med föregående år. En stor del av det ska bero på de pågående it-projekten och deras onlinesatsning.

Kina ingen omöjlighet

I somras tog H&M klivet in på den amerikanska e-handelsmarknaden. En lansering som skjutits upp två gånger, bland annat för att sajten behövde mobilanpassas enligt klädjätten själva. Men när den väl lanserades tror många på succé för e-handeln, både i och utanför USA.

– I USA har man fått ett starkt tillskott av onlineförsäljningen sedan lanseringen av e-handel där 2013, säger Nils Vinge, ansvarig för investerarrelationer på H&M.

Och nu finns planer för ytterligare e-handel på fyra nya marknader. I år planerar klädkedjan att lansera e-handel i Frankrike under våren eller sommaren, den tredje största marknaden. Vilka de övriga tre är vill man inte uttala sig om ännu, men Kina känns inte som en omöjlighet.

– Kina är ett av de länder vi tittar på. Men om det är ett av de länder förutom Frankrike som vi planerar online-lansering i under 2014 berättar vi lite senare, säger Karl-Johan Persson.

Källor: CS, Svd, DN

Jimmy Andersson

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.