ANNONS

Lista: Varumärken som tabbade sig under 2022

Allt från rysslandsproblem till utflippade kändisar.

ANNONS

Minns ni medie-tabbarna från 2022? Det gör i alla fall Resumé, som påminner och listar några varumärken som fick dra i handbromsen och krishantera.

En rad händelser vi kan lära oss något av. Av den anledningen har Ehandel fyllt på listan med några ytterligare exempel från i år:

Mars

Arket

Mitt under kriget bestämde sig det H&M-ägda modevarumärket Arket för att öppna en butik i Moskva. För att göra det så tyst som möjligt uppmanades anställda att inte svara på frågor om den nya butiken. Ett avslöjande som ledde till att bolaget på koncernnivå valde att backa från Ryssland.

Louis Vuitton

Ett av världens största lyxföretag lanserade ett armband i sin vårkampanj med Alicia Vikander. Misstaget var att armbandet pryddes av ett Z, samma symbol som används för att stödja Vladimir Putin.

April

Gudrun Sjödén

Varumärket Gudrun Sjödén anklagades av sina tidigare anställda för rasism och mobbning på arbetsplatsen. Något som både grundaren Gudrun Sjödén och bolagets vd Ann Adelsson, ska ha gjort sig skyldiga till. Bolagets krishantering var dock anmärkningsvärd, Gudrun Sjödén bekräftade delvis kritiken - att hon bland annat kommenterat anställdas kroppar. Men det är något som anställda i modebranschen måste tåla, enligt henne.

Juni

Ellos

Den svenska e-handlaren Ellos anklagas betala skamlöner till sina sömmerskor i Bangladesh. Detta trots kampanjen ”Made by women” där företaget tog ställning för jämställdhet och kvinnliga rättigheter. Ellos menar att de låter olika kvinnors röster höras, för alla kvinnors skull. Men vägrar samtidigt berätta hur mycket de betalar de kvinnliga sömmerskorna i Bangladesh som syr företagets produkter. Något som organisationen Fair Action har anmält Ellos för.

Oktober

Adidas

Sportvarumärket avslutade sina samarbeten med Kanye West, efter hans antisemitiska uttalanden.

November

H&M

Modejättens fabriker granskas av Aftonbladet. Det man finner är att väldigt få fabriker följer regler om vattenrening. Vilket betyder att människorna som bor i närheten av fabrikerna lider av utsläppen i vattnet. H&M svarar endast att man undersöker uppgifterna.

Babyshop

Barn- och babyhandlaren fick 1,5 miljoner kronor i böter av Patent- och marknadsdomstolen. Detta efter att bolaget bedöms ha brutit mot ett förbud mot vilseledande marknadsföring. Babyshop erkände sitt misstag. Men önskade minska bötessumman då felet endast berört "ett fåtal produkter". Något som domstolen inte gick med på.

December

Sellpy

Den svenska renodlade e-handlaren inom secondhand, Sellpy, sätts i strålkastarljuset när nya H&M-kläder, men även oanvända kläder från H&M-gruppens andra varumärken, börjar säljas via plattformen. Något som helt går emot den bild som företaget målar upp för konsumenterna. Sellpy, som är H&M-ägt, anklagas därför för Greenwashing.

Balenciaga

Lyxvarumärket Balenciaga fick mycket kritik för sin kampanj där man använde barn och nallebjörnar ihop med BDSM-anspelningar. Varumärkets ambassadör Kim Kardashian gick ut med att hon inte ställer sig bakom kampanjen och ser över sitt samarbete med företaget. Även svenska prinsessan Madeleine tog starkt avstånd. Balenciaga har bett om ursäkt, och stämt produktionsbolaget på 25 miljoner dollar.

Hellofresh

Den internationella e-handlaren Hellofresh, som levererar recept och matkassar, använder sig av kontraktslogistikföretaget Logents distributionscenter i Bjuv. En anläggning som granskades av Sydsvenskan. I den framkom det att vardagen på arbetsplatsen kantats av olika former av trakasserier, droganvändning och skrikande chefer. Även uppgifter om mut- och gåvokultur har kommit till ytan.