ANNONS

Julas vd talar ut om e-handelsboomen: “Ökat med 15-70 procent”

Johan Sjöhagra, vd
“Det går oerhört bra”.

Hemmafixarkedjan Jula meddelade igår att företaget slagit rekord under första halvan av sommaren. Samtidigt konstaterade man att e-handeln hade tagit ordentliga kliv fram under perioden. Och när vi hör av oss till företagets vd Johan Sjöhagra så står det klart att e-handeln verkligen har vaknat till liv igen hos Jula.

ANNONS

Vi är ju aktiva på fem marknader med e-handeln och det går oerhört bra. Vi hade, precis som många andra, det lite tuffare tidigare år. Efter pandemin var det ju ett litet bakslag. Men vi har återhämtat oss väldigt bra, säger Johan Sjöhagra till Ehandel.

Företaget delger inga exakta siffror men vi pressade Johan Sjöhagra för att få lite mer kött på rekord-uttalandena.

I år så har vi ett riktigt uppsving. E-handeln har ökat med mellan 15 och 70 procent på de olika marknaderna. Så det känns jätteroligt. Vi har riktigt bra fart i Polen men det går också mycket bra på våra stora huvudmarknader, Sverige och Norge. Så det känns väldigt kul att det funkar med e-handeln igen och att vi träffat rätt både i sortiment och priser.

Johan Sjöhagra avslöjar också att man just nu bygger ett nytt lager för att kunna hänga med i e-handelsutvecklingen.

Vi stärker också upp vår logistik, något vi inte skrivit om. Vi investerar i en Autostore i Skara för att kunna hantera ännu mer försäljning och fler order, framför allt via e-handeln.

Har ni infört några nya funktioner i e-handeln?

Ja, vi har jobbat med att utveckla vår hemsida väldigt mycket och även vår kundklubb, där vi nu har över 5 miljoner medlemmar. Det har vi jobbat intensivt med och det märks ju att det ger resultat.

Hur har ni uppgraderat e-handeln?

Vi har gjort det i omgångar. Vi har inte haft en “big bang” utan vi har gjort flera olika realeaser med nya funktioner. Vi gjorde en release i höstas och så har vi även gjort en i år. Så vi har definitivt utvecklat den och kassan har blivit enklare och så har vi bättre samspel med vårt content. Vi har även lanserat reservdelar i e-handeln vilket känns jättekul.

Det är många saker som spelar in i den senaste tidens rekord?

Ja, det är det. Sen tror jag också att kunderna nu kommer tillbaka till e-handeln. Att man successivt handlar mer digitalt igen. Det var ju väldigt mycket fysiskt i en period, men nu lyfter det rejält i e-handeln känner vi.

När kommer det nya Autostore-lagret vara igång?

Vi håller på för fullt med att installera det så under hösten ska det vara igång. Vi räknar med att ha lagret i drift i oktober och gå helt live i november, avslutar Johan Sjöhagra.

Julius Gunnilstam

julius@ehandel.se